Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låna/Prova objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

caiman

Avslutat medlemskap
Hej vänner!

Jag funderar på att införskaffa mig en telezoom och de jag väljer mellan är canons 70-200 antingen f4 IS eller också f2,8 utan IS.
Då detta inte är världens billigaste objektiv så blir det ju lite pengar att lägga ut och då undrar jag lite hur det funkar i foto-världen.

Finns det möjlighet att testa objektiv innan man köper dem? Och då menar jag inte att bara känna på dem i affären. Jag skulle ju aldrig köpa en bil utan att provköra den först, inte bara provsitta den i affären.

I mitt specifika fall, för att bli lite konkret, så handlar det om konsertfoto. Vissa säger att f4 funkar bra andra säger att f2,8 är ett måste. Sneglar lite på ett 135 f2,0L också ifall det krävs. Eftersom det finns lika många åsikter som det finns människor på jorden så vill man ju helst bilda sig en egen. Och att köpa ett objektiv för >10lakan och sedan ångra sig några veckor senare har ju inte alla råd med.

Finns det någon affär som skulle kunna tänka sig att låna ut ett knippe objektiv till mig för en konsertfotning, eller låter det helt absurdt?
Kan kännas lite vågat att låna ut objektiv för en jäkla massa dyra pengar och sedan hoppas på det ska leda till ett sälj...men hur ska man annars veta vad man ska köpa för bövelen! :D

Hur funkar det i fotovärlden? Finns det privatpersoner som kan tänka sig låta en trevlig prick som jag låna(hyra?) ett objektiv på prov över en kväll? Eller litar man blindt på specifikationerna och sina egna erfarenheter? Och om man inte bildat sig så mycket erfarenheter än?

Mycket frågor och tankar, hoppas någon vill svara eller diskutera vidare i ämnet.

Må väl allihopa!

/Per

PS. detta kanske hamnade inom fel område, förlåt mig isåfall :)

Ja det låter absurt :) Kan inte tänka mig att någon affär skulle vilja låna ut ett knippe objektiv för din konsert-fotografering.
Skulle du själv vilja betala 10k för ett objektiv som hade blivit utlånat till tio personer tidigare ?

jag har köpt 70-200/2,8 utan IS utan att ha testat det funkr skit bra.. nackdelen är vikten ... annars är jag mycket nöjd med det.. bor du i Göteborgs trakten skulle du kunna få testa mitt ..

Finns det någon affär som skulle kunna tänka sig att låna ut ett knippe objektiv till mig för en konsertfotning, eller låter det helt absurdt?

Fråga dig själv om du tror att du skulle kunna knalla in till en bilhandlare och fråga om du fick prova en bil, eftersom du är tvungen att ta dig upp till stockholm.

Eller gå in på bauhaus och fråga om du kan låna den där cirkelsågen för att du behöver kapa några bräder. ;)

Nej, för mig låter det helt absurt. Däremot finns det företag som hyr ut (dock inte till privatpersoner)

Har man väl bestämt sig för att köpa ett objektiv som kostar så pass mycket pengar får man väl anta att köparen ändå har hyfsad koll på vad han/hon är ute efter.

I annat fall tror jag snarare det handlar om att höra sig för mycket, söka information och tester/bildexempel på internet och även be om att få testa det i butiken där man köper det.

Det finns säkert ställen där du kan hyra dessa finare objektiv, alt. någon privatperson som kan tänka sig låna ut/hyra ut för en billig peng. Men att någon butik skulle låna ut ett gäng objektiv bara sådär, den butiken skulle iallafall jag aldrig handla av. Begagnade prylar till nypris = stort nej tack.

Ja det låter absurt :) Kan inte tänka mig att någon affär skulle vilja låna ut ett knippe objektiv för din konsert-fotografering.
Skulle du själv vilja betala 10k för ett objektiv som hade blivit utlånat till tio personer tidigare ?

Självklart inser jag det absurda i det hela men känns ändå lite märkligt. hur många har inte provkört bilarna i bilaffärer? Min poäng är ju att man vill kunna se hur objektivet presterar "i fält" om du hajjar.
Tänkte att de kanske hade "test-objekt" som de kunde låna ut...eller nåt :D

defiant:
Japp jag bor i göteborgs-trakten, ett trevligt erbjudande helt klart men egentligen skulle jag vilja prova f4an just med tanke på vikten. Om jag sedan anser att f4 inte räcker så kanske jag får fundera mer på f2,8an

Jeppe:
Klart att det låter illa när man säger det så. Men min tanke, om än ogenomförbar, är ju att man vill kunna känna på den i fält som sagt.

Men man kanske måste vända sig till goda samariter som defiant eller så får man helt enkelt hosta upp pengarna och hoppas att man blir nöjd?

Tack för svaren! Mer tankar och åsikter tack :)

ANNONS
Götaplatsens Foto