Annons

laptop för dryga 12 000:- vad får man?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag har fått betydligt högre överföringshastighet med usb2-läsare än med PCMCIA, men jag kanske har fel prylar.
Mjaäää, fel grejer har du nog inte. USB2 är säkert snabbare än PCMCIA. Men jag kollade mer till smidigheten än hastighet.
Finns det inte bärbara med inbyggda CF-läsare? Vet att en del har 4 in 1-läsare inbyggda, men då är det SD och de andra, inte CF. Mysko, tycker jag, CF är ju väldans vanligt.

Calle S skrev:
Vet att en del har 4 in 1-läsare inbyggda, men då är det SD och de andra, inte CF. Mysko, tycker jag, CF är ju väldans vanligt.

SD kommer att ta över allt mer. Dels för att de är snabbare och dels för att de är mindre.

Mark II har ju SD-kort och det går ruggigt snabbt för kameran att skriva ner bilderna på SD-kortet.

Du kanske ska byta till Canon också Calle...? :)

Calle S skrev:
Finns det inte bärbara med inbyggda CF-läsare? Vet att en del har 4 in 1-läsare inbyggda, men då är det SD och de andra, inte CF. Mysko, tycker jag, CF är ju väldans vanligt.

Letar själv efter en bärbar med CF-läsare för ett tag sedan och försökte då utröna hur dom är kopplade internt.

Ringde bland annat till HP och ACER, HP kunde dock inte svara på frågan medans ACER svarade så här " Hej Fredrik,

Nästan alla typer av kortläsare ansluts internt via USB om det är USB 1.1 eller 2.0 varierar.

mvh
Acer Computer Sweden
Magnus Lilja
"

Kommer ihåg att jag hittade någon dator som hade just CF-läsare och tror det var en HP av de modeller som riktas mot privatpersoner ( Pavillion kanske ? )

froderberg skrev:
SD kommer att ta över allt mer. Dels för att de är snabbare och dels för att de är mindre.
Ja, kanske det. Problemet är bara att jag tycker redan att CF-korten är små och flippriga. Vill absolut inte ha mindre kort. Ser ingen som helst fördel med det, utom till kompaktkameror som kan göras mindre då förstås.

Du kanske ska byta till Canon också Calle...? :)
Kanske, när helvetet har frusit till is:)
Har ju precis köpt en till D100...!

Fredrik H skrev:
Letar själv efter en bärbar med CF-läsare för ett tag sedan och försökte då utröna hur dom är kopplade internt.

Ringde bland annat till HP och ACER, HP kunde dock inte svara på frågan medans ACER svarade så här " Hej Fredrik,

Nästan alla typer av kortläsare ansluts internt via USB om det är USB 1.1 eller 2.0 varierar.

mvh
Acer Computer Sweden
Magnus Lilja
"

Kommer ihåg att jag hittade någon dator som hade just CF-läsare och tror det var en HP av de modeller som riktas mot privatpersoner ( Pavillion kanske ? )
Acer har ju en ganska intressant modell; Travelmate 370. Liten och smidig, ska kolla in den lite närmare, tror jag.

Slog till på en Delkin cardbusadapter, den blev inte billig men den höll iaf vad den lovade.

Gjorde några enkla kopiera-till-hårdisken-på-laptopen-tester med en 4gb microdrive och en fil på 653052kB:

Testade med delkins adapter, en pccard adapter som följer med microdriven, och en sandisk usb2-läsare.

Delkin : 1min 35sek, ca 6875kB/sek
Pccard : 8min 42sek, ca 1250kB/sek
Sandisk: 1min 40sek, ca 6530kB/sek

(Utförde bara testen två ggr före jag blev less så siffrorna är nog inte helt exakta ;))

Mest irriternade med pccard adaptern är nog att den tar 100% cpukraft hela tiden man kopierar.. det blir en enda lång väntan alltså. Så är icke fallet med Delkins produkt eller en extern usb2läsare. Kändes mycket trevligt =)

-Delkin-
Plus: Snabbast, smidigast.
Minus: Dyr, finns ej att köpa i sverige (tror jag). Köp en extern usb2-läsare istället för mindre än halva priset.

Calle S skrev:
Acer har ju en ganska intressant modell; Travelmate 370. Liten och smidig, ska kolla in den lite närmare, tror jag.

Blev det något köp Calle ?

Beställde igår en Acer TM 290, men sitter nu och funderar på om inte TM 370 vore bättre ändå.

Har velat mellan dom i över en månad nu och slog till igår. Fast nu när jag äntligen hade bestämt mig så kom jag snart på andra tankar.

Faktum är att anledningen till köpet är att ha med mig en bra och smidig dator när man är på resande fot och då måste ju 1.7 kg vara en fördel.

Sen får man ju leva med 12" skärmen just vid dom tillfällena, men jag räknar med att datorn mest kommer att användas som lagringsplats på resor och ingen avancerad editering.

När man kommer hem så kör jag den ändå med KVM-switch mot min stora skärm och "riktigt" tangentbord och mus.

Fördelen med TM 290 är att den går ju använda mer regelbundet som "vanlig" dator och kanske t.o.m ersätta min gamla stationära burk helt då den går att få med riktigt Radeon 9700/64Mb-grafikort och DVD-brännare.

Får nog ringa tillbaka tidigt på måndag och byta lik förbannat.

Fredrik H skrev:
Blev det något köp Calle ?
Nä, inte än. Ska ut och resa nästa vecka, så jag håller i pengarna. Till hösten är det aktuellt med bärbar.
Synd att det är så dåligt urval på små bärbara i Sverige. Kolla här, här och här. Vilka läckerbitar. Små, lätta med brännare. Vill ha...

Bra tips på bärbara:

Fujitsu Siemens har väldans prisvärda och robusta bärbara. Även Dell Inspiron 510m är mycket prisvärd.
Givetvis väljer du Intels Centrinoprocessor som är extremt strömsnål. Jag kör min lilla bärbara Fujitsu tre timmar lätt utan uppladdning. Dessutom totaltyst pga av att fläkten inte behöver gå på en strömsnål processor.
Minst 512 Mb internminne för Photoshoppande...

Calle S skrev:
Nä, inte än. Ska ut och resa nästa vecka, så jag håller i pengarna. Till hösten är det aktuellt med bärbar.
Synd att det är så dåligt urval på små bärbara i Sverige. Kolla här, här och här. Vilka läckerbitar. Små, lätta med brännare. Vill ha...

Ok, då kunde jag inte få nån respons på 370:n från dig med andra ord.

Panasonicens DVD-brännare var riktigt läckert konstruerad.

Fredrik H skrev:
Ok, då kunde jag inte få nån respons på 370:n från dig med andra ord.
Nej tyvärr, men som det ser ut nu ligger Acer 370 närmast till hands. Liten, hyffsade prestanda och anständigt pris.

Panasonicens DVD-brännare var riktigt läckert konstruerad.
Ja visst är den läcker. Så ska en bärbar se ut. Kostar därefter, bara.

Gammal tråd, men ska väl avrapportera. Det blev en bärbar Fujitsu Siemens 7600, kostade runt 12.000:-, har tyvärr inte råd med en Sony. Acer 370 är också lite för dyr.

Och angående PCMCIA, skaffade en Delkin CardBus för att tanka bilder från CF-kortet in i den bärbara och den är väldigt snabb.

ANNONS
Götaplatsens Foto