Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lab-Bygge!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danyael_X skrev:
Hepp igen!

Den som skickade labb bilden har IAF lyckats få till ett trevligt litet kyffe.

Ser bara lite trångt ut mellan förstorings huvudet och hyllan på höger sida, men du kanske inte gör så stora kopior?

Kom ihåg att pausa ofta om du inte har någon ventilering, du kommer att andas in trevliga amoniak ångr mfl andra trevliga gaser som är cancerogena. Sen kan man bli lite vimmsig i bollen om man är i ett litet trångt utryme och använder upp det mesta av syret där =)

Just a thought you know..

C.

Hej!

Jo det är mitt lab :)

Hyllan är helt klart anpassningsbar om den tar för mkt plats, men jag tror inte jag kommer göra så stora kopior till en början iaf. Sålänge jag inte behöver flytta apparaten till höger så blir det inga problem.

OK, så lite hca + diskmedel i sköljvattnet alltså? :) Låter som en riktig häxblandning! hehe

Nej Nej åter nej!

Danyael_X skrev:

Fix kan användas både till film och papper, men komhåg att RC bas (plast) har en helt annan fixtid än cellulosafiber (vanligt papper).

En bra sak att köpa är HCA som kommer i små små flaskor och räcker läääänge, ett par droppar i ett sköljbad räcker långt och används för att korta ner sköljtiden genom at fungera som fixförstörare vilket igentligen endast är vettigt med fiberpapper då man lättare fårbort fixet från fiberbasen. RC suger inte åt sig fix på samma sätt och då är det meningslöst. Detta kortar ner sköljtiden från 30min till 5-10min vilket är mycket ekonomiskt.

HCA består av följande komponenter enligt Kodak.

Sodium Sulfite 75-80%
Sodium Metabisulfite 15-20%
Tetrasodium Ethylene Diamine Tetraacetate 1-5%
Sodium Citrate 1-5%

Dock kan man korta ner torktiden genom att tillsätta lite (en tiondels droppe eller så) diskmedel för att ytspänningen ska försvinna, vilket kortar ner torktiden avsevärt både på cellulosa och RC bas.

Var försiktig Chris. Du blandar ihop saker och ting och är ofta helt ute och cyklar. Vet du inte vad du pratar om så undvik att ge råd. Det kan leda till att folk ger upp mörkrumsarbetet.

Fixtid för plast och fiberpapper är desamma däremot bör fiberpapper sköljas längre. Sedan rekomenderar man att fiberpapper fixeras med normalfix (slöfix) inte snabbfix som är det vanligaste idag. Detta för att få optimal hållbarhet på kopior, men jag misstänker att skilnaden är minimal då är andra faktorer såsom sköljning och skyddstoning betydligt viktigare. Fixersalt som ska ha ca 10 minuters fixtid är traditionellt slöfix.

Det är vätmedel du behöver någon enstaka droppe till i sista sköljbadet för film för att ta bort ytspänning vilket underlättar vattenavrinnande och minskar torkfläckar (det har även andra mindre subtila och skyddande effekter). Huvudeffekten av vätmedel t.ex. Kodak Photoflo kan dock fås med en dropp diskmedel även om det är osäkert om andra komponenter i diskmedlet kan ha en på sikt hållbarhetsförsämrande effekt.

HCA (Hypo Clearing Agent) eller fixförstörare som det ofta kallas (Hypo är ett förenklat namn på en beståndsdel i många fix) levereras i pulverform då hållbarheten i lösning är dålig. HCA-badet förkortar sköljtiden och ligger mitt mellan två vattensköljningar, den första på typ 30 sek för att få bort den mesta av fixen för att för att kunna köra fler kopior i samma HCA-bad, därefter ett längre bad på 5-10 minuter för att skölja bort HCA badet ordentligt.

HCA badet kan strantas i om man sköljer längre istället.

Senast ändrad:
Danyael_X skrev:
Tetenal Blau är en blåtonare. Den tonar bildern a svagt blåa om jag minns rätt...

Nej det är det inte. Tetenal Blautoner är blåtonare (järnbaserad) och Tetenal Neofin Blau är en filmframkallare (för fint korn, men med reducerad hastighet har jag för mig). "Tetenal Blau" finns inte, så vitt jag vet.

Re: Nej Nej åter nej!

Galaxens President skrev:

Fixtid för plast och fiberpapper är desamma däremot bör fiberpapper sköljas längre. Sedan rekomenderar man att fiberpapper fixeras med normalfix (slöfix) inte snabbfix som är det vanligaste idag. Detta för att få optimal hållbarhet på kopior, men jag misstänker att skilnaden är minimal då är andra faktorer såsom sköljning och skyddstoning betydligt viktigare. Fixersalt som ska ha ca 10 minuters fixtid är traditionellt slöfix.

Det råder lite olika rön om detta. Enligt Ilford fixerar man RC-papper i 30 sek och fiber i 1 minut om man kör Hypam 1+4. Hypam är ett snabbfix baserat på Ammoniumtiosulfat. Ilford har gjort olika hållbarhetstester och kommit fram till en fix-skölj-metod för fiberpapper som enligt dem ger högsta arkivbeständighet. Man kan läsa om den här: http://www.ilford.com/html/us_english/FAQ/default.asp

Jag säger alltså inte att Richards påstående är fel, utan att det finns alternativ. Jag är en otålig jävel och har valt att köra Ilfords metod för att spara lite tid och vatten. :)

Där ser man.

Jag känner till ilfords sköljmetod för film och nog kan jag tänka mig att antalet vattenbyten är viktigare än tiden i vatten. Jag har dock aldrig kört med just Ilfords fix och visst tror jag att mycket av vad som sägs om handhavanden för optimal hållbarhet ofta är av typen "sålla mygg och svälja kameler" men att följa rekomendationer på produktblad och liknande tar nog en rätt långt och utifrån vad jag kan erinra mig har jag aldrig sett skilda fixtider på papper beroende på om det är fiberbas eller plastbas. Fixet fyller ju ändå bara en funktion i emulsionen inte i basen.

När jag körde snabbfix till papper så körde jag runt 3-4 minuter. Ingen ide att hänga på marginaler. OK plastpapper ska inte ha för lång total blöttid men jag har aldrig haft några problem med sepparerande papper.

Galaxens President skrev:

När jag körde snabbfix till papper så körde jag runt 3-4 minuter. Ingen ide att hänga på marginaler. OK plastpapper ska inte ha för lång total blöttid men jag har aldrig haft några problem med sepparerande papper.

Det är just detta som Ilford i sin långa utläggning varnar för. De påstår att kortare tid, 1 minut, i färskt starkt fix fixerar bort oexponerat silver effektivt, men samtidigt undviker att för mycket fix går in i pappersbasen. Deras tester visar att för lång tid i fixet gjorde det mycket svårt att få bort fixet ur pappersbasen och detta gav upphov till sämre arkivbeständighet.

Det finns lika många varianter av detta som det finns fotografer, nästan. Jag menar verkligen inte att jag "har rätt" eller nåt sånt. Jag kör Ilfords metod för att det är bekvämt och för att jag läst en del tester som verkat visa att den är bra.

Jag förstår deras poäng men är fortfarande skeptisk om detta är något problem om man sköljer ordentligt, med HCA bad. I vilket fall tränger nog fixet in i fiberbasen som är genomblöt, även vid kortare fixeringar. Är däremot fixeringen aningen undermålig med lite kvarvarande silver så kommer detta obenhörligen visa sig med tiden i form av kopior som gulnar. Den anledningen som annars brukar ges för att man skall undvika för långa fix-tider är att fixbadet (inte alkaliska fix, men de är ovanliga) även har en blekande effekt som kan märkas där silvret är tunnt.

Jag säger inte att jag har rätt, bara återberättar hur jag argumenterar för mig själv när jag föredrar en fixtid jag är säker på och rekomenderas av min fixtillverkare och sedan ordentlig skölj.

OK, nu är jag kraftigt förvirrad :)

För att göra det så enkelt som möjligt, är detta rätt?

Filmen, Tmax400

Framkallare x antal minuter

(hittar inget på hemsidorna hur länge jag ska framkalla filmen med den framkallare jag har) har dock för mig att det står i pappret som jag fick med vätskan, ska kolla när jag kommer hem.

Fix, hur många minuter?

Skölj, hur många minuter?

Kopieringen

Papper: Ilford Multigrade IV RC DE LUXE
Framkallare: Ilford Multigrade Paper Developer

Framkallare: X antal minuter, tills det börjar se bra ut.

Stop med 7% 99%-ig isättika i: 30 sek, skölj noga.

Fix, 10 minuter

Vattenbad 30 min

Stämmer detta?

Framkallningstider film, som nämnt tidigare:

www.digitaltruth.com/devchart.html

Vad är det för framkallare?

Stopp (går bra med vatten, men du kan köra med surt bad typ ättika, det gör inte jag och jag är nöjd så) ca 1 minut.

Fix (köp snabbfix) 4 minuter när fixet är färskt.

Skölj 1 minut i vatten

HCA 2 minuter

Skölj 10 minuter i rinnande vatten eller Ilfords metod som jag länkade till tidigare. (Tänk på miljön)

Avsluta med några droppar vätmedel i en nyfylld tank, agitera 30-60 sek.

Kopiering:

Framkallning 1-2 minuter beroende på spädning, står på förpackningen eller kolla Ilford.com

Stop i ättika eller Ilford Ilfostop Indicator (som visar när det är slut genom att bli (bromtymol?) blått. ca 30 sek.

Fix, olika beroende på modell. Jag rekommenderar _verkligen_ snabbfix i början. Då kör du 1 minut i 1+7 eller 30 sek i 1+4.

1:a skölj: ca 2 minuter

Slutskölj ca 10 minuter i bra skölj, längre tid om du inte har en arkivskölj. Pappret tål mer, men det gör inte sköljningen mer effektiv. Om du vill ha 100%ig arkivbeständighet kör du fiberpapper och en annan sköljmetod.

ventilation...

Hej,

Ett ventilations tips - ta de för va de e!

Strunta i utblåset, men skaffa en fläkt som trycker in lite frisk luft.

Komplettera ev med filter om du vill pilla med det...

Endast till-luft ska ge ett högre lufttryck i ditt labb >> mindre damm på neggen...

Teoretiskt i alla fall :)

/Jacob vP

Henning!

Jag har 4 kar i mitt lab, mer plats än så har jag inte.

HCA har jag inte utan endast framkallare, stop, fix och sedan skölj för att sedan ta kopiorna till badrummet där jag har en låda med vattentillförsel som står och "vippar" kopiorna.

Filmframkallaren heter Tetenal Neofin Rot och finns inte med på hemsidan...

Jag väntar med filmframkallningen eftersom jag är osäker på siffrorna. Tar gamla negativ och provar att kopiera idag.

Jag fick med MASSVIS av fix-salt, så det är vad jag kommer att använda, och ska den ligga i fixen i tio minuter så gör det mig inget, jag har all tid i världen :)

Kliver in i labbet om en timme drygt och testar följande:

Framkallning ca 1-2min
Stop (vatten med 7% isättika) ca 30 sek
Fix (fixersaltz, engångs, 1 påse till 1 liter)= 10 min
Skölj (vatten) 2 min
Slutsjölj, arkivsöljare som "vippar" (vatten) 10 min

Sedan lägger jag dem på ett uppspänt nät för att torka.

mvH P

mvH P

Senast ändrad:
Det låter utmärkt Patrik!

Du behöver INTE HCA till RC (plast)-papper. Så det är lugnt.

Tetenal Neofin Rot, alltså... det är en gammal framkallare, tillverkas inte längre. Det kan vara svårt att hitta tider för den och T-Max, det är liksom inte en "naturlig" matchning. Jag skulle rekommendera, om det är viktiga bilder, att du skaffar en modern och färsk framkallare och kör med den rekommenderade tiden för den filmen/ISO. T ex T-Max-framkallaren, som är i flytande form och funkar bra med T-Max-film.

Sen kan du testa din Neofin Rot på en mindre viktig rulle, och köra en tid som passar för t ex tri-x. Nåt blir det ju alltid.

*h

OK, ska köpa mig en flaska modern framkallare då!

Första lab-rejset klart! :)

blev 3 st kopior, gick rätt snabbt att komma igång, minnet fräshades upp rätt snabbt :)

Resultatet blev bra mycket bättre än de inscannade negativen! Ska scanna in papperskopiorna imorrn bitti när dom fått torka, så ska ni få se skillanden.

Denna bild kopierade jag:
489237.htm

Blev en helt annan känsla på papperskopian.
Och nu har jag kört utan filter eller någonting alls.

Kännde inte av lukterna eller syre brist så mkt heller!
Garderoben ligger så pass bra till att jag kunde släcka i hallen och köra med dörren lite på glänt till och med.

Nu har jag hällt fixet i en 25 liters plastduk som får bli min slask-dunk.

Framkallaren har jag spart i en flaska som står svalt och mörkt, tänkte kopiera lite i helgen och den lär ju hålla sig tills dess?

Stoppet med ättikan gillade jag minst, det luktade illa när jag blandade, och luktade lite i vasken också. Måste jag verkligen använda ättikan? Vad gör den?

En fråga: Hur gör man "dodge" och "burn" i labbet? Dvs om jag vill ljusa vissa delar och mörka andra? vad för verktyg kan man använda till det?

MvH Patrik

mvH P

Om du inte gillar ättiksstoppet så finns det Ilford Ilfostop Indicator som inte luktar alls och blir blått när det är förbrukat. Köp det samtidigt som du köper ny filmframkallare. Borde inte vara dyrt.

Stoppbadet (ättiksyra) gör att fixet håller längre. Det är helt enkelt en pH buffert.

Vid filmframkallning ger det även bättre precision eftersom framkallningen tar tvärstopp.

Adam Ansel har ett bra tips som är att först doppa fingret i framkallaren och sedan i stoppbadet. Funkar stoppbadet så försvinner den slemmiga känslan. Jag är rökare :)

Dodging and burning (skugga och efterbelysa) går helt enkelt ut på att man lägger till eller tar bort exponering på kopian.

Till att efterbelysa behöver du en stor bit kartong (gärna vit på en sida och svart på den andra. Gör ett hål med en penna. Sedan lyser du genom hålet. (vit sida upp)

Skugga gör man med pjattar eller ibland med händerna. Pjattar tillverkas av en rund kartongbit, ståltråd och tejp.
Du skuggar helt enkelt en bit av bilden under exponeringen.

I båda fallen gäller att verktygen ska hållas i rörelse för att undvika skarpa kanter. Du kan också behöva göra en testremsa för att se hur mycket du ska lägga till eller dra ifrån den allmänna exponeringen.

Rita en skiss och skriv upp så blir det enklare.

pwrdesign skrev:

...
Nu har jag hällt fixet i en 25 liters plastduk som får bli min slask-dunk.

Framkallaren har jag spart i en flaska som står svalt och mörkt, tänkte kopiera lite i helgen och den lär ju hålla sig tills dess?

Stoppet med ättikan gillade jag minst, det luktade illa när jag blandade, och luktade lite i vasken också. Måste jag verkligen använda ättikan? Vad gör den?

Fixet klarar i regel förvaring bättre än framkallare. Då jag oftast kör heldagspass när jag är i mörkrummet brukar jag märka mot slutet att pappersframkallaren börjar bli lite trött och kräver längre tid. Samtidigt kostar det inte så mycket att prova samma framkallare igen till helgen. Fixet borde inte vara något problem att återanvända så länge du inte nått upp till fixets kapacitet (ett visst antal kvadratmeter papper per liter lösning), men jag förstod att du hade mycket fix att tillgå också ;-).

Rörande stoppet så ska det vara lite surt för att neutralisera den lite basiska framkallaren så att PH-vardet inte stiger i fixet som ska vara lite surt för att fungera optimalt. Ättikan sticker som sagt men man behöver inga höga koncentrationer. Jag brukar blanda 1:40 från 24% Ätticka från mataffären istället för att handskas med isätticka. Har för mig jag hört siffran 1-2% tidigare. Luktar gör den dock fortfarande.

Ett alternativ är att köra med citronsyra (finns i kryddpåsar i matbutiken om jag inte är helt ute och cyklar). Jag vet dock inte koncentrationen.

Kul att du kommit igång och bilderna ser ju riktigt bra ut.

pwrdesign skrev:
Mina första kopior!

:)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

2:an och 3:an är tagna med holgan, 1:an med bladaren. Därav skillnaden i skärpa :)

Fina bilder, men jag tycker det ser ut som att pappret är slöjat. Det kan förstås vara skanningen, men om kanterna på pappret är grå (jämför med ett oexponerat, fixerat papper) kan det vara så att du får in ljus i mörkrummet som slöjar pappret. Detta ger lägre kontrast och gör det omöjligt att få riktigt ljusa högdagrar. Är pappret gammalt?

ANNONS
Götaplatsens Foto