Annons

Lång slutartid till Canons eos 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Jag har hållt på och läst fototidningar där man använt sig av långa slutartider, kanske 7 timmar för att fånga exempelvis en stjätnas rörelse, om ni förstår vad jag menar. Dock vetjag inte hur jag ska göra på min canon eos 10d för att kunan ta så långa. Jag kan ta 30 sek, och sen finns en bulb knapp, men jag vill inte behöva hålla knappen in tryckt i 7 timmar :D

Ska man köpa till något eller, eller kan man inte ha långa slutartider med min kamera?

Tack på förhand

Marcus

Slutartider överstigande typ 10 minuter är inte att rekommendera med en digitalkamera.. detta är digitalkamerans största begränsning enligt mig.

judas skrev:
jesper: av vilken anledning?
Jag kan svaret på den: brus och låsta pixlar. Bilder med riktigt långa slutartider blir helt enkelt inte vackra att se på. F ö finns det andra problem att köra 7 timmar slutartid med en EOS 10D; strömförsörjning. Efter ett par timmar tar batterierna slut... Det går väl i och för sig att lösa men det blir lite bökigt, och som sagt, resultatet motsvarar inte ansträngningen.

Så om man seriöst vill köra nattfoto med riktigt långa slutartider så blir det till att ta fram den analoga kameran.

imagestacker...
Bra att veta.. :eek:)

Men man borde kunna fiffla lite med PS och få samma eller iaf liknande effekt

(Lägger upp för lite PS lösningar)

ANNONS
Götaplatsens Foto