Annons

Långsammare skanning med snabbare dator

Produkter
(logga in för att koppla)

pmtl

Aktiv medlem
Hej

Har nyligen bytt dator från en bärbar P3:a med 512Mb ram till en athlon64 3000+ med 1Gb ram, SATA Hd - allt är snabbare. Har en Epson Perfection 3170. Gissa om jag blev förvånad när jag igår skulle skanna lite bilder, för första gången med nya datorn, och det tog ca 3 ggr så lång tid som tidigare. CPU-användningen står oavbrutet på 100%, det har det inte gjort tidigare. Det går riktigt segt.

Har letat runt lite på nätet utan att hitta något vettigt. Har provat med nyare drivrutin, ingen skillnad. Vad detta kan bero på och vad kan jag göra åt det?

Hej!
Har mordekort med Nforce4-chipset så det lär ju inte fungera ;) Ska kolla efter uppdatering till detta.
Andra förslag?

Skannar du med Twain genom Photoshop? Kolla i så fall Photoshops resurstilldelning. Om den är snål kan det ställa till problem vid skanning.

Photoshops resurstilldelning? Förklara gärna.
Har dock provat båda via PS och "Epson scan" med samma långsamma resultat. Det tar ca 10min att skanna en dia-bild (upplösning 3200). Har väl gått på ett par minuter tidigare.
Uppdatering av div drivrutiner har inte hjälpt. Det verkar som om själva överföringen mellan skanner och dator på något sätt är flaskhalsen, skannern stannar liksom upp emellanåt. Har provat olika usb-portar, vad nu det skulle ha för betydelse.
Är tacksam för alla förslag om var jag ska leta efter felet.

Jag tror fortfarande att USB-portarna kan ha med det att göra. Har du kollat så att du verkligen har high-speed USB påslaget i maskinen?

diver1 skrev:
Jag tror fortfarande att USB-portarna kan ha med det att göra. Har du kollat så att du verkligen har high-speed USB påslaget i maskinen?

Hmm, detta är jag också lite intresserad av. hur kollar man det? Har lite strul med mina USB-portar och tycker inte att de presterar så som USB 2.0 borde göra. Har ingen erfarenhet av 2.0 tidigare så jag har liksom ingen referens heller...

Har du USB2.0 så skall det finnas något som heter "Enhanced" någonting bland USB prylarna i enhetshanteraren.

Bilagor

• usb2.jpg
    usb2.jpg
    23.2 KB · Visningar: 235
Tack för inläggen. Jodå, usb2 verkar fungera, vad jag kan se.
Problem verkar dock på något sätt ha med överföring och/eller bearbetning av överförd information att göra. Om det skulle vara "transporten" det är fel på varför används 100% av processorkraften? Kompatibilitetsproblem? Kan också säga att så länge man inte skannar över 1200dpi går det bra. Problemen börjar vid högre upplösning, = mer information att förlytta/bearbeta.
Fler förslag på lösningar tas mkt tacksamt emot!

Tillverkare av scanner, skrivare etc. uppdaterar kontinuerligt sina mjukvaror för att anpassas till annan utveckling. Kan kanske vara nåt? Ex. hade jag grymma problem med att min Minolta scanner hängde sig med Win XP Service pack 2, laddade ner ny programvara från konica minolta och har inte haft några som helst problem sedan dess!

Tänkte att du kanske hade nytt OP-system på din nya dator?!

Samma windows XP sp2 som tidigare. Det är väl egentligen det + skannerns drivrutiner som är desamma jämfört med tidigare.
Kom gärna med fler idéer!

pmtl skrev:
Samma windows XP sp2 som tidigare. Det är väl egentligen det + skannerns drivrutiner som är desamma jämfört med tidigare.
Kom gärna med fler idéer!

Kan ju dock även vara så att fler stött på patrull med någon av dina maskinvaror, och därmed har även detta uppdaterats i en ny mjukvara. Kan alltså ändå vara värt att testa, trots att operativsys är detsamma.

ANNONS
Götaplatsens Foto