Annons

Laga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt 400mm Sigma objektiv där autofokusfunktionen låter illa och är enormt trög. Den kärvar även manuellt, t o m fastnar i mellanåt. Nu undrar jag om nån vet om man kan ta isär objektivet och ev ta bort autofokusfunktionen?
Har hellre ett helmanuellt objektiv som är lätt att fokusera än en trög illalåtande autofokus

Det kanske kan gå, men ta bort så lite som möjligt, tex. ett drev. Tar du bort motorn får du kanske ett felmeddelande och kameran totalvägrar. Det kan ioförsig hända nästan oavsett vad du gör men det är bara att testa. Förstör inget bara...

Hmm...Skulle jag vara du skulle jag inte pilla...I.o.f så fungerar det ju inte så bra nu, men kamera prylar brukar inte vara lättmeckade. Fjong säger det så flyger det tio tusen små delar över hela rummet :)

Jo det var det jag misstänkte. Synd att kassera det för det är ganska skapligt. Kan vara värt att lämna in det på reparation kanske. men vill inte kosta på det nån större summa............

Mitt Sigma 28-200 har börjat krångla. En dag när jag kopplade på den och slår på kameran gör den ett fruktansvärt ljud som håller på ett tag sen slutar den för att sen börja låta igen. Det låter riktigt illa. Nån sorts skrapande,raspande ljud! Sen när jag slår av den så slutar den. Och jag har testat med andra objektiv så det är absolut objektivet. AAAAAA! Brukar rep av objektiv bli dyra?

NixXxoN skrev:
Mitt Sigma 28-200 har börjat krångla. En dag när jag kopplade på den och slår på kameran gör den ett fruktansvärt ljud som håller på ett tag sen slutar den för att sen börja låta igen. Det låter riktigt illa. Nån sorts skrapande,raspande ljud! Sen när jag slår av den så slutar den. Och jag har testat med andra objektiv så det är absolut objektivet. AAAAAA! Brukar rep av objektiv bli dyra?

Hej!
Jag lämnade aldrig in mitt 400mm, men däremot mitt 90/2,8 macro, som lät precis som du beskrev att ditt lät. Jag fick beskedet att det var nån liten arm ifrån drevet som hade slitit hål där det normalt ska fästa vid fokusering. Jag skulle tippa på att det kostar nånstans runt 800-1000kr att laga (ett ca pris jag fick av en reparatör), men för säkerhets skull, be om ett kostnadsförslag innan, annars kan det bli dyrt.

ANNONS
Götaplatsens Foto