Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lasses Kamerservice under all kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok efter att ett av mina favoritobjektiv gick sönder i sommarvärmen så var jag tvungen att laga det.

Det stod mellan att lämna in objektivet direkt till Nikon eller till Lasses Kameraservice som har fått bättre omdömen.

Valde Lasses Kameraservice efter att ha hört mycket gott om de o jävlar vad jag har ångrat mig!

Läs hela artikeln här och se en videofilm om vad man kan få tillbaka av Lasses när de är klara...mindre imponerande.

http://www.danielnorin.com/index.php/ris-och-ros/lasses-kameraservice-ar-riktigt-daliga.html

De fyra gånger jag har använt mig av Lasses så har det fungerat klanderfritt. Superbt bemötande, bra service men kanske lite lång väntetid ibland, men inte så det har stört nämnvärt.

Så jag har definitivt inte dina erfarenheter, dock tråkigt att du har råkat illa ut.

// Daniel

Jo tycker det är märkligt att de inte kollar grejerna innan de skickar tillbaka, men de tyckte det var ok med det nya ljudet vilket är märkligt...

Två gånger har jag privat haft med dem att göra och båda gångerna har de varit sjysta och gjort ett bra jobb. Egna erfarenheten är bara positiv. Hoppas det löser sig för dig!

Jag är ännu en som bara har gott att säga om Lasses. Nikons egen har funkat si och sådär för mig. 0 reklamationer och ett fantastiskt bemötande varje gång av Lasses. Jobb utfört av Nikons egen har jag däremot fått reklamera några gånger. Inte heller har de fixat till prylarna perfekt utan jag har fått svänga för Lasses för att få det 100%

Jag vet att Lasses samarbetar väldigt nära med Nikons egen verkstad och att de då och då skickar prylar mellan varandra. Observera att jag inte säger att Nikons egen verkstad genrellt är kass. Bara att jag har haft blandat resultat med dem medan Lasses har varit 100%-iga

Jag skickade in min D2:a för sensor rengöring för jag har några fläckar på sensorn. 160:- för att skicka upp den och de tog 400:- för att skicka tillbaks den. Det tråkiga är att fläckarna fans kvar på sensorn. Med andra ord kunde jag eldat upp 560:- och behållt kameran hemma.

Och jag lyckades genom ren klantighet att smutsa ner min sensor i 700:an i torsdags kväll. Skulle visa en vän hur man inte skall göra med tryckluft på burk :)

Ringde Lasses på fredagsmorgon och frågade om de hade tid. Sväng förbi var svaret. Åkte dit före båten till Sandhamn avgick. De skurade av sensorn medan jag väntade. Tog tio minuter, kostade ingenting och blev kanonrent

Ok efter att ett av mina favoritobjektiv gick sönder i sommarvärmen så var jag tvungen att laga det.

Det stod mellan att lämna in objektivet direkt till Nikon eller till Lasses Kameraservice som har fått bättre omdömen.

Valde Lasses Kameraservice efter att ha hört mycket gott om de o jävlar vad jag har ångrat mig!

Läs hela artikeln här och se en videofilm om vad man kan få tillbaka av Lasses när de är klara...mindre imponerande.

http://www.danielnorin.com/index.php/ris-och-ros/lasses-kameraservice-ar-riktigt-daliga.html

Ifall man skulle behöva, är Nikonverkstaden ett bättre/tryggare alternativ? Efter detta skulle jag inte välja Lasses. Det är ju lite konstigt att i en så stor verksamhet som det fotografiska borde rötäggen ha sorterats bort för länge sedan, men å andra sidan finns utrymme för lycksökare. Jag har nyligen anlitat en verkstad i Köping, eller om det var Kungsör, och det fungerade utan anmärkning (det gällde inte Nikongrejor). //K

Har tyvärr också dåliga/mixade erfarenheter av Lasses då de skulle ordna min D90 som glappade tillsammans med mitt 70-200. Det hela slutade, efter två vändor med service, med att jag fick köpa en ny D7000 för att bli av med glapp.

Första gången lödde de om kontakterna och justerade, andra gången bytte de ut kontakterna och justerade. Efter första vändan så var det precis lika illa som innan, glapp till och från då kameran inte kände av objektivet. Efter andra vändan så blev det något bättre, men fortfarande hände det att kontakten tappades. Efter att ha haft tålamod och skickat in kameran, samt kamera+objektiv dubbla gånger kändes det inte lönt att ens försöka en tredje gång, även om de erbjöd sig att ta in det igen (var bara glapp med 70-200). Dessutom skulle jag på semester tätt inpå så fick bli ett nytt hus, vilket jag nu i efterhand inte ångrar då det inte varit några problem alls med det.

Kontakten med Lasses kändes dock hela tiden bra/ok, även om jag var lite på och fick ringa själv för att höra status. Vet inte om det bara var "otur" eller något annat som gjorde att de trots dubbla försök inte lyckades få bort felet på huset. Kanske det är den normala vägen att gå, man testar det enklaste innan man går vidare med mer avancerade reparationer. Men, precis som för de flesta, så upplever jag det inte som såå roligt att behöva lämna ifrån mig kameran i flera veckor för att sedan behöva göra det igen tätt inpå. Man vill ju ha sin utrustning hemma så den kan användas..

Så.. har också hört mycket goda omdömen och har väl egentligen rätt bra erfarenheter själv, men efter att de gick bet på att ordna min kamera så är jag fundersam och tveksam till om de är sååå bra. Eller var det bara ett ovanligt svårt ärende?

Dom är ackriditerade av Nikon och har därmed tillgång till allt material och verktyg som behövs vilket knappast icke ackriditerade verkstäder har. Personalen skickas ofta till Nikon Sv för arbete. Nikon Sv väljer dessutom ofta att skicka Lasses personal på stora evenemang och slutligen känner i alla fall jag inte till speciellt många som är missnöjda med deras arbete.

Observera att jag inte på något sätt påstår att Lasses är ofelbara, bara att de vanligtvis brukar göra ett exellent arbete. Deras vanligtvis exellenta arbete gör dem inte heller imuna mot att göra en miss då och då vilket denna tråd är ett bevis på.

Min egen erfarenhet av Lasses och Nikon Sv ( och jag har besökt dem rätt frekvent under de senaste 10 åren) är att jag alla gånger föredrar Lasses före Nikons egen verkstad. De är snabba, noggranna och du pratar direkt med teknikern som tar sig an ditt problem. Speciellt tydligt är detta med felfokus. Ett ex. Köpte ett nytt objektiv som felfokuserade grovt. 18-200. Lasses kunde inte fixa detta då objektivet var för nytt. De saknade den rätta mjukvaran. Åkte till Nikon Sv istället. Till saken hör att Lasses hade justerat samtliga mina andra prylar till 100%, (Nikon hade vid ett annat tillfälle konstaterat att allt var korrekt utfört). Lämnade in min dåvarande D2 och 18-200 till Nikon Sv. Efter en vecka fick jag tillbaka paketet och även om det var bättre så var det inte perfekt. Fick dessutom veta att mina prylar varit i Hamburg då även Nikon Sv saknade den rätta mjukvaran. Problemet var bara det att Nikon Europa även hade justerat mitt hus och objektivet med följd att inget av övriga objektiv fokuserade korrekt längre.

Precis detta hade Lasses berättat för mig. Man måste hela tiden justera både hus och objektiv tillsammans för att det skall bli 100%. Ingen på Nikon Sv frågade om jag hade fler objektiv och om jag hade problem med dessa. Lasses gjorde det direkt. Kanske borde inlämnandet av en D2X gjort att receptionisten borde förstått att jag kanske hade fler objektiv men icke.

Hur som helst så åkte jag tillbaka till Lasses med allt denna gång. ca 10 AF-S gluggar och 2 hus. Allt blev fixat till perfektion på en dag... Gratis! Även 18-200:an som de nu hade fått rätt mjukvara till

Jag har min D3000 där just nu för en "garanti reparation". Får tillbaka den i veckan.
Återkommer med åsikt om företaget.

Men kundbemötandet har jag inget att klaga på...

På gott och ont eller kanske tyvärr så har man inte så mycket att välja på om man är ute efter en garantireparation. Nikon Sv eller Lasses är det som gäller. Och som sagt så samarbetar Nikon Sv mycket tätt med Lasses. Dvs mycket skickas från Nikon Sv till Lasses utan att ägaren har en susning om det....

Det finns (eller fanns i alla fall) några helt fristående företag som reparerar kameraprylar. Dock lär de knappast ta sig an garantireparationer. Kommer i håg deras annonser från FOTO även om det var några år sedan

Är beredd att hålla med om kritiken!

Lämnade in en SB900 och ett 17-55/2.8 på service 4 veckor innan midsommar.
Sa till dem när jag lämnade in dem att jag MÅSTE ha det klart innan midsommarhelgen för att jag åker iväg på ett fotouppdrag efter midsommar.
De svarade att det inte var några problem, en sån service tar oftast bara 1 till 2 veckor.

Nu är det den 13 augusti.

Jag har inte hört ett ord från dem sen jag tjatade på dem veckan innan midsommar (då de skyllde på att de inte fick reservdelar till blixten).

Lasses KS?
Inte en jävla chans att jag rekommenderar dem till nån.

Skandal att de inte ens hört av sig efter 3 månader!

Ps.
Kan säga att jag lånade en Canon 5D mk2 tillsvidare av en vän för att kunna göra fotouppdraget efter midsommar.. Ds.

Min begränsade erfarenhet av Lasses är bara bra. Lämnade in min 2.8/80-200 skjutzoom för service och fick den tillbaka per post veckan efter. Snabbt och bra och pris efter uppgift. Inga problem.
Kommer att lämna in till Lasses igen om det blir aktuellt.

Jag har mejlat dom om mitt missnöje men de vägrar svara. Då tycker jag deras svar är uppenbar att antingen har dom bara skurat sensorn utan att kontrollera resultatet eller att dom inte gjort ett skit. För hur ska jag kunna se vad som är gjort eller inte. Kunde bara bekräfta att fläckarna fans kvar. Det kostade mig som jag nämnde innan. 560:- totalt.

Och jag lyckades genom ren klantighet att smutsa ner min sensor i 700:an i torsdags kväll. Skulle visa en vän hur man inte skall göra med tryckluft på burk :)

Ringde Lasses på fredagsmorgon och frågade om de hade tid. Sväng förbi var svaret. Åkte dit före båten till Sandhamn avgick. De skurade av sensorn medan jag väntade. Tog tio minuter, kostade ingenting och blev kanonrent
Vad menar du med att de skruvade av sensorn, mej veterligt går det att att ta bort sensorn så snabbt
den måste demonteras bakifrån, därempot går den att reng. framifrån.

Jag har mejlat dom om mitt missnöje men de vägrar svara. Då tycker jag deras svar är uppenbar att antingen har dom bara skurat sensorn utan att kontrollera resultatet eller att dom inte gjort ett skit. För hur ska jag kunna se vad som är gjort eller inte. Kunde bara bekräfta att fläckarna fans kvar. Det kostade mig som jag nämnde innan. 560:- totalt.

Det är inte svårt att rengöra sensorn, köp de så kallade spatlarna och Isopropylalkohol på apotekrt
se till att batterier är fulladat ställ kameran på B (BULP) håll nere avtrycket ordentligt, doppa spatlen
i alkoholen och dra sakta över sensorn två gånger, garanterat ren sensor, gör ochså rent runt bajonetten
på kameran och obj. samt håll rent i skyddlocket bak.

Det är inte svårt att rengöra sensorn, köp de så kallade spatlarna och Isopropylalkohol på apotekrt
se till att batterier är fulladat ställ kameran på B (BULP) håll nere avtrycket ordentligt, doppa spatlen
i alkoholen och dra sakta över sensorn två gånger, garanterat ren sensor, gör ochså rent runt bajonetten
på kameran och obj. samt håll rent i skyddlocket bak.

Nej, nej och åter nej!

a) Det heter bulb.

b) Att använda det läget för att göra rent sensorn är fel, fel, och fel igen. Tappar man avtrycket så blir det mekanisk sallad.

c) Det finns ett läge för att göra rent sensorn som låser upp spegeln och slutaren tills strömmen till kameran bryts med strömbrytaren.

Jag ska inte ge mig in på exakt vad man bör använda för att göra rent sensorn i vätskeväg för det finns det säkerligen en del olika åsikter om, liksom vilken metod som är lämplig. När det gäller sådant som sitter hårt brukar det som sagt vara "sensor swabs" i olika varianter plus någon lämplig vätska.

Edit: Men vaf*an. Nikon har tydligen genom sin oändliga visdom sett till att den funktionen inte fungerar på D1 och D2-kamerorna utan AC-adaptern. Ok, ovanstående gäller för "normala" kameror. Dessa modeller får man tydligen köra fulmetoden på om man inte vill köpa dyr AC--adapter. Dock skulle jag nog säga att en trådutlösare är en smartare metod eftersom de går att låsa till skillnad från den inbyggda avtrycket.

Senast ändrad:
Nej, nej och åter nej!

...

"Kameraroffe" har jobbat (och jobbar fortfarande?) som reparatör av kameror i många år.
Här nere i området där både han och jag bor, så är han känd för sin kompetens.

Sedan är det naturligtvis bättre att använda "specialäget" för rengöring på de kameror där det finns.
Men du tjänar nog på att tänka till lite bättre innan du sågar någon nästa gång ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto