Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lagra bilder i vilket format?

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Jag har tittat runt lite ang. hur man sparar bilder som skall användas för bildvisning och inte hittat nåt svar på min fråga.

Jag fotograferar med film och scannar det jag vill ha i datorn. Alla bilder sparas i PSD formatet precis som det scannades in och sparas som orginal. Bilder som jag vill ha att visa justeras sen i PS och hittintills sparats i JPEG.

Min fråga är då. För varje gång som jag öppnar en mapp och kör ett bildspel med de bilder som är sparade i JPEG blir dessa komprimerade igen varje gång de stängs ner igen? Efter som det sker ofta så skulle ju bilderna bli osynliga ganska snabbt? Min fråga är då, när komprimeras en JPEG fil om. Varje gång den öppnas och stängs ner eller bara när den sparas om?

Hoppas någon kan förklara detta för mig.

Hejdå Janne

När du ändrar någonting och sparar så komprimeras den om. Men olikt vad folk verkar tro så blir inte bilden speciellt mycket sämre av det. Såg en jämförelse på en bild som sparats/omkomprimerats 10 gånger och en som var omkomprimerad 100 gånger, och dom såg faktiskt exakt likadana ut i mitt tycke.

/Henri

Henri

Med andra ord så händer inget när ett program som ACDSee öppnar bilden och visar den och sen stänger ner den igen.

Är det så du menar?

Janne

janne ö skrev:
Henri

Med andra ord så händer inget när ett program som ACDSee öppnar bilden och visar den och sen stänger ner den igen.

Är det så du menar?

Janne

En ganska intressant tanke. Tänk om websidor (som då innehåller bilder) med flera tusen visningar om dagen skulle slitas så att man behövde förnya bilderna regelbundet. Skulle ge fler jobb om inte annat.

Henri!

Tack nu vet jag.

Magnus!
Nu var det väl inte så jag menade när jag ställde frågan om en öppning av en bild i ett program ändrade bilden i sig.

Jo. Jag ser internet explorer och acdsee som väldigt lika när det gäller att bara öppna och spara bilder.
Principen är ju densamma. Det var bara en häftig tanke som slog mig. Tänk om internet slits.

Igelkott skrev:
Jo. Jag ser internet explorer och acdsee som väldigt lika när det gäller att bara öppna och spara bilder.
Principen är ju densamma. Det var bara en häftig tanke som slog mig. Tänk om internet slits.

Nja, det funkar inte riktigt likadant. När du kollar på en bild i ACDSee eller något annat bildvisningsprogram så öppnas filen, gång på gång. När du kollar på den över internet så skickas en kopia av filen från servern och hem till din dator. Det är alltså inte samma fil som öppnas, det är en kopia av den. Det är skillnad serru! :)

Annars är det riktigt, jpg-filen komprimeras bara om när du sparar ner den på nytt i ett bildhanteringsprogram (Photoshop?). Vill du undvika all komprimering med tillhörande kvalitetsförlust ska du fortsätta ha dina bilder i psd-formatet eller spara dem i tif. Båda går utmärkt att titta på i bildvisningsprogram såsom ACDSee.

Grönbeck skrev:
Nja, det funkar inte riktigt likadant. När du kollar på en bild i ACDSee eller något annat bildvisningsprogram så öppnas filen, gång på gång. När du kollar på den över internet så skickas en kopia av filen från servern och hem till din dator. Det är alltså inte samma fil som öppnas, det är en kopia av den. Det är skillnad serru! :)
Sant. Men kan ingen nu kontra med nåt i stil med acdsee läser en kopia som ligger i närminnet eller nåt?

ANNONS
Götaplatsens Foto