Annons

Laptop strömförande?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har en ASUS Laptop där höljet är i metall.

Jag har upptäckt ett problem som jag undrar över.

När jag använder datorn med batteridrift är allt normalt.

Om jag däremot ansluter datorn till vägguttaget med strömadaptern och slår på datorn, då kan jag känna att datorn "vibrerar" lätt när man lägger fingrarna på metallchassit. Det känns ungefär som det "kryper" ström genom höljet.

Den här effekten tycks vara lite olika stor beroende på var jag kopplar in datorn. Här på kontoret är det knappt märkbart men om jag kopplar in den ute på landet, eller som senast nere i Spanien, så känns effekten mycket mer och är lite obehaglig.

Jag har aldrig känt något liknande med någon av mina andra laptops men då har ju å andra sidan varit gjorda i plastmaterial.

Jag kontaktade Asus och fick följande svar:

This is completely normal because of the metal case. You can try to turn the plug upside down in the power outlet, it may help.


Är det rimligt? Bör jag vara orolig för att få en stöt?
 

herja

Aktiv medlem
Hp

Har märkt liknande på många HP modeller med metallskal, inget att oroa sig över.
Håller dock med att det känns lite obehagligt.
 

IngNer

Aktiv medlem
En fråga här är om du använder jordat uttag? Effekten som du nämner är skälet till att bruksanvisningen anger att man ska koppla adaptern till ett jordat eluttag.

Det Asus säger är rimligt, och du bör prova att följa rådet för att se om det minskar när du gör det.

Om effekten försvinner helt när du vänder stickproppen i väggen, så finns orsak att bli aningen mer orolig, eftersom det skulle kunna tyda på att det kan vara något fel i adaptern. Du bör i så fall prova en annan nätadapter och om det inte finns någon sådan effekt med en annan adapter, så är det något knas med adaptern du har.

När man ansluter en bärbar dator i ett ojordat uttag, kan man få den här effekten genom främst kapacitiv influens mellan nätspänningen och adapterns utgång som har en likspänning på ungefär 20 V och är galvaniskt skild från nätet. Då kan man känna "surr" från metalldelar som är stora, som exempelvis höljet på datorn. Nerverna är ytterligt känsliga för det här, det räcker med strömstyrkor på picoampere för att man ska kunna känna det, och det brukar kännas mer på översidan av fingret, och särskilt när man stryker fingret mycket lätt mot ytan. Om man lägger handen emot brukar det försvinna, eftersom strömmen till varje nerv då minskar kraftigt.

Om du har din adapter ansluten till jordat uttag, så betyder det att du bör kontrollera jordningen på ditt eluttag, eftersom adaptrar brukar vara konstruerade så att man inte får någon märkbar sådan här överföring om adaptern är ansluten jordat. Det kan vara avbrott i jordledningen någonstans.

Om det inte handlar om ett allvarligt fel, med direkt överledning från elnätets fasledning, kan spänningen inte bli högre än halva nätspänningen, 115 V, och strömstyrkan är obetydlig.

Om du har en skarvsladd emellan eluttag och adapter, så kan skarvsladden ha fel på jordledningen, och den ska i så fall kasseras eller repareras av elektriker.

Du kan kontrollera med en vanlig multimeter om det är fel på adaptern, genom att mäta växelspänningen mellan jord och polerna i pluggen som du sätter in i datorn. Den ska vid anslutning i jordat uttag knappast ge något utslag alls, men om den visar 115 V vid ojordad anslutning kan det vara okej. Om den visar 115 V när du ansluter adaptern i jordat uttag måste du se till att en elektriker kontrollerar anläggningen, för då är det fel på jordledningen till uttaget.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är EMC-direktivets fel. För att uppfylla det krävs avstörningskomponenter i nätdelen. Dessa leder till krypströmmar till jordledningen. Finns ingen jordledning får de ta vägen någon annanstans, och en väg är genom dig.
Att vända på stickproppen har i regel begränsad inverkan, då avstörningen jobbar mot båda inkommande ledarna. Anslut datorn till ett jordat vägguttag och se om det löser problemet.
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Det Asus säger är rimligt, och du bör prova att följa rådet för att se om det minskar när du gör det.
Vi har växelström i våra vägguttag, det kan väl omöjligt spela någon roll hur du sätter kontakten i uttaget. Hade det varit likström. då hade det kunnat ha betydelse.
 

Lega

Aktiv medlem
laptopp

Hej

Hade en MSI som jag ibland fick små støtar av. Ibland inkopplad ombord på faryget dær jag jobbar, ibland på Åland med jordade ledningar, och før det mesta i Brasilien dær allt ær ojordat.
Åtminstånde i Porto de Galinhas.
(Skall dra om hela elsystemet i huset nu i høst.)
Det slutade med att datorn total havererade, och jag fick en ny från El-Giganten.

Mvh

Lasse
 

AFJ

Aktiv medlem
Här på kontoret är det jordat, effekten är märkbar men svag. Vänding av kontakten har ingen påverkan.

På landet är det ojordat och där är effekten mer märkbar inbillar jag mig.

I Spanien är det jordat, men jag tror att det är mer märkbart där nere än i jordat uttag här hemma, men förstås svårt att göra direkt jämförelse! :)

Nåväl - det låter i alla fall som det inte skulle vara helt onormalt så jag är lugnad. För det mesta jobbar jag ändå med batteridrift (som är förvänansvärt bra på denna modell).

Tack för alla svar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vi har växelström i våra vägguttag, det kan väl omöjligt spela någon roll hur du sätter kontakten i uttaget. Hade det varit likström. då hade det kunnat ha betydelse.
Inte alls. I direktjordade system, som vi har i våra hus, är den ena polen (nollan) förbunden med jord hela tiden, medan den andra polen (fas) svänger runt jordpotentialen med +/- 325 V.
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Inte alls. I direktjordade system, som vi har i våra hus, är den ena polen (nollan) förbunden med jord hela tiden, medan den andra polen (fas) svänger runt jordpotentialen med +/- 325 V.
Om jag ansluter en produkt till vårat 220V nät, så är ju inte produkterna beroende av hur jag ansluter kontakten i uttaget.
Därför undrar jag hur deras argument att vända på kontakten verkligen kan göra skillnad.

Om produkterna blir strömförande av att ansluta kontakten åt "fel" håll då är det nåt som är galet.
 

eskil23

Aktiv medlem
Notera att det bara är transformatorn som är jordad (om ens den är det). Den går ingen jordledning mellan datorn och transformatorn, så datorn är ojordad.

Inte alls. I direktjordade system, som vi har i våra hus, är den ena polen (nollan) förbunden med jord hela tiden, medan den andra polen (fas) svänger runt jordpotentialen med +/- 325 V.
You wish! Prova att sätta en voltmeter mellan jord och nolla och se hur många volt den visar.
 

j_s

Aktiv medlem
Min Asus med metallhölje (model 1225b) uppvisar samma fenomen. Nätadaptern har inte någon jordanslutning (europropp).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om jag ansluter en produkt till vårat 220V nät, så är ju inte produkterna beroende av hur jag ansluter kontakten i uttaget.
Därför undrar jag hur deras argument att vända på kontakten verkligen kan göra skillnad.

Om produkterna blir strömförande av att ansluta kontakten åt "fel" håll då är det nåt som är galet.
Det är fullt mätbart att det kan ha betydelse hur man vänder stickproppen, dock ej på alla typer av apparater. Typexemplet där det är tydligt mätbart är ofta en förstärkare (ljud) med vanlig trafo. Det handlar inte om att de blir strömförande i någon egentlig bemärkelse. Du kan mäta en spänning, men strömmen blir mycket liten.

För övrigt är spänningen 230 V +- tillåtna avvikelser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Notera att det bara är transformatorn som är jordad (om ens den är det). Den går ingen jordledning mellan datorn och transformatorn, så datorn är ojordad.

You wish! Prova att sätta en voltmeter mellan jord och nolla och se hur många volt den visar.
Javisst, och den visar 0 V både för AC och DC. Dock inte i köket eftersom mikrovågsugnen har roligheter för sig. Drar jag ur den blir det 0 V.

(Jag har mätt överallt i lägenheten förut nämligen.)
 

Scatan

Medlem
Spänningen är alltså 230V RMS mellan fas och jord (det du mäter med en voltmeter i ett uttag) men det är som sagt en växelspänning som går mellan ±325 V. Samma spänning men olika sätt att mäta.

Så behöver vi inte diskutera den saken mer :D
 

ztenlund

Aktiv medlem
Spänningen är alltså 230V RMS mellan fas och jord (det du mäter med en voltmeter i ett uttag) men det är som sagt en växelspänning som går mellan ±325 V. Samma spänning men olika sätt att mäta.

Så behöver vi inte diskutera den saken mer :D
Nej, det behöver vi inte eftersom det inte var det vi diskuterade. ;) Men visst, _toppvärdet_ är 325 V.
Jag rättade däremot 220 V till 230 V eftersom det är rätt många år sedan man ändrade det. Dock ska jag medge att jag väldigt lätt säger 220. Det verkar sitta i ryggmärgen och det är lättare att säga två-tjugo, tycker jag åtminstone. :)
 

iSolen.se

Guest
Spänningen är alltså 230V RMS mellan fas och jord (det du mäter med en voltmeter i ett uttag) men det är som sagt en växelspänning som går mellan ±325 V. Samma spänning men olika sätt att mäta.

Så behöver vi inte diskutera den saken mer :D
Växelspänning mäts inte med topvärdet utan effektivvärdet, säg 220V, eller snarare 230V så blir ingen förvirrad.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en ASUS Laptop där höljet är i metall.

Jag har upptäckt ett problem som jag undrar över.

När jag använder datorn med batteridrift är allt normalt.

Om jag däremot ansluter datorn till vägguttaget med strömadaptern och slår på datorn, då kan jag känna att datorn "vibrerar" lätt när man lägger fingrarna på metallchassit. Det känns ungefär som det "kryper" ström genom höljet.

Den här effekten tycks vara lite olika stor beroende på var jag kopplar in datorn. Här på kontoret är det knappt märkbart men om jag kopplar in den ute på landet, eller som senast nere i Spanien, så känns effekten mycket mer och är lite obehaglig.

Jag har aldrig känt något liknande med någon av mina andra laptops men då har ju å andra sidan varit gjorda i plastmaterial.

Jag kontaktade Asus och fick följande svar:

This is completely normal because of the metal case. You can try to turn the plug upside down in the power outlet, it may help.


Är det rimligt? Bör jag vara orolig för att få en stöt?
Vänd kontakten, med lite tur får höljet då en lägre spänning. Har du flera prylar i samma uttag kan det vara ide att vända på dem istället/också.
 

apersson850

Aktiv medlem
Växelspänning mäts inte med topvärdet utan effektivvärdet, säg 220V, eller snarare 230V så blir ingen förvirrad.
Man mäter med precis vad man behöver vid varje tillfälle. Effektivvärdet är detsamma hela tiden, men i mitt inlägg ovan var det svinget runt nollpunkten som skulle anges, så var momentanvärdet det intressanta där. Jag lät området representeras av de två toppvärdena, det positiva och det negativa, och de är mycket riktigt 325 V.

Det finns olika utföranden på nätdelar till bärbara datorer. Somliga är jordade, andra inte. Jag har inte kollat om det finns någon som har minuspolen i utgången ansluten till jord i nätdelen, men det är mycket möjligt att de åtminstone indirekt är ihopkopplade, genom något filter i nätdelen, och att det därför kan krypa igenom en svag ström, som kan förnimmas med handen. Som det skrevs ovan kan vi känna mycket svaga strömmar med våra nerver. De hanterar ju sådana svaga strömmar i vanliga fall - vårt interna kommunikationssystem är elektriskt.
Speciellt om det då inte finns någon direkt jordanslutning på nätdelens primärsida kan det förvisso ha betydelse hur man vänder stickproppen.

Mellan nolla och skyddsjord i ett direktjordat system, som vi har i våra bostadshus och i åtminstone alla mindre industrier, skiljer det inte mycket i potential mellan jord och nolla. Lite gör det, beroende på hur belastad nollan är, antingen beroende på snedbelastning eller på grund av udda övertoner. Nuförtiden är det ofta en kombination som ställer till det. Men oavsett vilket, så har servisen en gemensam PEN-ledare, så förr eller senare är nolla och skyddsjord samma sak.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för alla inlägg, som vanligt blir det ett spännande diskussion! :)

Som påpekats har adaptern ingen "jordad plugg" utan är en sådan är enkel variant.

Jag provade att flytta pluggen från ett jordat uttag till ett grentuttag av lite "tjusigare typ" som skall skydda din utrustning - "Belkin Surgemaster" (som i sin tur är pluggat i ett jordat vägguttag). Då tycker jag att effekten avtar/försvinner.

Jag tror Tage Danielsson var på rätt spår i "Elektricitetsvisan" :)
 
ANNONS