Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

laga eller köpa nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter 28

Medlem
Köppte en 20D för en tid sedan. Häromdan letade upp min gamla Canon EF 50mm f/1.8 I och provade den. (Har inte använt den på länge) Nu har jag upptackt att den lider av "front focus". (det är inte kameran)

Är det lönt/går det att laga den eller ska jag köpa den billiga plast versionen istället. Känns tråkigt med en smäckig lins men jag misstänker att det är rätt dyrt att fixa om det ens går att fixa.

Hmm, det är nog som sagt lika dyrt att laga ditt befintliga som att köpa det plastiga.
Jag kör ju Nikon, men har kännt lite på polarnas Canon 50/1,8 av den plastiga varianten, och jag skulle nog inte bry mig om plastigheten. Objektivet är ju ändå så litet och smäckert att det liksom inte behövs nån vidare byggkvalitét. Istället är det lätt och billigt:)

Kanske prova att köra lite manuell fokus med det du har? Jag vet inte om sökaren på 20D räcker för det, men är det ljust så kan det ju funka.

Det är inte så att du har ett filter monterat på ditt gamla objektiv. Det kan ställa till det för autofokusen.

Det är ju inte så att objektivet är trasigt, eller missförstår jag dej?

"Frontfokus" åtgärdas rutinmässigt meddelst kalibrering och kostade för mej för ett år sedan 400:- inkl moms på ett EF28-105.

Jag skulle inte tveka att låta justera fokusen på
50/1.8 I.
mvh
Peter

Det är samma problem med och utan filter. Ska väll säga att jag aldrig jämfört och kollat linser under kontrollerade former förut så det är möjligt att jag gör fel eller kräver för mycket.

Som så många andra tyckte jag inte att alla bilder blev så skarpa med 20D. Trodde det berodde på linsen 18-55 men så fick jag höra att det var rätt vanligt med back focus på 20D och ville testa det. Fick åxå höra att min galma 50mm lins som jag inte använt på typ 10 år skulle vara rätt bra.

Gjorde det där testet när man fotar en testbild med 45 grades lutning och med stativ. 18-55 var spot on medan 50 låg ca 2 cm framför. Sedan fotade jag sama test bild rakt framifrån (90 grader) från ca 50cm avstånd. Med bländare 1.8 blev det mycket suddigt. Med bländare 5.6 får jag en aningens, aningens skarpare bild än med 18-55 stäld på 50mm med bländare 5.6.

Har provat att focusera manuellt med 50 och bländare 1.8 vid ovanstående test och lyckats ta skarpare bilder än när den focuserar själv. Det är dock väldigt svårt att focusera själv med 20D

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag kanske gör något fel när jag testar. Finns det något enklare test för att jämföra skärpan mellan två linser. Hade trot att jag skull se större skildad mellan 18-55 och 50.

ANNONS
Götaplatsens Foto