Annons

Lagring i molnet - två datorer - LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det tar en herrens tid att synka upp arkivet första gången. Och är det mkt som skall in i molnen så är synkprogrammet viktigt. Jag upplever Google Drive lite mer försiktigt mer hur den slukar datorkraft medan Dropbox gärna drog på max (vilket tyngde ner dator och fläkt). Det var dock ca 12 månader sen jag switchade till Drive så Dropbox kan kan justerat sitt program.
 
Off topic, men ändå inte.
Office 365 kostar nu 299 kr per år, men droppar ibland ner ytterligare till 199 kr. I detta ingår, förutom officepaketet, 1 Tb utrymme på oneDrive. Det är betydligt mycket billigare än både Dropbox och Google Drive, och än så länge fungerar det precis lika bra för mig. (Har nyligen bytt från Google Drive som istället kostade 10$ i månaden).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2614986
 
Off topic, men ändå inte.
Office 365 kostar nu 299 kr per år, men droppar ibland ner ytterligare till 199 kr. I detta ingår, förutom officepaketet, 1 Tb utrymme på oneDrive. Det är betydligt mycket billigare än både Dropbox och Google Drive, och än så länge fungerar det precis lika bra för mig. (Har nyligen bytt från Google Drive som istället kostade 10$ i månaden).

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2614986

Det där låter intressant. Vad blir det för bandbredd?
 
Ja det tar en herrens tid att synka upp arkivet första gången. Och är det mkt som skall in i molnen så är synkprogrammet viktigt. Jag upplever Google Drive lite mer försiktigt mer hur den slukar datorkraft medan Dropbox gärna drog på max (vilket tyngde ner dator och fläkt). Det var dock ca 12 månader sen jag switchade till Drive så Dropbox kan kan justerat sitt program.

Om du inte behöver datorkraften till annat när du skyfflar dina bilder så ser jag ingen nackdel med att den används. Visst kan det fläkta lite grann men du har väl köpt datorn med så bra prestanda som möjligt, så varför inte använda dem?
Annars kan man låta en Raspberry PI sköta skyfflandet på full gas, helt ljudlöst -och billigt!
 
Jag tänkte skriva en artikel om hur man kan jobba smartast med bildarkivet med dessa parametrar;

- bildlagring i molnet
- minst två datorer (tex en hemma och en på jobbet)
- upppladdning av bildfiler från båda datorer
- ett centralt arkiv som speglas ut
- ena datorn har inte hårddisk nog att ha hela arkivet lokalt.

Scenario 1:

- laddar upp bilderna på jobbdatorns lokala hårddisk via LR till en Google Drive folder. Bilderna läggs upp i arkivet och Google Drive synkar upp dem. Klart.

Scenario 2:

- laddar upp bilderna till hemdatorn men där är hårddisken för liten för att ha hela arkivet lokalt vilket ställer till det. Det blir alltså problem eftersom Drive vill ha, eller inte, foldrarna lokalt för att kunna synka.


Funderar på denna lösning:

- På hemdatorn så importerar jag in bilderna via LR till en Google Drive-folder som jag kallar Temp-Import.
- Drive kommer synka upp bilderna till molnet.
- Drive är inställt att inte synka bildarkivets huvudfolder till hemdatorn.
- När jag kommer till jobbdatorn så får jag med jämna mellanrum Importera (och flytta) via LR till arkivet hvuudfolder.
- Då kommer LR på jobbdatorn ha en uppdaterad struktur och med alla bilder. Temp-import-foldern kommer att vara tom (så hemdatorns utrymme kommer inte belastas).

Det kan funka men jag ser framför mig att hemdatorn aldrig kommer kunna visa upp Bildarkivet med struktur och tumnaglar (eftersom jag inte synkar det). Men kan jag ställa in så att ngn LR-fil kan synkas som visas upp folderstruktur mm (men inte visar själva bilderna)? Skulle det funka att göra en "Synkronisera Mapp" för att få över struktur (men inte alla bilder)?

Några tips? Något jag tänker helt fel i?

Förutsätter du att datorerna är på olika nät? Alltså en hemma och en på jobbet/annan fysisk plats?
Jag har två datorer hemma, en mac och en PC men eftersom de är på samma nät så behöver jag inte Dropbox eller liknande.
 
ANNONS