Annons

Långsamt inbyggd blixt D80

Produkter
(logga in för att koppla)

hedmar

Avslutat medlemskap
Har en liten fråga angående den inbyggda blixten på min D80.

Den inbyggda blixten är väldigt långsam. Kan ta en bild och sen verkar det som att blixten måste laddas upp innan den kan avfyras igen. Har jämnfört med en kompis D80 och han kan ta betydligt fler bilder innan blixten behöver laddas upp.

Jag har provat med olika batterier och även med batterigrepp med dubbla batterier och resultaten blir desamma.

Finns det någon inställning som påverkar detta? Har kameran ställd i TTL läge. Vet inte hur dom andra lägena fungerar

Nån som har några bra tips?

P.s Ska snart köpa en extern blixt men till dess så får jag dras med den inbyggda Ds

det beror mycket på vad du har för slutartid/bländar kombination och även ISO på din kamera. Prövade du din och din kompis kamera samtidigt i samma ställe med samma objektiv? Har du mindre bländare måste blixten avfyra med högre styrka för att täcka upp det.

det beror mycket på vad du har för slutartid/bländar kombination och även ISO på din kamera. Prövade du din och din kompis kamera samtidigt i samma ställe med samma objektiv? Har du mindre bländare måste blixten avfyra med högre styrka för att täcka upp det.

Vi har likadana objektiv men inte kollat med olika slutar tider. Jag kör för det mesta med kameran i P läget och det gör kompisens med. Provade med Auto och samma sak där. Iso står oftast på 100-200 nånstans.
Men att blixten måste laddas efter bara ett kort direkt efter jag startar kameran känns lite konstigt, 3-4 kort tycker jag den borde klara åtminstonde oavsett bländare?

Vi har likadana objektiv men inte kollat med olika slutar tider. Jag kör för det mesta med kameran i P läget och det gör kompisens med. Provade med Auto och samma sak där. Iso står oftast på 100-200 nånstans.
Men att blixten måste laddas efter bara ett kort direkt efter jag startar kameran känns lite konstigt, 3-4 kort tycker jag den borde klara åtminstonde oavsett bländare?
Nej, behöver den bränna av fullt så är det klart att den måste laddas upp. Prövade att bränna av min manuellt på full styrka och det tar någonstans mellan fem och sju sekunder för den att ladda upp igen. Inte för att jag brukar använda den annars annat än för att fjärrstyra, men jag var ju tvungen att testa.

Brände av SB-800 på fullt också och det tog fem sekunder med de batterier som råkade sitta i för den att ladda upp. Har inte det extra femte batteriet på. Nu ger ju den betydligt mer ljus vid full styrka så det är lite bättre drag i uppladdningen kan man lugnt påstå.

Sedan i bakhuvudet är det något som säger att även hurlångt bort du fokuserar har avögörande roll hur mycket kraft blixten måste lysa upp med. Så jag tror du bara har haft otur när du jämfört med din kompis kamera. Har du prövat att fota likadant fast med högre iso?

ANNONS
Götaplatsens Foto