Annons

Lönlös jämförelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

kimpaoa

Aktiv medlem
Jag har nu övervägt att införskaffa mig en digital systemkamera.

Jag hade till en början funderat på en Canon 300d, eftersom den har det rätta priset och verkar uppfylla mina krav (och eftersom jag nu använder mig av Canon analog).
Men allteftersom man blir mer och mer kunnig inom området har jag fått upp ögonen för Nikons nya D70.

Samtidigt som jag nästintill bestämt mig för att köpa en D70 fick jag erbjudandet att köpa en utav Canons äldre SLR kameror, Canon D30, till ett väldigt anständigt pris och dessutom inklusive booster och fler tillbehör.

Jag vill inte kalla mig konstnär, men jag ska väl för enkelhetens skull kalla mig det. Jag tar fotografier huvudsakligen i konstnärlig form och kan då vilja förstora bilder.

Min slutgiltiga fråga blir då:
Kan en Canon D30 någonsin ens bli jämförd med 300d/D70, och vad skulle ni råda mig att köpa?

D30 har väldigt hög bildkvalitet, och har inte de begränsningarna i inställninsmöjligheterna som 300D har.
Upplösningen är givetvis lägre med räcker långt iaf.
Får du D30 till bra pris så varför inte? det är en fin kamera.

En stor nackdel är dock att jag inte får något medföljande objektiv. Brännvidden blir ju annorlunda och EF objektiv med lägre brännvidd än 28mm är ofta väldigt dyra.

Med en D70 får man ett 18-70 (=27-105mm)

Knepigt det här.

Är det inte problem att hitta en billig D30 till salu? Det snackas mycket om hur billig den blivit men de som annonseras brukar ryka på sekunden..

Ett litet varningens ord om D30 dock, och det är att du bör kolla hur många exponeringar som gjorts, så att inte slutaren är på väg att ge upp. Sök lite i forumet så hittar du diskussioner om detta, och information om hur många exponeringar den skall klara. Kostar ett par tusen att byta.

Martin, som är nöjd ägare till en d30 men som troligen har problem med slutaren...

Ps. Vad är billigt för en D30 i dagsläget?

Förmodligen är den versionen av d30 jag har fått erbjudande om inte så speciellt billig, men jag kollar på tillbehören vilka är bland annat batterigrepp (booster med avtryckare) och lite annat. 7500:- som jag känner att jag kan banta en 500:-.

Men jag har bestämt mig. Det får bli en Nikon D70, det är det bästa tror jag. Även om jag får betala det nästan dubbla så tror jag starkt på denna kamera. Dessutom levererar den ett ypperligt objektiv som jag väntar mig själv uppskatta något så in i bombgranaten. :)

kimpaoa skrev:
Förmodligen är den versionen av d30 jag har fått erbjudande om inte så speciellt billig, men jag kollar på tillbehören vilka är bland annat batterigrepp (booster med avtryckare)

Bara för att reda ut begreppen..en booster är en motor som driver fram filmen snabbare på en analog systemkamera...ska alltså inte förväxlas med ett batterigrepp, även om båda kan ha (och oftast har) vertikalgreppfunktionen med avtryckare o.s.v

kimpaoa skrev:
Men jag har bestämt mig. Det får bli en Nikon D70, det är det bästa tror jag. Även om jag får betala det nästan dubbla så tror jag starkt på denna kamera. Dessutom levererar den ett ypperligt objektiv som jag väntar mig själv uppskatta något så in i bombgranaten. :)

Du blir säkert nöjd med D70 och DX-objektivet :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto