Annons

laptop + bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

Det är dags att köpa en ny dator, och jag har tidigare inte sett något annat alternativ än en stationär burk med en hyfsad skärm. Nu har vi flyttat och har möjlighet att använda oss av trådlöst nätverk. Tjejen köpte en laptop igår för att använda till enklare arbeten och det såg väldigt bevämt ut att sätta sig i soffan, vid matbordet, på balkongen osv utan sladdar å annat trassel.

Till min fråga då. Är det dumt att satsa på en laptop när det är främst bildbehandling man sysslar med? Jag tänkte då på främst på skärmarna. Hur står de sig mot en bättre "riktig" tft eller crt? Annat som man bör tänka på och beakta?

tacksam för svar och synpunkter / Albin

abbeman skrev:
Hej

Det är dags att köpa en ny dator, och jag har tidigare inte sett något annat alternativ än en stationär burk med en hyfsad skärm. Nu har vi flyttat och har möjlighet att använda oss av trådlöst nätverk. Tjejen köpte en laptop igår för att använda till enklare arbeten och det såg väldigt bevämt ut att sätta sig i soffan, vid matbordet, på balkongen osv utan sladdar å annat trassel.

Till min fråga då. Är det dumt att satsa på en laptop när det är främst bildbehandling man sysslar med? Jag tänkte då på främst på skärmarna. Hur står de sig mot en bättre "riktig" tft eller crt? Annat som man bör tänka på och beakta?

tacksam för svar och synpunkter / Albin

Ja du, om man bortser från en del trådar i detta forum som menar att en G4-processor inte räcker för bildbehandling (vilket är struntprat) så skulle jag rekommendera dig att slå till direkt. Mitt råd blir då att skaffa en Mac Powerbook. Om du framhärdar med PC så funkar det osså bra. Friheten med en bärbar och trådlöst nätverk kan inte överskattas.....

Kolla bara så att bildskärmskortet är väl tilltaget. (just processor och max ram är väl självklart)

Har arbetat proffesionellt med bärbart sedan 1999, numera en G4, och saknar aldrig min stationära G5:a
Kör CS, rawkonverterar filer bla från Kodak Slr n, jobbar med 16 bitar lager utan problem, alltså filer som börjar på ca 70 MB....

Jo just det skärmar: På Macen e 17-tummaren riktigt bra, men självklart skall du ha en stationär skärm dessutom. Riktigt bra prestanda får man med en CRT idag för en struntsumma. Begmarknaden krylar av dylika...
Men om plånboken tillåter så ska du köra flatscreen, inte minst för att skona ögonen. Kostar mera, men är värt vartenda öre.

Senast ändrad:
Jag upplever färgåtergivningen på laptops som betydligt sämre än CRT eller vanliga "lösa" TFT-skärmar. Framför allt varierar färgen kraftigt med betraktningsvinkeln (både i sid- och höjdled), om man inte sitter rakt framför blir det helt galet.
Jag har mest kört med en iBook och en gammal Toshiba, och jag har för mig att Powerbook (speciellt 15" och 17") har avsevärt bättre skärmar. Dessutom har de ordentligt med CPU-kraft, tillräckligt för de flesta behov. Det är klart att en 2xG5 är vassare, men man klarar sig för det mesta med mindre. Min flickväns 1GHz G4 (iBook) Photoshoppar lika snabbt&snärtigt som min nästan dubbelt så gigahertziga stationära PC.

Grafikkortet i alla laptops (åtminstone Mac) funkar utmärkt för bildbehandling. Dagens 3D-kort har inga särskilda bekymmer med 2D-grafik (och deras prestanda spelar inte så stor roll i sammanhanget). De sitter på en riktig AGP-buss iallafall, och kan driva externa skärmar i hög upplösning.

Jag har kört med min laptop ett år nu... Den är av senaste teknologin (1 år) och jag bara längtar tills den åker ut om ett år (då den är avbetalad.) Den är värdelös på bildbehandling och jag kan inte tänka mig att det har hänt så väldigt mycket på ett år gällande laptopskärmarna.

Jag har extrema utrymmesskäl och istället för laptop kommer det bli en fullspecad iMac G5. Du vet såndär med alla komponenter inbyggt i den platta skärmen. (inkl trådlöst nätverk)

Jag kommer behålla den bärbara, men bara använda den när jag reser.

Det är mitt tips. Priset blir ju ungefär detsamma vilken maskin du än väljer.

Mvh /Peter

Oj det var olika bud! Får nog fundera lite till, det bästa vore förstås om man fick prova några dagar. Tack ska ni ha iaf.

Jag har både en Ibook 12" G4 + en Powerbook 15.4" G4. Ibooken klarar i princip allt arbete men har en rätt dålig skärm. Powerbookens skärm slår det mesta i laptopväg. Ibooken är en G4 på 800Mhz med 648Mb RAM. den känns lite slö ibland, men orkar tom redigera DV-film. Powerbooken är en gammal Tibook G4 men 1Ghz processor och lika mycket RAM. Den är snabb och stark när det gäller bildbehandling. Står sig bra mot helnya PC:s trots två år på nacken. Nya Ibook G4 hr 1.33Ghz processor och kan ha över 1G RAM. Med en extern skärm är den riktigt bra.

Det är stora skillnader mellan laptopskärmar och det är inte så enkelt att "dyrast är bäst". En skärm på en laptop ska vara tunn och dra lite ström, krav som en stationär TFT inte har. Även high-end ultraportabla laptops som IBM X40 har ganska usel skärm när det gäller betraktningsvinkel och färgåtergivning, just för att de är optimerade för tunnhet och strömsnålhet. Skärmen på laptops i segmentet "desktop replacements", dvs stora och tunga (>4 kg) som är tänkta att främst användas på skrivbordet, är i allmänhet mycket bättre och liknar mer stationära TFT. Ska man ge en tumregel så gäller alltså att ju större och tyngre laptop desto bättre skärm.

Johannes

Vill bara berätta att min stationära snart åker ut (AMD 3000+) då min laptop har ersatt den i princip alla situationer. Har uppgraderat med rejält med minne, 2 GB och processorn hänger också med, 1,7 GHz Centrino. Skärmen tycker jag är relativt skarp, men slår inte de bästa CRT-skärmarna, det kan man inte sticka under mattan med.

Men en laptop är en laptop, så grymt lätt att ta med sig och håller inte på och surrar som stationära datorer. Kan ha på den dygnet runt utan att fläktar viner, vilket är väldigt skönt.

Men just skärmarna är ju inte "grymma", men de duger helt klart!

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto