Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några frågor efter uppgradering från LR5 till LR6

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

En digital invandrare, som får ångest av allt som händer i datorns inre värld, undrar ett och annat efter uppgraderingen från LR5 till LR6.

För det första:
Kan jag bara döpa om den nya lrcat-katalogfilen som har skapats vid installationen, för att hålla isär den från de gamla (LR3 och LR5)?
Jag gjorde det när jag uppgraderade från 3 till 5, men då med hjälp av en tutorial som inte går att hitta längre. Nu vågar jag inte, eftersom jag inte vet om Lightroom då fortfarande hittar den rätta (nya) katalogen.
Med andra ord:
Kan någonting hemskt hända om jag döper om "Lightroom Catalog.lrcat" till "Lightroom 6 Catalog.lrcat" i Windows Explorer? Om svaret är "ja", hur gör jag annars?

Fråga nr 2:
Jag skulle gärna vilja ha en egen mapp där alla backups hamnar. Har för vana att spara en backup varje gång jag stänger programmet. Jag har en sådan mapp för LR3, vid uppgraderingen till LR 5 skapade jag en ny för bara LR 5. Nu skulle jag gärna vilja ha en för LR 6. Hur styr jag att mina backups hamnar där?

Troligen skrattar ni åt mitt ordningssinne och undrar varför jag har backups från LR 3 kvar.
Ärligt talat, jag vet inte riktigt, och det handlar fråga nummer 3 om:
Vad ska man helst ha kvar för framtiden?
Jag märker ju att reglagen förvandlas till LR3-reglagen när jag går tillbaka till mina gamla bilder. Om man vill bearbeta dem med de nyare verktygen så måste man ju byta processversion. Fast försvinner inte då allt redigeringsjobb som man redan har lagt ner? Hur gör man överhuvudtaget för att byta processversion på bilder som importerades och redigerades med t.ex. LR 3? Jag har ingen aning.

Hur har ni gjort efter uppgraderingar? Behåller ni äldre programversioner på datorn? Om inte, hur gör ni annars och varför?

Jag gick över från LR 5 till LR 6 mest för att få till rawkonverting till Nikon D7200. LR 5 var för gammalt, annars hade jag inte känt nåt behov alls. Men nu, då det ändå blev LR 6, är jag förvånad över att hela gränssnittet och reglagen ändå ser ganska likadana ut. Vad har förändrats egentligen?

Nyfiken på och tacksam för alla svar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför du skall döpa om katalogen. Första gången du startar LR efter uppgraderingen så kommer LR att automatiskt konvertera din default katalog till den senaste versionen. Låt det bara ske.

Men om du vill så kan du döpa om en LR-katalog. Stäng LR. Gå med utforskaren till mappen där du har din lrcat-fil, döp om den. Sedan kan du antingen dubbelklicka den och LR öppnas eller så öppnar du LR - som då inte hittar din default katalog eftersom du har döpt om den, du får då en möjlighet att välja katalogfil att öppna.

OBS! Om döper om din katalog så kommer dina previews att "tappas bort". Du kan antingen välja att även döpa om previews-mappen eller så raderar du den gamla previews mappen och låter LR skapa nya.

Plats för backup - när LR skall göra backup får du upp en dialogruta, där kan du välja plats.

Processversioner - personligen skulle jag inte bry mig om att ändra på gamla bilder. Visserligen följer alla redigeringar med men eftersom det är lite olika processversionen så kan det uppstå vissa små skillnader. Skall man byta processversion bör man göra det individuellt bild för bild - tycker jag. Om jag av någon anledning vill använda en gammal bild, t ex för en ny utskrift eller för något annat syfte - ja då konverterar jag till ny processversion och jobbar med bilden så att det blir som jag vill ha det. I vissa fall kan den nya versionen ge påtagliga förbättringar men i många fall är skillnaderna subtila.

De äldre programversionerna, jag brukar låta dem ligga kvar ett par månader och sedan avinstallera dem.

Vad som förändrats mellan LR 5 och 6 minns jag inte så här på rak arm. Det går säkert att googla fram men några revolutionerande förändringar är det inte.
 
ANNONS