Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsning av fokus med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommer

Aktiv medlem
Ska försöka förklara så bra jag kan nu.

Upptäckte för ett tag sedan att om man låser fokusen på ett objekt och sedan ändrar vinkel och trycker ner avtryckaren helt så ställer den in fokusen igen. Så var det inte förut utan den var låst när man hade tryckt ner avtryckaren till hälften.

Är det nån inställning eller är det nått annat skumt?
Testade att återställa alla inställningar men det hjälpte inte.

Tacksam för svar.

Har du autofokusen på servo istället för one shot?
Vilket läge kör du? Av? Tv? Motivprogram?

Det borde fungera, kan det vara så att du omedvetet inte håller ner knappen riktigt medan du komponerar om bilden, eller att det är någon dålig kontakt i "halvt-nere"?

Nja, det är det inte då jag har haft kameran så pass länge. Har den i jobbet med. Fast jag har inte tänkt på det så ja vet inte hur länge det har varit så. Nåja. Får väl skicka in den på lagning i värsta fall.

Min hadde samma fel. Efter tre inskick byttes avtryckarmodulen, och sim-sala-bim, så fungerade allting.

mvh

Bent

ANNONS
Götaplatsens Foto