Annons

Laddning av batteripack?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xi_

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående laddning av batteripack till Nikon D70.

Är det risk för att batteriets kapacitet försämras om man börjar ladda ett halvfullt batteri? Detta problem har ju förekommit på bl.a. på mobiltelefoner tidigare.
I bruksanvisningen kan jag inte hitta någon information om detta så det borde ju inte vara något problem.

mvh Per

Nja, även om de batterier som sitter i Nikon D70 har mycket mindre "minneseffekt" så är det bästa att köra dem tomma innan laddning.

Jag har gjort så att jag har kassetten laddad med CR2-batterier med mej. Skulle accarna ta slut, det händer sällan, så kör jag på batterierna tills jag kommer hem. Eftersom D70n drar så lite har jag inte behövt byta batterier (CR2) på snart ett år.

/AnWi

Li-ION har ingen minneseffekt så det finns ingen anledning att dra ur dem först. Batterierna klarar dessutom färre laddcykler om man laddar dem först när de är helt slut.

Det är ju helt uppenbart att det sliter mindre att ladda batterierna 1000ggr i 5 min än 1000 ggr i en timme. Det är lika uppenbart när man har fått ut mest energi ur dom.

Kanhända att Li-ION har saknar minneseffekt. Det vore bra. NiMh sades också sakna minneseffekt i början.

/AnWi

De enda batterier som uppebarligen inte lider av minneseffekt måste vara de gamla hederliga blysakerna som sitter i en bil. Där laddas batterierna aldrig (nästan) ur helt och laddas hela tiden upp - i alla fall när man kör med bilen. Så fram för blyackkar i allt bärbart. Och dessutom håller de i åratal.

Så med tanke på allt som skrivs/sägs om minneseffekt i laddningsbara batterier så tror jag inte så mycket på det. Däremot tror jag att dagens stressade människor köper laddare som laddar för fort. Min senaste mobils laddare laddar på ungefär en timme. När jag använder laddare från mina tidigare mobiler till samma mobil(batteri) tar det 2-3 ggr så lång tid. Så jag laddar med alla gamla laddare jag samlat på mig - finns i alla fall en fördel med att vara märkestrogen.

Li-ION har ingen minneseffekt så det finns ingen anledning att dra ur dem först. Batterierna klarar dessutom färre laddcykler om man laddar dem först när de är helt slut.
Li-Ion saknar i regel minneseffekt så länge du inte överskrider temperaturen, dock saknar inte den intelligenta mätaren i Li-Ion minneseffekt.

Ett bra exempel är mina Laptopbatterier, där säger mätaren efter några månader först fullt, sedan på typ 20 minuter går den ner till varning. Då jag har autoavstängning avstängt kör jag glatt på i 4a timmar till tills batteriet är slut. När jag sedan laddar upp igen så visar mätaren korrekt i ytterligare några månader.

Jag har sett siffor på att tillverkare rekomenderar en hel urladdning typ var 30e gång iaf.

AnWi skrev:
Det är ju helt uppenbart att det sliter mindre att ladda batterierna 1000ggr i 5 min än 1000 ggr i en timme. Det är lika uppenbart när man har fått ut mest energi ur dom.

Kanhända att Li-ION har saknar minneseffekt. Det vore bra. NiMh sades också sakna minneseffekt i början.

/AnWi

Ja, det är alltså inget självändamål att dra ur batterierna. Att dra ur dem bara för sakens skull vinner man alltså inget på, utan förlorar snarare på.

Moderna NiMH har heller inga problem med minneseffekter.

Peter:
Men det är ju hårdvaran RUNT batteriet som mäter spänningen.
Som jämförelse kan jag ta min trådlösa telefon (som visserligen använder vanliga AA-batterier (NiMH i mitt fall)).
Om jag sätter i ett par batterier som jag laddat i en annan laddare så visar batterimätaren tomt, även om batterierna är fulla. Laddar jag dem däremot genom att sätta telefonen i basstationen så visar mätaren fullt när laddningen är klar.
Telefonen har dock lika lång drifttid oavsett vilket.

ANNONS
Götaplatsens Foto