Annons

Långsamt uppdatera minitatyrer i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej. Varför är Lightroom så långsamt när det gäller att uppdatera miniatyrerna när man scrollar? Det tar ju år (känns det som) innan de pixliga versionerna blir till kvaltitativa miniatyrer. Jag står inte ut. Så här är det varje gång. Buffras inte dessa någonstans???

Mvh Fredrik

Japp, jag kör med den. Den känns snabbare i andra avseenden, men detta med att uppdatera miniatyrerna när man scrollar är fortfarande, tyvärr, lika segt. :(

Fredrik

Hej!

Har du haft möjlighet att kika på var dessa inställningar görs? Tycker mig ha gått igenom alla inställningar... =/

Tack.

Fredrik

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/2.0/WSB5EF6E7A-CA74-43a5-9137-37202D8EC28A.html

As photos are imported, Lightroom can immediately display a photo’s embedded preview, or display higher-quality previews as the program renders them. You can choose the rendered size for previews using the Standard Preview Size menu in File Handling area of the Catalog Settings. Keep in mind that embedded previews are created on-the-fly by cameras and are not color managed. So, embedded previews don’t match how Lightroom interprets the camera raw files. On the other hand, previews rendered by Lightroom are color managed.

In the Import Photos dialog box, do one of the following:
To immediately display images using the smallest previews embedded in the photos, choose Initial Previews > Minimal. Lightroom renders standard-size previews when needed.

To display the largest possible preview available from the camera, choose Initial Previews > Embedded & Sidecar. This option may take longer than a Minimal preview but is still faster than rendering a standard-size preview.

To display previews as Lightroom renders them, choose Initial Previews > Standard. Standard-size previews use the ProPhoto RGB color space.

To display previews that are a 100% view of actual pixels, as in the Develop module, choose Initial Previews > 1:1.

Inställningarna gör under: Edit/Catalog settings/ File handling/....

Senast ändrad:
Det finns - mig veterligen - ingen inställning i programmet som bestämmer VAR dina previes lagras. De lagras alltid i en mappstruktur under den mapp där du har din databasfil.

Databasfilen kan du bestämma var den skall ligga och då kommer alltså previewsen att skapas på samma ställe.

Därför anser jag att man alltid bör ha sin databasfil på en stationär disk med goda prestanda.

Det är möjligt att man genom att hacka i registret kan ändra detta förhållande men jag vet inte.

Däremot går det ju i programmet att ställa in hur stora previewsen skall vara. Jag har inte heller LR här, men jag tror det är under preferences eller catalog settings. Det går också att bestämma om de skall raderas efter en viss tid.

Mvh
Anders

Jag fattar inte varför det ska ta sån tid? Jag har samma dilemma...i bridge och lightroom.

I andra program går det ju snabbare. Personligen är jag en otolig människa. Jag hade lätt kunnat tänka mig att bjussa på utrymmet på hårddisken. Exempelvis att det lagras små tumnaglar som sparas. Men då får inte dessa lagras på c disken dock, där har jag inget utrymme för det. Jag skulle då vilja att tummisarna sparas i samma katalog.

hrmf

Nej! Jag har kanske 1 gigabyte kvar. Min dator har 40 gigabyte på C: och 80 på D: disken. Men "skit-vista" äter upp hela min C: disk. Jag får göra Diskrensning och tömma papperskorgen två gånger i veckan. (suck)

Hur som helst så hittar jag inte var jag ändrar i Lightroom var databasen ska ligga.

Och ska jag ändra cashe filen också?

Usch...jag och datorer...

Tyvärr verkar det vara så att Lightroom är segt när det gäller att ladda tumnaglarna, även sådana som visats förut, i samma storlek.

Om det kunde göras blixtsnabbt (som i t.ex FastStone) så vore det en stor förbättring!

ANNONS
Götaplatsens Foto