Annons

Laga AFs Nikkor 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)
Plast bajonettkoppling till mitt objektiv gick sönder & jag skickade det till Nikon Nordic AB för att byta bajonetten mot ett nytt metall bajonett(t.ex.bajonett tillhörande AFs Nikkor 18-70).
Nikon vägrade & de sa till mig att jag ska kontakta Lasses verkstad.Jag pratade med Lasses verkstad & de sa till mig att de får inte sätta en metallbajonett(Nikon tillåter ej)!
Jag frågade om jag kan köpa en metallbajonett till Nikon AFs 18-70. Fick svar att de inte får sälja reservdelar!
Jag ringde till Nikon Nordic AB & frågade om jag kan köpa en metall bajonettkoppling? Fick svar att de kan inte sälja reservdelar!!
Det kostade mig ca.800.kr frakt( 200.kr tur & 600.kr retur) utan något resultat!
Jag är mycket nöjd med detta objektiv & använder det för mina resor. Undrar om någon kan hjälpa mig med tipps för andra repration möjligheter.
Mvh/Zand

Om inte annat kan jag nästan garantera att en plastbajonett inte går att byta ut mot en i metall rakt av, inte ens metallbajonetter från olika objektiv går att byta ut.

Men visst är det förjävligt att de slutat sälja lösa delar!!!

Om inte annat kan jag nästan garantera att en plastbajonett inte går att byta ut mot en i metall rakt av, inte ens metallbajonetter från olika objektiv går att byta ut.

Men visst är det förjävligt att de slutat sälja lösa delar!!!

Tack Helmetrock! Huvudsaken är att kunna sätta objektivet till kameran!
AF fuktion är ej viktig för mig & är van arbeta med MF objektiv.
Mvh

Du missförstod mig nog lite. Det är så att på olika objektiv sitter bajonetten fast i objektivet på olika sätt med olika många skruva och på olika ställen, så jag är rätt säker på att det inte finns någon metallbajonett som över huvud taget går att montera på ett objektiv som är byggt med plastbajonett.

Det handlar inte om AF eller MF utan att skruvarna inte ens nästan passar.

Du missförstod mig nog lite. Det är så att på olika objektiv sitter bajonetten fast i objektivet på olika sätt med olika många skruva och på olika ställen, så jag är rätt säker på att det inte finns någon metallbajonett som över huvud taget går att montera på ett objektiv som är byggt med plastbajonett.

Det handlar inte om AF eller MF utan att skruvarna inte ens nästan passar.

OK! Men ändå ska jag prova!

ANNONS
Götaplatsens Foto