Annons

Autofokuslås (unik AF-knapp) hur viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Bakgrund:
Har haft en 300D nu i drygt 10år som gav upp för några månader sen.

Tycker den har varit bra förutom att jag stört mig grymt på att den inte haft ett hjul på baksidan för att exponeringskompensera i P-läge ( pekfingerknappen förskjuter programmet). Det hade nämligen min gamla analoga EOS100.

Nu ska jag köpa ny kamera och har sett att 760D har dom infört hjulet på igen! dvs den borde vara ganska lättjobbad.

Men jag vill inte gå i samma fälla igen och köpa en kamera som är krånglig att fotografera och snabbt ändra inställningar med (utan att ta ner kameran från ögat).

Fråga:
Om jag köper en 70D eller 80D istället får jag en tyngre kamera (som jag egenligen inte är intresserad av) MEN dom har en unik knapp för att fokusera med om man inte vill fokusera med avtryckaren (ska tydligen gå att ställa in på 760D men lite halvdant enligt någon Youtubefilm).

Jag har aldrig använt AF-lås (tror inte det fanns på 300D) utan har alltid haft den inställd på att fokusera i mitten och ställt skärpan (och tyvärr ljuset också) genom att trycka ner avtryckaren halvt och sen flytta kameran för att ta bilden.

Hur viktigt är detta? Är beredd att skippa 760D och köpa en 80D istället om AF-lås är någat man behöver mycket men med 18-135mm kostar den kanske 17kSEK istället för 10kSEK.
 
Prisskillnaden mellan 70D och 760D med 18-135 är bara en dryg tusenlapp. Om af-on är viktigt för dig är nog svårt för oss andra att avgöra.

Jag vet, skulle nog satsa på en 80D om jag ändå ska ha en tyngre kamera, tanken är att ha även denna i 10år+. Som jag känner det just nu är det endast denna funktionalitet som får mig att tveka att köpa en 760D istället för en 80D (och det utan att fatta exakt vad det är).

Vill mer ha input hur man använder autofokuslåset och ifall den unika knappen på 70D vs. 760D's funktion med programmerbar knapp är jämförbar. Kanske är så att man måste in i meny varje gång på den ena men räcker med knapptryckning för den andra för att aktivera/avaktivera funktionen etc.

Men som sagt jag har aldrig jobbat med AF-lås själv så jag har svårt att förstå vikten.
 
AF lås har jag mycket sällan använt. Några få ggr under alla år. I princip är det samma som AF-S när fokusen är satt.
Däremot AE lås är användbart för mig.
Rikta mot det man vill ljusmäta mot, trycka in AE. komponera om o ta bilden.
Det brukar vara samma knapp men via meny kan man välja om den skall styra AF eller AE eller båda.
 
Jag har nästan alltid AF inställd på en separat knapp. När jag fotade sport så var det guld värt och det är svårt att vänja sig tillbaka.
 
Jag har aldrig använt AF-lås, har alltid haft den inställd på att fokusera i mitten och ställt skärpan genom att trycka ner avtryckaren halvt och sen flytta kameran för att ta bilden.

Hur viktigt är detta?

Hej,

Du kommer att upptäcka en helt ny fotovärld om du lär dig att fokusera med tummen.
Min rekommendation är:

Ta bort fokusfunktionen från avtryckaren men låt ljusmätningen vara kvar där.
Låt båda knapparna AF-ON och * vara inställda på autofokus.
Kör alltid med AI-SERVO.

När du trycker ner avtryckaren halvvägs ställs ljuset in automatiskt. En fördel kan vara att rikta kameran mot ett ansikte eller mot en ljus punkt för att slippa överexponeringar.

När du håller AF-ON eller * har du följande autofokus och dina rörliga motiv blir skarpa. Om du släpper AF-ON eller * blir det det samma som att använda ONE SHOT, du låser autofokus.

Testa detta under en dag och jag lovar du kommer att älska din autofokus. ;)
 
Hej,

Du kommer att upptäcka en helt ny fotovärld om du lär dig att fokusera med tummen.
Min rekommendation är:

Ta bort fokusfunktionen från avtryckaren men låt ljusmätningen vara kvar där.
Låt båda knapparna AF-ON och * vara inställda på autofokus.
Kör alltid med AI-SERVO.

När du trycker ner avtryckaren halvvägs ställs ljuset in automatiskt. En fördel kan vara att rikta kameran mot ett ansikte eller mot en ljus punkt för att slippa överexponeringar.

När du håller AF-ON eller * har du följande autofokus och dina rörliga motiv blir skarpa. Om du släpper AF-ON eller * blir det det samma som att använda ONE SHOT, du låser autofokus.

Testa detta under en dag och jag lovar du kommer att älska din autofokus. ;)

Så "AF-ON" och "*" gör samma sak dvs autofokusen är följande och när man släpper knappen så stannar fokusen där man var just då.

Vad är vitsen att ha båda knapparna "AF-on" och "*" göra samma sak? dom sitter brevid varandra. (sorry för basicfrågorna).

Tänker mig att man gärna haft en av/på knapp också för fru och barn som ska fotografera.
 
Hej,

Du kommer att upptäcka en helt ny fotovärld om du lär dig att fokusera med tummen.
Min rekommendation är:

Ta bort fokusfunktionen från avtryckaren men låt ljusmätningen vara kvar där.
Låt båda knapparna AF-ON och * vara inställda på autofokus.
Kör alltid med AI-SERVO.

När du trycker ner avtryckaren halvvägs ställs ljuset in automatiskt. En fördel kan vara att rikta kameran mot ett ansikte eller mot en ljus punkt för att slippa överexponeringar.

När du håller AF-ON eller * har du följande autofokus och dina rörliga motiv blir skarpa. Om du släpper AF-ON eller * blir det det samma som att använda ONE SHOT, du låser autofokus.

Testa detta under en dag och jag lovar du kommer att älska din autofokus. ;)
Jag har för mig att AI-SERVO inte är lika pålitlig vad gäller att sätta fokus som ONE SHOT på stillastående motiv. Eller jag har i alla fall upplevt det i praktiken när jag testat det som du skriver, tycker att jag får fler bilder där fokus sitter "spot on" när jag kör ONE SHOT än SERVO (trots att jag alltid använder "tumfokus"). Har också för mig att jag läst någon förklaring till att det faktiskt är så, typ att SERVO alltid "jagar" lite vilket kan innebära att den precis råkar ligga liiite fel när du släpper tummen.
 
Jag har för mig att AI-SERVO inte är lika pålitlig vad gäller att sätta fokus som ONE SHOT på stillastående motiv. Eller jag har i alla fall upplevt det i praktiken när jag testat det som du skriver, tycker att jag får fler bilder där fokus sitter "spot on" när jag kör ONE SHOT än SERVO (trots att jag alltid använder "tumfokus"). Har också för mig att jag läst någon förklaring till att det faktiskt är så, typ att SERVO alltid "jagar" lite vilket kan innebära att den precis råkar ligga liiite fel när du släpper tummen.

Det var en tydlig skillnad så som du beskriver förr, men med tiden (och allt snabbare processorer och allt mer sofistikerade AF-algoritmer) har den skillnaden mer eller mindre försvunnit. Med nya kameror kan man nog säga att den praktiska skillnaden är försumbar.
 
Notera att det är (vanligtvis) inte AF-lås det handlar om, utan AF-ON. Alltså aktiv fokusering, samma som man i vanliga fall får genom att hålla avtryckaren nedtryckt halvvägs.

Skillnaden är att du kan släppa AF-ON och ändå trycka på avtryckaren, och då ta bilder utan att fokusering är aktiv.

Finessen med att ha AF på en annan knapp är lite olika, beroende på vad man vill göra. Här är några tänkbara scenario.

Du använder One Shot AF, fokuserar med någon AF-punkt och flyttar sedan kameran (fortfarande med låst fokus) för att komponera om bilden. Därefter tar du bilden genom att trycka avtryckaren hela vägen ner. Släpper du nu avtryckaren och sen vill ta en bild till, då kommer kameran att fokusera om, ifall du använder avtryckaren till AF. Men om du använder AF-ON kan du fokusera en gång, komponera om och sedan ta valfritt antal bilder utan att kameran fokuserar igen, så snart du trycker på avtryckaren på nytt.

Du använder Servo AF och följer någon som springer. Du håller avtryckaren nere till hälften för att ha AF aktivt, och tar bilder titt och tätt. Löparen springer bakom några glesa buskar. Det hade fortfarande gått att fotografera med samma avståndsinställning, för buskarna hade blivit oskarpa och löparen synts genom dem. Men med Servo AF aktivit fokuserar kameran om på grenarna och löparen blir suddig. Om du istället har AF på en separat knapp kan du släppa den när löparen är bakom buskarna, och sen återuppta fokusering när han passerat.

Alla Canon-kameror idag har den här möjligheten, fast på somliga måste man programmera om *, då de saknar AF-ON. Har man båda knapparna på kameran kan man ha både separat AF och AE-lås tillgängligt samtidigt.

Om man använder Servo AF tillsammans med AF-ON, och på så sätt skapar sig One Shot AF genom att släppa knappen, då får man några konsekvenser.
AF-belysning från blixten aktiveras aldrig.
På många kameror är ljuskänsligheten för AF i Servo AF sämre än i One Shot AF. 1DX är en av de få som kan köra One Shot AF med kombinationen Servo AF och AF-ON utan att tappa i ljuskänslighet.

Att ha både AF-ON och * inställda på samma funktion tillför inget mer än att man inte behöver hålla reda på vilken av dem man trycker på.

Det går att programmera AF-ON så att den stoppar AF när den är intryckt, alltså i praktiken till AF-OFF. Det kan man ju kalla för ett autofokuslås, om man vill.
 
Det var en tydlig skillnad så som du beskriver förr, men med tiden (och allt snabbare processorer och allt mer sofistikerade AF-algoritmer) har den skillnaden mer eller mindre försvunnit. Med nya kameror kan man nog säga att den praktiska skillnaden är försumbar.
Aha, då kanske det snarare är det som Anders skriver nedan som är orsaken till att jag upplevt lite problem med att köra tumfokus/SERVO vad gäller tillförlitligheten. (Testade detta på min 7D och har även testat på 6D (tror jag, eller kanske aldrig har provat tumfokus/SERVO på 6D i och med att det inte funkade så bra på 7D).

På många kameror är ljuskänsligheten för AF i Servo AF sämre än i One Shot AF. 1DX är en av de få som kan köra One Shot AF med kombinationen Servo AF och AF-ON utan att tappa i ljuskänslighet.
 
Detta beror alltså på att när man kör One Shot AF så ger kameran AF-sensorn en viss tid på sig att mäta fokusläget. Jämför med slutartiden när en bild tas.
Kör man Servo AF finns det inte tid att mäta lika länge, för då kan man inte hålla farten uppe mellan bilderna. Detta är inget problem i dagsljus, men när det blir mörkare så är det ett problem. Speciellt som man inte får någon AF-assistans.

Efter senaste "stora" firmwareuppdateringen har 1DX fått en kod som förlänger mättiden även i Servo AF, vid de tillfällen när det inte påverkar serietagningsprestanda. Och det gör det inte om man tar en enstaka bild på ett motiv där man lika gärna kunde använt One Shot AF.
 
Så "AF-ON" och "*" gör samma sak dvs autofokusen är följande och när man släpper knappen så stannar fokusen där man var just då.

Vad är vitsen att ha båda knapparna "AF-on" och "*" göra samma sak? dom sitter brevid varandra. (sorry för basicfrågorna).

Tänker mig att man gärna haft en av/på knapp också för fru och barn som ska fotografera.

Vitsen med två knappar är att du slipper leta och tänka på var du sätter tummen.
Av/på-knapp för AI eller ONE har du på ovansidan. Vitsen här är att du har allt på samma knapp om du gör rätt inställningar.
 
Hej!

Bakgrund:
Har haft en 300D nu i drygt 10år som gav upp för några månader sen.

Tycker den har varit bra förutom att jag stört mig grymt på att den inte haft ett hjul på baksidan för att exponeringskompensera i P-läge ( pekfingerknappen förskjuter programmet). Det hade nämligen min gamla analoga EOS100.

Nu ska jag köpa ny kamera och har sett att 760D har dom infört hjulet på igen! dvs den borde vara ganska lättjobbad.

Men jag vill inte gå i samma fälla igen och köpa en kamera som är krånglig att fotografera och snabbt ändra inställningar med (utan att ta ner kameran från ögat).

Fråga:
Om jag köper en 70D eller 80D istället får jag en tyngre kamera (som jag egenligen inte är intresserad av) MEN dom har en unik knapp för att fokusera med om man inte vill fokusera med avtryckaren (ska tydligen gå att ställa in på 760D men lite halvdant enligt någon Youtubefilm).

Jag har aldrig använt AF-lås (tror inte det fanns på 300D) utan har alltid haft den inställd på att fokusera i mitten och ställt skärpan (och tyvärr ljuset också) genom att trycka ner avtryckaren halvt och sen flytta kameran för att ta bilden.

Hur viktigt är detta? Är beredd att skippa 760D och köpa en 80D istället om AF-lås är någat man behöver mycket men med 18-135mm kostar den kanske 17kSEK istället för 10kSEK.

Hej!

Jag har Nikon och har länge talat för AF-On knappens välsignelse. Det är precis som de andra säger jättebra att ha. Jag använder det ofta när jag har statiska motiv då exempelvis en omfokusering i absolut fel ögonblick skulle ruinera en bild, vilket kan hända iaf när jag ska ta kort. Jag använder blixt mkt och för att slippa få den där starka röda lampan i nyllet på personen jag ska fota använder jag af-on fokusering. Du kommer upptäcka efter en tids användning många bra tillfällen det kommer väl till pass med en separat af-knapp. Kör i vind!

Hans
 
Dessutom så håller AF On igång bildstabiliseringen bättre än avtrycket

??? Stabiliseringen är inte nödvändigtvis kopplad till vilken knapp som används för fokusering. Standardläge på Nikon är att stabiliseringen inte dras igång förrän man trycker ner avtryckaren halvvägs (oavsett om man har fokusering på avtryckaren eller AF-ON). Jag är inte säker på att det ens går att ställa om.

Oavsett om det fungerar så eller inte på Canon kan det inte "hålla bildstabiliseringen igång" bättre på det ena eller andra sättet. Antingen är stabiliseringen aktiverad, eller så är den avstängd.
 
Han kanske menar att det är svårare att hålla en knapp halvt nedtryckt, utan att varken släppa eller trycka för långt, jämfört med att hålla en knapp tryckt i botten hela tiden.
 
Väldigt många bra svar! synd att det inte finns en gillaknapp.

Jag antar att knappen "*" är AE-lås även på mordernare EOS-kameror. Använde den inte så ofta på den gamla 300D, mest för att den var lite trögjobbad, om man tryckte in den vid fel tidpunkt var man tvungen att starta om kameran för att komma därifrån.

Men samtidigt tänker jag mig att man inte vill tappa AE-lås funktionaliteten genom att lägga autofokus på den knappen (som att trycka ner avtryckaren halvvägs).

Kan det vara att man behöver både AE-lock och AF på knappar bak det som gör valet 760D 70/80D enkelt? Tror nämligen fuktionalitet och bildkvalitet räcker för mig på båda i övrigt (var grymt nöjd med bildkvaliteten på den gamla 300D), det var mer handhavandet som var irriterande med en massa funktioner man var tvungen att hålla ner två knappar samtidigt osv för att nå.

Hur jobbar man med AE-lock? av-aktiverar man avtryckaren i en meny och kör bara med knappen på baksidan eller kan man assigna någon knapp till att slå av/på autofokus på avtryckaren? tänker att det kommer bli strul med resten av familjen (och kanske mig själv) om inte AF-funkar helt plötsligt och några tankevurpor senare blev det ingen skarp bild.

Eller är allt det här hårklyveri? Vill inte gå och irritera mig i 10år till på att jag antingen köpt en för tung kamera (70/80D) eller en med för basic inställningsmöjligheter 760D...
 

Bilagor

  • EOS760D.JPG
    EOS760D.JPG
    69.5 KB · Visningar: 17
  • EOS70D.jpg
    EOS70D.jpg
    65.5 KB · Visningar: 16
Exponering är ganska tålig för justering i datorn i efterhand medan fokus på fel ställe i bilden är besvärligare (omöjligt) att justera.

Hur ofta riktar du kameran mot något särskilt för att låsa exponeringen innan du komponerar om, och hur ofta riktar du in en fokuspunkt mot något och låser fokus innan du komponerar om. Alternativt, hur ofta använder du följande autofokus och försöker se till att precis rätt del av motivet är det som är i fokus.

Om de båda första fallen är ungefär lika vanliga för dig ska du nog sikta på en kamera där knapparna ger dig båda möjligheterna. Annars räcker det nog med en knapp.

Själv låter jag nästan alltid kamerans evoluerande (snyggt ord) ljusmätning fixa exponeringen medan jag jobbar hårt för att få fokus på det ställe i bilden där jag vill. För det kan inte kameran gissa åt mig.

Petter...
 
Exponering är ganska tålig för justering i datorn i efterhand medan fokus på fel ställe i bilden är besvärligare (omöjligt) att justera.

Hur ofta riktar du kameran mot något särskilt för att låsa exponeringen innan du komponerar om, och hur ofta riktar du in en fokuspunkt mot något och låser fokus innan du komponerar om. Alternativt, hur ofta använder du följande autofokus och försöker se till att precis rätt del av motivet är det som är i fokus.

Om de båda första fallen är ungefär lika vanliga för dig ska du nog sikta på en kamera där knapparna ger dig båda möjligheterna. Annars räcker det nog med en knapp.

Själv låter jag nästan alltid kamerans evoluerande (snyggt ord) ljusmätning fixa exponeringen medan jag jobbar hårt för att få fokus på det ställe i bilden där jag vill. För det kan inte kameran gissa åt mig.

Petter...

Att jag fokuserar på en punkt och flyttar kameran är väldigt vanligt. Förekom också att jag gjorde samma manöver med spotmätning av ljuset för att det var mycket motljus etc men inte lika vanligt.

Fast nu när jag läser ditt svar börjar jag fundera. Har jag fokus på en knapp på baksidan funkar ju att trycka ner avtryckaren halvvägs som en AE-lock och då behöver jag inte "*" så mycket (speciellt om den är lika bökig att komma ifrån om man väl tryckt det som på den gamla kameran).
 
ANNONS