Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång expo-tid, fula prickar!

Produkter
(logga in för att koppla)

wik

Aktiv medlem
Testade att ta en nattbild med riktigt lång exponeringstid för några dagar sen. När jag väl laddat upp bilden i datan är det fullt med små blå, röda och vita prickar över HELA bilden!

Vad har hänt?

Bilden är skarp och i övrigt ser den bra ut...

Kamerans fel? Objektivet? Minneskort? Överföring? Klarar inte kameran så lång tid?

Kamera: Canon 300d
Obj. kitobj. EF-S 17-55
Exponeringstid: ca 10 min.
Bländare 22 (tror jag)
ISO: 200
Vitb. auto

wik skrev:
Testade att ta en nattbild med riktigt lång exponeringstid för några dagar sen. När jag väl laddat upp bilden i datan är det fullt med små blå, röda och vita prickar över HELA bilden!

Vad har hänt?

Du har fått en brusig bild.

Ta en bild samtidigt på samma slutartid, men denna gång med objektivlocket på. Lägg sedan samma dessa två bilder i Photoshop i exakt passning och sedan ändra blandningsläge till Difference. Mesta av bruset försvinner.

En del kameror har denna funktion inbyggd. Det märks om du har den funktionen aktiv, eftersom det då tar en stund innan du kan ta en ny.

MVH/Stefan

Tack för svar!

Lite sorgligt att det ska vara så... men antar att det får bli gammalt hederligt analogt då... tur man äger en sådan oxå, känns som det börjar bli lite ovanligt ;)

Ska prova photoshop-tricket oxå!

Tack igen för svar! Bra att man kan få lite hjälp ibland... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto