Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop med extern skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Jag har en HP Pavilion från 2005 samt använder en Philips Brilliance 230 W som extern skärm och har ett delikat problem.

Varje gång jag startar om och ibland då jag kallstartar datorn hittar den inte den interna skärmen. Detta sker oavsett om jag har den externa skärmen inkopplad eller inte. Har jag den inte inkopplad är alltså den interna skärmen helt död och det finns inte något sätt att få igång den.

Det ända sättet att få igång den på är att stänga av datorn och kallstarta den efter ett tag. Vilket indikerar någon form av överhettningsskydd, men det verkar lite väl absurt.

Någon som har någon idé?

HP vill att jag skickar in datorn men det känns inte som ett alternativ.

Har du provat att trycka på funktionstangenten för att ändra skärm. På min IBM trycker jag
"Fn +F7 " för att ändra vilken skärm som skall användas.

Hej,
Det sitter ett litet lysrör i skärmen som ger bakgrundsbelysningen.
Dessa går sönder ibland. Det brukar bli som med andra lysrör att de kan tändas om man provar att slå på strömmen igen.
Kolla om du har en bild trots allt. Det är mycker svårt att se om ljuset inte fungerar men man brukar se något mönster i allt det svarta.
Våra PC tekniker tar ibland ett lysrör från en lap top som krashat totalt på annat sätt och sätter i den med felaktigt lysrör.
Har ingen aning om vad det kostar om man lämnar in den.

Om du öppnar enhetshanteraren på PCn, kan du felsöka den inbyggda skärmen. Möjligen kan du behöva uppdatera drivrutinen.

Den hittar inget fel på enheten då båda skärmarna fungerar och när inte den inbyggda fungerar så hittar den ö h t inte den.

Det verkar som om den bootar på en skum profil, för t ex ICQ går inte heller igång automatiskt då jag bara får upp den ena skärmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto