Annons

Min CoolScan V ED strular mystiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Hej,

Mitt i mitt stora projekt, att scanna in alla mina analoga DIA och BW-neg, har jag plötsligt fått problem med scannern. Har kollat Troubleshot-avsnittet i manualen men inget stämmer riktigt med hur min scanner beter sig. Skickar ut en fråga här utifall någon av er har något att bidra med.

Allt har fungerat helt smärtfritt och jag har scannat in bortåt 2000 bilder så långt. Efter ha avslutat scaning av en rulle svartvitt igår kväll stängde jag ner datorn. Glömde dock stänga av scannern som stod på imorse, men det har jag gjort förr utan konsekvenser.

Då jag skulle starta upp ny scanning idag vill scannern inte vakna. Däremot lyser strömlampan till EN gång då man stänger av scannern. Lampan används uppenbarligen av scannern för att signalera fel men enligt manualen sker det alltid med en blinkande signal.

Har följt andra råd för att rätt till fel i kommunikation med scanner - USB-port - dator, och stängt ned, dragit ut sladdar, väntat och startat om allt. Ingen förändring. Scannern beter sig likadant då den är helt frikopplad från datorn, dvs lampan lyser INTE då man slår på men blinkar EN gång då man slår av.

Suckar djupt då jag är mitt uppe i ett roligt arbete och kommer nu inte vidare. Jag vill förstås helst inte behöva lämna in för reparation eller behöva slanta upp lika mycket pengar igen för ny scanner. Allt har fungerat så bra, senast igår kväll, så förhoppningsvis fungerar scannern egentligen fortfarande. Mitt hopp är någon slag konflikt som kan lösas.

Någon här som har förslag?

PS. Låt oss fokuser helt på frågan ovan. Är inte i behov av diskussion om andra sätt att scanna in bilderna, som t.ex. avfotografering etc. Jag har en bra scanner och vill fortsätta kunna använda den.

Det påminner mycket om hur min Epson 7000 Photo eller vad den nu hette gav upp.
Fungerade ena dagen men ville inte alls vara med nästa. Där blinkade också en kontrolllampa till när jag startade den. Fast sedan gick det inte att få den att reagera alls.
Min slutsats blev till sist att något gått sönder. Visst kan man skicka den till reparation men med de priser Epson tar bara för att titta på den är det inte värt besväret.
Så jag köpte en ny skanner. Som faktiskt var bättre trots den var billigare.

Självläkt...

Svårt att förklara vad som sker i våra maskiner och hur de reagerar på signaler från våra kablar och jag har dessvärre svårt att förklara händelseförloppet specifikt. Dock stod scannern i "på-läge" (med släkt lampa) hela kvällen. Den var frikopplad från datorn. Då jag skulle släcka ner allt för kvällen såg jag att lampan lyste och scannerna hade alltså samlat sig och till sist vaknat upp. Det var ju dock dags att stänga o den var ju heller inte ansluten så jag skulle idag testa i skarpt läge igen.

Innan jag slog på datorn anslöt jag scannern igen. Den betedde sig dock som tidigare. Lampan var släckt. SÅ jag lät den vara på för att invänta ett senare halleluja-moment. Efter någon timma gjorde jag en utskrift (USB-post inblandad) och då vaknade scannern, kalibrerade sig någon minut. Därefter kunde jag glädjande nog fortsätta mitt stora akriveringsprojekt. Allt funkar bra som vanligt.

Det sista att testa (senare för nu är jag igång och vill ta vara på det) är att stänga ner allt och starta om. Håller tummarna för att någon pusselbit i portkommunikationen föll på plats så att den fortsättningsvis startar som den ska igen.

Kanske få eller ingen som råkat/råkar ut för just detta men då är i alla fall min del av kunskapsbasen uppdaterad. Känns ju bra att veta att vissa av våra maskiner självläker så rådet får väl bli att vänta lite med soptunnan eller verkstaden. Ge dem lite tid och tålamod så kommer de tillbaka til husse ;).

ANNONS
Götaplatsens Foto