Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lagring i fält!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Vet att det pratats mycket i ämnet, men jag har inte sett nåt konkret beträffande erfarenheter av olika lagringsmedia. De flesta diskussionerna har utmynnat i att jag vet ungefär vem som pinkar längst.

Kan man få lite sakliga tankar runt varje apparat som ni där ute använder idag? (Lite tunnt med recensioner på dessa under "Köpa")

Berätta era erfarenheter av:

Image Tank
Tripper
Apacer Steno
Phototainer
PicturePad
X's Drive
Archos Jukebox
Nixvue

m.m.

tacko!!

Jag har en Archos Jukebx Multimedia 20 gb.
Jag hade egentligen inte tänkt att köpa någon sådanhär lagringsenhet men min flickvän kom över den reativt billigt i USA (tror jag betalde 3200:- för enheten + CF-läsare + USB2.0 kabel + en ohyggligt bra medföljade kamera som jag kan sätta dit på enheten och filma med...).

Mina erfarenheter är att den har fungerat bra. Har använt den i knappt ett år, under denna tid har den fallerat en gång (vilket egentligen är en gång för mycket). Mitt under nedladdning från CF-kort la den av. När jag sedan startade upp den igen klagade den på att hårddisken inte var formaterad. Jag kunde alltså inte komma åt innehållet på disken, inte heller fortsätta använda den utan att formatera om den. Hemma vid datorn kunde jag senare dock få fram alla filer som låg på disken.
Men annars har den som sagt var fungerat bra, bra display, helt ok menyer, skapligt liten. Den fyller helt enkelt sina syften för mig. Fungerar utmärkt som mp3-spelare. Jag har lite dålig koll på batteritiden men den spelar gärna på ett antal timmar iaf. Jag har, tror jag, som mest tömt 11 256 CF-kort till den utan att den har klagat på batteriet.Sedan att den kan spela upp divx-filmer kan vara lite kul ibland.

Men skulle jag köpt en liknande lagringsenhet idag skulle jag tittat på någon annan. Gärna med större skärm och intern CF-docka. Utan ha någon som helst erfarenhet av FlashTrax-maskinen skulle jag idag köpa denna. http://zebramedia.biz/product_info....d=419&osCsid=f27793c603380e1d7db9375cae7a0ddf

Har också Vistan 30GB och den är väl OK... Fotar man i RAW endast som jag så är "titta på bilder" funktionen rätt meningslös... Tittbilden är som en tumnagel, typ halva eller en tredjedel av den lilla skärmen.

Kolla på bilder på TV:n tar så lång tid mellan varje bildväxling (inte superlång, men liiite för lång tid...) så det är inte heller riktigt ett alternativ om du har ett par hundra bilder att ögna igenom...

kulle gärna se en variant som stödjer RAW bättre. Som hårddisk betraktat är denna väldigt dyr, men den ha funkat fint! :)

Själv är jag nyfiken på Archos nya "best" men att den ger utfallande RAW-bilder är väl en utopi..?

WorldInMyEyes skrev:
Har också Vistan 30GB och den är väl OK... Fotar man i RAW endast som jag så är "titta på bilder" funktionen rätt meningslös... [klipp]...

Hmmm... viket RAW format och vilken version av programvaran ? Nu använder jag RAW väldigt sällan men känner ändå inte igen mig - ska hem och kolla...

Bildväxlingen tar lite tid vilket också gäller bläddringen innan det finna "thumbnails". För min egen del är den stora poängen med bildskärmen att verkligen kunna verifiera att bilderna lästs över korrekt - även om den inbyggda funktionen för att verifiera kopieringen verkar synnerligen tillförlitlig.

Jan:

Du ser ju att bilderna finns där så är det bara det så funkar det fint. Man önskar att den var större bara.

Senaste uppdateringen på deras programvara var innan jag köpte min Vista så jag är rätt säker på att jag hängt med där...

(Canon RAW för 1Ds)

Jag har mailat Nixvue om detta nu, de har en kanonbra support, kan återkomma om det. De säger väl till om jag är ute och cyklar.

Ett superbra tillbehör oavsett disk är strömsladden till cigaretttändaruttaget i bilen. (Batteriet räcker till ca 3 1GB-microdrivar på Vistan)

Senast ändrad:
WorldInMyEyes skrev:
Jan:
...[klipp]..Senaste uppdateringen på deras programvara var innan jag köpte min Vista så jag är rätt säker på att jag hängt med där...

(Canon RAW för 1Ds)

Jag har mailat ...[klipp..]

Min Vista med version 2.00.03.030218 hanterar Minoltas MRW filer precis på samma sätt som andra filer (full storlek, EXIF, histogram) så det skiljer sig kanske beroende på vilket RAW format det handlar om

Senast ändrad:
barret skrev:
Kan man med gensvaret här utgå från att folk snackar mer än de har erfarenhet?? ;-)

Du skriver din fråga mitt på en fredagförmiddag och efter en timme klagar du på gensvaret .Vad förväntar du dig, gratis konsultation inom tio minuter dygnet runt....?

Jag använder en hyfsat nätt bärbar PC. Den är ingen monster-PC, men den har allt som behövs utom en brännare. De flesta rynkar nog på näsan åt min gamla slitvarg, för den är inte så modern längre. Vad sägs om 10GB disk och 196MB ram? Jag kan ändå få plats med ca 8GB bilder, och det räcker för mig som har digitalen mest som ett komplement vid sidan av dia.

Jag var annars på g att skaffa någon av de enheter som du nämner, men kom på i tid att jag inte är beredd att kompromissa bort en stor (nåja, 15" TFT iaf) bildskärm.

/AnnaKarin

barret skrev:
Nu har jag fortfarande inte fått något svar på min fundering.......

Nu förstår jag inte... Jag har några erfarenheter av Vistan, som jag skrev, du får vara lite mer konkret i sådana fall. Ska jag beskriva hur man stoppar i microdriven och trycker på ON också? För Björn kanske, för har ju bidragit med mycket... Näe förlåt, men kom med nåt konkret du vill veta om Vistan så ställer jag annars säger jag pass.

WorldInMyEyes skrev:
Nu förstår jag inte...

Tackar för din information självklart, men vi hade lite blandade trådar sedan i vintras om olika lagringsmedia som alla utmynnar i "petitesser" om varje enskild apparat.

Vore inte dumt om folk kunde delge lite kort som du med Nixvue, så man kan jämföra lite åsikter. Jag är väl knappast ensam om att snoka efter lagring.

Men....så har kanske inte alla provats. Tänkte själv ge mig på Apacer's Steno...

Mycket få recensioner under "KÖPA".

Flax Traxen 30GB (Kim Wallungs recension) verkar vara ett mycket bättre köp än Nixvue Vistan tycker jag... den eller nåt liknande skulle jag välja idag (att ha en mp3-spelare och ett par externa högtalare är guld på hotellrummet dessutom!)

Jo, den verkar fin, men jag tycker det är lite onödigt att lägga två tusen till på möjligheten att titta på bilderna. Ingen dålig bonus annars.

ANNONS
Götaplatsens Foto