Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemet blir liggandes. Sälja eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Det här är inte ett köp-råd utan snarare ett sälj-råd. Men fanns ingen kategori för det :)

Jag har ett ganska komplett Nikon-system med en D600 och flera fasta objektiv. Jag har köpt dessa privat under en låång period men senaste åren har min yrkesroll ändrats lite så jag får både filma och fota mycket i jobbet - och då med ett riktigt bra Sony-system. Detta har gjort att mitt Nikon-system blivit liggandes under några år. Tankarna har därför gått till att sälja av hela systemet. Men nu när jag börjar lägga upp första annonsen (för en Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G-glugg) så börjar jag tveka som fasen.. :D När jag kollar på Nikons sajt så ser jag att de tom har höjt priset (19.990 kr!?). Kostande ca 16.000 när jag köpte det nytt. Kollar man avslutade annonser på Tradera så har det slutat på ca 6.000 kr..

Just nu stillar jag mitt fotointresse på jobbet. Jag tar aldrig med mig systemkameran privat längre och skulle jag någongång vilja det så är det ok att låna från jobbet. Men OM min jobbsituation skulle förändras så blir det ju en jäkla kostnad om jag vill köpa ett komplett system igen. Samtidigt synd om det bara får ligga i väskan ännu fler år och bli utdaterat..

Hur skulle ni gjort?

Det här är inte ett köp-råd utan snarare ett sälj-råd. Men fanns ingen kategori för det :)

Jag har ett ganska komplett Nikon-system med en D600 och flera fasta objektiv. Jag har köpt dessa privat under en låång period men senaste åren har min yrkesroll ändrats lite så jag får både filma och fota mycket i jobbet - och då med ett riktigt bra Sony-system. Detta har gjort att mitt Nikon-system blivit liggandes under några år. Tankarna har därför gått till att sälja av hela systemet. Men nu när jag börjar lägga upp första annonsen (för en Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G-glugg) så börjar jag tveka som fasen.. :D När jag kollar på Nikons sajt så ser jag att de tom har höjt priset (19.990 kr!?). Kostande ca 16.000 när jag köpte det nytt. Kollar man avslutade annonser på Tradera så har det slutat på ca 6.000 kr..

Just nu stillar jag mitt fotointresse på jobbet. Jag tar aldrig med mig systemkameran privat längre och skulle jag någongång vilja det så är det ok att låna från jobbet. Men OM min jobbsituation skulle förändras så blir det ju en jäkla kostnad om jag vill köpa ett komplett system igen. Samtidigt synd om det bara får ligga i väskan ännu fler år och bli utdaterat..

Hur skulle ni gjort?

Kamerahuset är det som rasar mest i värde även om det bara ligger i byrålådan. Objektiven faller mer långsamt. Men går "alla" över till Z så blir F-fattningen troligen mindre attraktiv. Det återstår att se.
Jag har själv en massa prylar som just nu bara ligger och som jag har inte tagit mig i kragen och gjort mig av med. Det kommer annat emellan och sannolikheten att de kommer till användning minskar.
Klokast är nog att sälja, men man gör inte alltid vad man borde.

OM jag hade gillat Sony mer, så hade jag sålt av Nikon.
Annars håller jag med Hans-Erik, Z-fattningen är det som gäller framöver.
O desto mer Z som dyker upp begagnat, desto mindre intressant kommer F att bli.

Går i exakt samma tankar.

Har en hel drös objektiv och några hus, både FX och DX. Men läser allt mer om att Nikon sannolikt inte fortsätter med DSLRs.

Alternativkostnaden för att byta till spegelöst är hutlös. Lutar nog åt att jag behåller det jag har som 'reserv' och istället investerar i ny 'mellanklass' utrustning från en alternativ leverantör.

Ogillar Nikons prissättning p Z linjen. Kvalitet står inte i paritet med prishöjningen och jag behöver inte - vare sig fler bilder per sekund eller bättre AF.

Canon verkar fortfarande tillverka rimliga APC hus och R7 ser mycket intressant ut. De har dessutom rimliga telezoomar och med adapter finns en uppsjö av billiga
f 2,8 24-70 och 70-200.

Kolla med kamerabutiker om värdet är mer hos dem att sälja in till än på tradera. Det brukar ju oftast vara tvärtom men om det är som du säger att de höjt priset på nytt objektiv så kanske du kan få mer från kamerabutiken också.

Sälj nu medans det går. Ganska snart så får du väldigt lite för grejorna.
Som en handlare sa "spegelreflexen är död"
Det gäller även objektiven även om de hänger med lite längre.
För folk kommer att vilja ha anpassade gluggar till sina spegellösa kameror.

Hur skulle ni gjort?

sälj det du inte använder ,,,,

Hej!

Under förutsättning att dina gamla grejer duger för dig och dina önskemål/behov.
Min iskalla ekonomiska kalkyl lyder så här:
Summera vad dina gamla grejer totalt är värda idag. Uppskatta vad värdeminskningen på en ny uppsättning motsvarande utrustning skulle vara efter en tid i din ägo, säg tre år. Om du tror att din nuvarande utrustning kan användas för en slant som understiger värdeminskningen skulle jag behålla dem gamla grejerna ty dem nya kommer rasa ytterligare i värde. Den största förlust idag är inte mer än exempelvis 6000kr medan dem nya sannolikt kommer tappa betydligt mkt mer. Dina grejer som du har nu kommer tuffa på många år till, sen tror jag kamerabranschen kommer krympa och ersättas av än mer kompetenta mobiler och göra dagens superballa Sony-modeller lika kalla som en D70 är idag. Slutsats: att köpa nya grejer för att undvika förlust är som att kissa på sig, varmt först men sedan…..
Min D800 samlar damm medan min GX80 får kämpa på, inte lika bra som en D800 men bra nog och stillar fotoberoendet alldeles utmärkt. Den filmar alldeles utmärkt och ryms i en jackficka, förhållandevis billigt….det viktigaste är inte alltid signal/brusförhållandet(bildkvalitet).

Det är också lite vanskligt att ha elektronik liggandes oanvänd en längre tid då kontakter korroderar och batterier blir förstörda. Mystiska fel uppstår.

Jo förvisso, men om han vill sälja så ska han göra det igår för imorgon blir för sent.
Tror inte man behöver ha den paniken. Jag har haft Z i snart två år och har fortfarande inte ett enda Z objektiv. Köper fortfarande F fattningen då jag får motsvarande för halva priset eller mindre jämfört med Z. Det kommer lång tid framåt vara de som fortsätter med DSLR eller har båda systemen. Något tycker jag priserna har gått ner den senaste tiden för F men inte drastiskt, kanske 10% på ett år

Det kan också vara så att det ger dig själslig lättnad att sälja av hela eller delar av systemet. Oanvända prylar fyller alltid min hjärna med en massa "borden" som nöter på livsglädjen ("Du borde använda kameran mer!", "Du borde sälja medan prylarna fortfarande är värt nå't!" osv).
Jag mår oftast bättre av att prylbanta och det är inte särskillt ofta jag har ångrat mig efteråt. Däremot upplever jag att det har blivit segt att sälja fotoprylar här på fotosidan de senaste åren. Mest pengar får du nog om du törs lägga ut sakerna med utrop en krona utan reservationspris på Tradera.

Senast ändrad:
Jag tycker att stressen och oron över att ens kamera blir gammal är onödig och överdriven. Kameran blir ju inte sämre av att den blir äldre, och det gäller i ännu högre grad objektiv.

Om du tror att du kommer att få användning av ditt Nikonsystem i framtiden så tycker jag att du ska behålla det. Eventuellt kan det vara en bra idé att sälja kamerahuset och sen köpa ett nytt om (eller kanske snarare när!) det bli aktuellt att börja fotografera med det systemet igen. F-objektiv kan användas med adapter på Z-hus (förutom att skruvfokusobjektiv tappar AF).

Jag tycker att stressen och oron över att ens kamera blir gammal är onödig och överdriven. Kameran blir ju inte sämre av att den blir äldre, och det gäller i ännu högre grad objektiv.

Om du tror att du kommer att få användning av ditt Nikonsystem i framtiden så tycker jag att du ska behålla det. Eventuellt kan det vara en bra idé att sälja kamerahuset och sen köpa ett nytt om (eller kanske snarare när!) det bli aktuellt att börja fotografera med det systemet igen. F-objektiv kan användas med adapter på Z-hus (förutom att skruvfokusobjektiv tappar AF).
Jag håller inte riktigt med om att kameran inte blir sämre av att den blir äldre. Lite beror det förstås på vad man menar med "äldre". Månader, år eller decennium? Elektroniken åldras. Smörjmedel likaså. Syntetmaterial som ljustätningar, spegeldämpare, gummifärg mm övergår till en kletig massa med tiden.
Helt mekaniska kameror och objektiv går förstås att fixa upp. Men försök få tag på en ny lcd-display till en Nikon F3 där siffrorna bleknat bort t.ex.

Jag tror på prylbantning. Även om jag inte gjort något åt det själv. 😉

Du skriver om att kameror kan gå sönder, och det kan de givetvis, men så länge en digitalkamera fungerar så blir den inte sämre för att tiden går.

Som alla maskiner är det också lämpligt att göra preventivt underhåll på en kamera, och jag tycker att det är bättre att göra så än att kasta bort en kamera för att köpa en ny.

En ny kamera tycker jag att man mycket väl kan köpa om man märker att det har kommit kameror med nya finesser som man tycker är kul eller användbara, men det är ju en annan sak än att köpa en ny kamera bara för att ens befintliga kamera har några år på nacken.

Ibland påminner mig den här sortens frågor om hur många tänker om bilar: "Oj, grannen har köpt en sprillans ny bil och här sitter jag med min fyra år gamla Volvo!"

Senast ändrad:
Du skriver om att kameror kan gå sönder, och det kan de givetvis, men så länge en digitalkamera fungerar så blir den inte sämre för att tiden går.

Som alla maskiner är det också lämpligt att göra preventivt underhåll på en kamera, och jag tycker att det är bättre att göra så än att kasta bort en kamera för att köpa en ny.

En ny kamera tycker jag att man mycket väl kan köpa om man märker att det har kommit kameror med nya finesser som man tycker är kul eller användbara, men det är ju en annan sak än att köpa en ny kamera bara för att ens befintliga kamera har några år på nacken.

Ibland påminner mig den här sortens frågor om hur många tänker om bilar: "Oj, grannen har köpt en sprillans ny bil och här sitter jag med min fyra år gamla Volvo!"

Nja, jag menar inte gå sönder utan en allmän försämring av vissa material och komponenter. Så länge allt funkar som det ska är ju kameran lika bra som när den var ny och på ett par år händer troligen inte så mycket. Min D2:a började bete sig lite konstigt när den inte användes längre. Tumjulet måste motioneras för att inte glappa, så jag sålde den till någon som förhoppningsvis använde den oftare.

Min volvo har vi förresten haft 17 år i år och den går som en klocka. 😀

ANNONS
Götaplatsens Foto