Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor prisskillnad på Nikon service, Lasses förlorar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Lasses kameraservice vägrade ge ut några ungefärliga prisuppgifter i förhand för problemet jag hade med att spegeln inte fälldes upp helt efter 1000 bilder och därför halvladdat batteri. De ville se kameran och kunde varken såeca helrenovering eller enskilda delar, för de sa att de inte kunde säga det.

Jag skickade in min Nikonkamera D700 till Lasses kameraservice i början av april... På deras hemsida står det att de har en veckas returtid på kameror... så efter 2 veckor skrev jag till dem och bad om prisuppgiften. I bästa bilverkstadsstil vill de byta allt och ta mycket betalt.

Jag har bett dem specifiera vad som var relaterat till de problem jag upplevt... och vad det skulle kosta att byta bara det... men fick bara tillbaka som svar att Allt måste bytas. 8050 kr. Varav 3000 kr är arbetskostnad för att plocka ner kameran i molekyler.

http://www.fotogenisk.se/lks.jpg

Känns inte som en seriös firma.

Kanske man ska lösa ut kameran och skicka den till Finland ändå.

/F


--

Det är ju inte mycket till "felsökning" om man byter allt som går att byta, bara för att vara på säkra sidan. Speciellt om det är någon annan som betalar för ens egen inkompetens.

Det vore iofs surt om kameran gick sönder på annat sätt när man nyligen haft den inne på service.

/F

---

Jag skulle kunna lösa ut min D700 som funkar ok från Lasses för 200 kr, istället och köpa en till begagnad D700 för 13.000 kr... så har jag tre slit och slängkameror.

Renovera en gammal som funkar ok för 8050 kr eller köpa en i princip ny för 13.000 kr. Det är frågan.

--

Lasses blev stötta när jag antydde att de kanske inte visste vad som egentligen var fel på kameran... så de skickar den vidare till Nikon Nordic istället på eget bevåg.

Cirkus Lasse.

/F

--

Jag skrev bara:

Ja, den har gått många bilder, men det i sig behöver inte betyda att allt i kameran är slutkört.

Vad är det för slags felmeddelanden som kameran indikerat för exempelvis slutaren?
(för hon sa att de fått felmeddelanden på en massa saker)

Det känns som om ni på bilverkstadsvis försöker lura på mig att byta allt i kameran, för att ni egentligen inte vet vad som egentligen är fel med kameran.

Jag vill inte betala extra om ni det är så att ni inte kunnat lokalisera det egentliga problemet, utan byter allt som en "better safe than sorry" grej.

Vilka delar är det som är direkt relaterade till det problem jag beskrivit?

Hur många timmar ingår i de 3000 kr som ni specat?
Vad har ni för timpeng för servicen?

/F

--

(Det finns videos på youtube med en kille som plockar isär och ihop en nikonkamera på 40 minuter... så en timlön på 5000 kr vore saftigt. )

--

Jag skickade som sagt in min D700 i början av april för att laga felet med att spegeln inte fälldes upp på alla bilder efter ca 1000 bilder på samma batteri. På deras hemsida anger de att de har normalt 7 dagars servicetid på saker som skickas till dem.

En månad senare tröttnade de på mig eftersom att jag ville ha felet åtgärdat och inte helrenovera kameran, och de skickade kameran vidare till Nikon Nordic 10 maj.

Nu några veckor senare har jag fortfarande inte fått offert från Nikon Nordic. Det sägs att Sony inte har bra support, men jag ger inte mycket för Nikons support heller.

Om man tappat bort min kamera, eller vill ställa ut den på museum så får de gärna ge mig en ny.

Hur länge dröjer det innan det anses vara kriminellt dålig service?

/Fredrik

--

Efter påtryckning fick jag offert från Nikon idag, och om man jämför de auktoriserade verkstäderna här i Sverige så är det stooor skillnad.

Nikon Nordic vill ha 3400 kr för att laga min D700.
De reparerar och injusterar charge motor unit och charge plate unit, och byter gummi.

Det är bättre pris än de 8050 kr som Lasses kameraservice ville ha.

Arbetskostnaden skiljer sig mycket:
Lasses specade 3000 kr i arbetskostnad.
Nikon Nordic specade 750 kr i arbetskostnad.

Skillnaden är markant.

Det lönar sig att krångla.
/F
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ifall det lönar sig är väl svårt att uttala sig om innan reparationen är utförd och betald och kameran fungerar igen?

Petter ...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Låter väldigt olikt mina erfarenheter av Lasses. För mig har det hänt att jag fått en prisuppskattning som jag godkänt och sedan betalat hälften eftersom att "äsch det tog bara en halvtimma", och fått en sned lins fixad medan jag väntade trots fullbokat schema eftersom "jag hade ju redan tagit isär objektivet för att se vad som var fel", och betalat 200 kronor för det.

Men tråkigt att du drabbades av det, undrar vad som gått på tok...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har lämnat in kameror och objektiv för rengöring, justering och reparationer hos Lasses vid ungefär tio tillfällen de senaste sex åren (lämnar bl.a. in hela rasket på rengöring och fokusjustering en gång/år). Hittills har de varit både snabba, serviceinriktade och har för det mesta varit överraskande billiga när det uppstått något reparationsbehov.

En enda gång har jag kollat pris med både Nikon själva och Lasses: Nikons kostandsförslag fixa ett zoomobjektiv där zoomringen kärvade var 3500 kr, Lasses tog 2000 kr för samma jobb.

Alla kan ha otur och alla kan ha en dålig dag, men generellt vet jag att Lasses har ett mycket solitt rykte. Själv har jag aldrig stött på något som motsäger den saken.
 

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Ifall det lönar sig är väl svårt att uttala sig om innan reparationen är utförd och betald och kameran fungerar igen?

Petter ...
Jag försökte verkligen ta reda på en prisuppgift i förhand på vad denna specifika verkstad tar för att byta en specifik del. Men det fanns inte på världskartan att de skulle avslöja sådant. Jämförpriser kanske är farliga i den där branschen.

För de var tvungna att ta med i kostnaden hur många gummin som skulle bytas... sa de. De kan ju inte skylla på fastrostade bultar och sådant som bilmekarna gör.

Jag tror att de med sin erfarenhet vet precis hur lång tid det tar att skruva isär en kamera och vad reservdelen kostar... Så det är mysko att kostnaden ska behöva höljas i dunkel.

Han poängterade i stil med att om jag skickade in kameran så skulle de behålla den tills jag betalat 200 kr i lösensumma för att få tillbaka den, eller låta dem skrota den gratis.

(skrota betyder troligen slakta och återvinna delar och ta betalt av andra som om delarna var nästan nya)

Jag svarade att formuleringen borde vara att deras felsökningsavgift är 200 kr, och att det vore synd att skrota en kamera som fungerar bra 99% av tiden med fräscht batteri.

Han höll då med om det.

/F
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag missuppfattar det du skriver men har din D700 gått 375.000 (!) exponeringar och Lasses förslog byte av slutare i sin offert men Nikon Nordic såg inget omedelbart fel där, skippade utbyte och därmed kom ner till 3.400 istället?
 

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag missuppfattar det du skriver men har din D700 gått 375.000 (!) exponeringar och Lasses förslog byte av slutare i sin offert men Nikon Nordic såg inget omedelbart fel där, skippade utbyte och därmed kom ner till 3.400 istället?

Japp, den har gått 375.000 bilder.

Jag bad Lasses ge prisuppgift på att bara byta det som var trasigt, två gånger. Men de propsade på att allt måste bytas för att de fått felmeddelanden på allt.

Men även om ALLT skulle bytas så kostar alla de delarna bara ca 2000 kr som reservdelar plus gummi.

Det är mest Lasses 4 gånger större arbetskostnad och ovilja att speca vad som egentligen var fel, som jag invänder mig mot.

Nikon Nordic plockar också ner kameran i molekyler för 937 kr. Medan Lasses gör samma jobb för 3750 kr.

Den här kameran är visserligen lagom inkörd nu, men kommer vara backup för backupen fram till oktober när Sony släpper sin nya roligare kamera, så den kommer inte hinna gå så mycket längre. Men jag vill få problemet med att spegeln inte fälls upp på var tjugonde bild när man fotat ca 1000 bilder, fixat.

/F
 

dubbelh

Medlem
Dum och sen fråga: varför inte bara köpa ett extra batteri

Japp, den har gått 375.000 bilder.

Jag bad Lasses ge prisuppgift på att bara byta det som var trasigt, två gånger. Men de propsade på att allt måste bytas för att de fått felmeddelanden på allt.

Men även om ALLT skulle bytas så kostar alla de delarna bara ca 2000 kr som reservdelar plus gummi.

Det är mest Lasses 4 gånger större arbetskostnad och ovilja att speca vad som egentligen var fel, som jag invänder mig mot.

Nikon Nordic plockar också ner kameran i molekyler för 937 kr. Medan Lasses gör samma jobb för 3750 kr.

Den här kameran är visserligen lagom inkörd nu, men kommer vara backup för backupen fram till oktober när Sony släpper sin nya roligare kamera, så den kommer inte hinna gå så mycket längre. Men jag vill få problemet med att spegeln inte fälls upp på var tjugonde bild när man fotat ca 1000 bilder, fixat.

/F
Varför inte bara köpa ett extra batteri? Lägga tusentals kronor på en kamera som gått 375 tusen exp känns oklokt om de inte byter ut allt som slits. Det var kanske så Lasses resonerade.
 

dubbelh

Medlem
Nytt batteri?

Varför inte bara köpa ett extra batteri? Lägga tusentals kronor på en kamera som gått 375 000 exp känns som pengar i sjön om man inte byter allt som slits. Det var kanske så Lasses resonerade. Klokt i så fall men ännu klokare och billigare är ett extra batteri.
 

AWid

Aktiv medlem
Varför inte bara köpa ett extra batteri? Lägga tusentals kronor på en kamera som gått 375 000 exp känns som pengar i sjön om man inte byter allt som slits. Det var kanske så Lasses resonerade. Klokt i så fall men ännu klokare och billigare är ett extra batteri.
Han kanske har gjort det någon gång under de fem år som gått sedan inlägget skrevs:)
 
ANNONS