Annons

Låna ut långt tele för fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, jag håller på att göra ett reportage om fågelskådare. Kommer att behöva komplettera med lite fågelbilder. Dock saknar jag ett fläskigt tele. Är det någon som kan tänka sig låna/hyra ut ett tele som helst är längre än 300mm?
Alternativt tele+konverter. Ska passa canon. Kanske kan jag erbjuda ngn form av gentjänst?

MVH // Johan
http://johanmarklund.blogspot.com/

Precis som Jen säger är det nog klokast att hyra genom YFO eller nå liknande. Skulle det mot förmodan hända något med optiken är det mycket lättare att ha ett företag som motpart än en privatperson. De erbjuder säkert försäkringar då man hyr? Då jag kollade på kostnaderna för ett längre tele några dagar var det inte mycket pengar att tala om. Tyvärr är fågelfoto inte bara att köpa/hyra ett 500 mm och springa ut i skogen och komma hem med bilder i världsklass. Det kanske är lättare och billigare för dig att köpa bilder på iStockPhoto eller av någon fotograf på Fotosidan.

mvh,
Edvard

Kanske är det någon av fågelskådarna som har lämpliga bilder i tillräcklig kvalitet. Skulle kanske göra reportaget lite extra intressant, och samtidigt göra en fotograf glad =)

Lite för stolt för att göra bildjobb med andras bilder. Räknar inte med världsklass bilder men kommer jag bara åt att fylla bildrutan med fågel så blir det nog tillräckligt bra bilder för att komplettera upp resten. Lite knäckande att jobba om man kräver världsklass av sig själv på varje jobb. Bra ambition men knäckande om man tar det som ett måste...

Men du Edvard, jag kollade din profil, du har ju knäppt lite fåglar - fin ugglebild! Har du några bra knep när man plåtar fåglar? Det är ett område jag i princip aldrig testat.

Det finns nog de här som har betydligt mycket mer erfarenhet än vad jag har hunnit samla på mig. För din del så tror jag du skall satsa på parker och områden där folk matar fåglarna. Är det inte så noga vilken art det är kan du hitta t.ex. Gräsänder lite här och där. Du behöver definitivt inget långt tele för att fota dem. Kasta lite bröd så har du dem runt dig.

Är det någon viss art du är ute efter kan det löna sig att hålla koll på rapportsystemet Svalan (www.artportalen.se) och kolla om det dyker upp nå observationer i dina trakter.

Sen är allt som krävs en stor portion tålamod.

mvh,
Edvard

ANNONS
Götaplatsens Foto