Advertisement

Annons

Lab-Bygge!

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Halloj!

Nu ska jag äntligen bygga upp mitt lab hemma.
Jag har en garderob som får röjas ur, den är ca 2 kvadratmeter stor, dvs inte stor, men jag hoppas att jag får plats med förstorningsapparat, 3 kar och tork.

Ska jag tänka på något speciellt?
Hur är det egentligen med ventilation i ett sådant litet utrymme? Ska jag mecka in några 120mm fläktar i dörren t.ex så jag får lite luftcirkulation?

MvH Patrik

Äh skit i fotoklubbar, man blir bara likriktad och all leklust i mörkrummet försvinner... Inget bra om man är en envis induvidualist.

Här är lite bra länkar
http://www3.telus.net/drkrm/index.html
http://www.darkroomsource.net/build.shtml

Och här är Greenspuns lilla lista över bra länkar!
http://www.greenspun.com/boohoo/related.tcl?page_id=bhresources

Sjölv har jag mitt mörkrum i badrummet, mest praktiskt när man lever i en trea på 85kvm.
Har inte kostat mig mer än 300kr i mörkrums prylar (exklusive kemi och papper) som jag köpte begnagt från ett dödsbo.

Lycka till

Jag menade eftersom du bor i sthlm så finns det säkert massor med fotoklubbar som har utrustning och bra utrymmen, så kan du komma igång direkt och har pengar till film och papper.

universitet och nationer brukar ha egna mörkrum. Jag vet att lunds universitet har minst två ett på konstinstutionen och ett någon annanstans, Kårhuset ska oxså ha en har jag hört.

Sthlm uni har säker så fråga dem (förutsatt att du pluggar där)

Sedan brukar konstnärskollektiv ha mörkrumm som ligger och dammar igen. Såna där ställen där ett gäng konstnärer har en elelr flera olika ateljerer med utrustning tillsammans och man betalar månads hyra eller hyra för de gånger man är där. Ska finnas ett sånt i malmö, finns säkert i Sthlm.

Men att bygga ett mörkrum som inte tar upp så mycket plats är inte svårt. Skit i de stora gammla framkallnings skålarna och investera i en Nova Washer med tre fack och använd diskhon för sköljning. Då går du från ca 1,2kvm i sköljyta till en yta på 15x40 cm har jag för mig. Praktiskt.

C.

Lab utrustning kostar ju absolut ingenting idag, så det tror jag att jag tjänar igen flera ggr.

Sedan vill jag ha labbet in house, så att jag kan kopiera när andan faller på så att säga.

Min garderob är på 1.5x1.2 meter, så det blir spännande, antar att jag får jobba i höjdled hehe

MvH P

Jag hade mitt första mörkrum i en liknande garderob...dessutom med snedtak, så luftvolymen var begränsad och därmed ventilationsproblemen...din idé med fläktar är inte så dum...se bara till att det finns luftintag eller utblås nånstans oxo så att du får cirkulation.
Jag hade så att jag hade bänkarna i vinkel...förstoringsapparaten på ett bord framför mig och baljorna på sidan på en smalare bänk...fick bara plats med en pall att sitta på...men det funkade.

Lycka till
:)

FILM) (Saigon skrev:
Jag hade mitt första mörkrum i en liknande garderob...dessutom med snedtak, så luftvolymen var begränsad och därmed ventilationsproblemen...din idé med fläktar är inte så dum...se bara till att det finns luftintag eller utblås nånstans oxo så att du får cirkulation.
Jag hade så att jag hade bänkarna i vinkel...förstoringsapparaten på ett bord framför mig och baljorna på sidan på en smalare bänk...fick bara plats med en pall att sitta på...men det funkade.

Lycka till
:)

Sätter kanske en fläkt på ovansidan av dörren och en på nedersidan...

Får se om luften blir dålig först. Framkalalr jag kvälstid så kan jag köra med dörren på glänt utan problem.

mvH P

Eftersom det verkar och vara en större garderob så finns det väl frånluft som standard. Se bara till att du då har ersättningsluft till garderoben. Bör vara ett galler i dörren.
Sysslar med ventilation i mitt dagliga arbete och skall man följa normer så skall ett mörkrum vara försett med frånluft. Tänk på hälsan /Hälsn Rolf

har för mig att kodak har en publikation (har den här nånstans men hittar den inte just nu) som säger att all luft i ett mörkrumm ska bytas helt var tionde minut eller nått i den stilen.

Kemin ger ju inte bara upphov till en ganska speciell doft men även en del giftiga gaser.

Tror inte att det är kosher att ha ett mörkrum i badrummet i ett hyreshus som jag har det *_';;

Skicka bilder när du har byggt ditt lilla labb, och kolla in Nova systemet om du har ontom platts, flera återförsäljare finns i sverige. Ska själv skaffa ett när jag får pengar över (från studier).

http://www.novadarkroom.com/acatalog/Washers_Resin_Coated_Paper.html

Chris

Ni ska få bilder!

Om jag har en washer så behöver jag bara 3 kar ellerhur?

Framkallning, Stop, Fix?

Jag har det ganska högt i garderoben, så jag ick en liten idé om att lägga en plastank uppe på en hylls och med gravitationes hjälp på det sättet få vattentillförseln. Har nämligen ingen möjlighet att dra in vatten dit, om jag inte drar en slang från köket iofs.

Mvh P

Jag har i mitt mörkrum (som är beläget under källartrappen) inte ngt vatten indraget. Jag har istället en stor balja med vatten dit jag lägger de färdiga bilderna för att sedan gå ut och skölja dem i en kopieskölj ute i "våtrumsdelen" (gammal tvättstuga) som är belägen vägg i vägg.
Det funkar utmärkt att göra så tycker jag.

Nu börjar det lika något!

Var och hämtade utrustningen idag :)

lab.jpg

Ska köpa framkallare och papper imorrn!

Vart finns det listor på hur länge jag t.ex ska framkalla T-max film?
Hur länge jag ska köra framkallning, fix och vatten (för det gör man när man framkallar filmen också väl?, var några år sedan man höll på :)

MvH P

Rek. tider för TMAX i kodaks framkallare:

http://www.kodak.com/global/en/prof...f4016/f4016.jhtml?id=0.1.22.14.23.18.16&lc=en

Hittar du inte det så testa www.digitaltruth.com

Mellan framkallare och fix, så kan du skölja i 30 sek. om du har en slang till dosan. Eller fyll, skaka och töm 5 gånger.

Ännu bättre är att använda stoppbad.

Fixeringstiden beror på filmen och fixet. Jag brukar köra T-MAX i 12 min i D76. Ta en spillbit film (gör inget om den är ljusskadad) och lägg i ett mätglas med fix. Mät upp tiden till den blir klar och dubbla. (agitera en gång varje 30 sek.)
För papper ca 2 min.

Hej!

Jag har något som heter Fixiersalz i små påsar, man ska blanda en påse i 1 liter vatten.

Det står bara på påsen: fixeringstid (20 grader) film 5-8min, papper 10 min.

Som jag förstår det så kan jag använda detta fix både till film och till kopiorna alltså?

Sedan har jag engångsframkallningsvätska till filmen, Tetenal Neofin Rot, småflaskor, 10 minuter agetera varje minut står det i bruksen.

Sedan har jag även Tetenal Blau som jag också tror är någon sorts framkallare?

För pappret tycker jag det är lugnt, för där bevakar man det ju hela tiden och tar upp det när det sjysst ut. Men det är svårare för film helt klart :)

Jag har även Isättika, som man ska blanda i stop-vätskan, 7 ml till en liter. Vad gör det för någon skillnad?

mvH P

Tetenal Blau är en blåtonare. Den tonar bildern a svagt blåa om jag minns rätt...

Fix kan användas både till film och papper, men komhåg att RC bas (plast) har en helt annan fixtid än cellulosafiber (vanligt papper).

En bra sak att köpa är HCA som kommer i små små flaskor och räcker läääänge, ett par droppar i ett sköljbad räcker långt och används för att korta ner sköljtiden genom at fungera som fixförstörare vilket igentligen endast är vettigt med fiberpapper då man lättare fårbort fixet från fiberbasen. RC suger inte åt sig fix på samma sätt och då är det meningslöst. Detta kortar ner sköljtiden från 30min till 5-10min vilket är mycket ekonomiskt.

HCA består av följande komponenter enligt Kodak.

Sodium Sulfite 75-80%
Sodium Metabisulfite 15-20%
Tetrasodium Ethylene Diamine Tetraacetate 1-5%
Sodium Citrate 1-5%

Dock kan man korta ner torktiden genom att tillsätta lite (en tiondels droppe eller så) diskmedel för att ytspänningen ska försvinna, vilket kortar ner torktiden avsevärt både på cellulosa och RC bas.

Hepp igen!

Den som skickade labb bilden har IAF lyckats få till ett trevligt litet kyffe.

Ser bara lite trångt ut mellan förstorings huvudet och hyllan på höger sida, men du kanske inte gör så stora kopior?

Kom ihåg att pausa ofta om du inte har någon ventilering, du kommer att andas in trevliga amoniak ångr mfl andra trevliga gaser som är cancerogena. Sen kan man bli lite vimmsig i bollen om man är i ett litet trångt utryme och använder upp det mesta av syret där =)

Just a thought you know..

C.

ANNONS
Götaplatsens Foto