Annons

Ledtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag skulle vilja förstå hur blixtens ledtal hänger ihop med slutartider, bländare, ISO..

Om nån vill förklara, eller visa mig en länk så vore jag oerhört tacksam.

Mvh Christoffer

Ledtalet har ingenting med slutartider att göra.

Om du har en blixt med ledtal 32 så gäller det för 100 ISO.
Vill du ha ledtalet för 200 ISO tar du ledtalet gånger 1,41, för 400 ISO ledtalet gånger 2.

Ledtalet använder du för att räkna ut vilken bländare du bör använda på ett visst avstånd.

Du delar ledtalet med avståndet (i meter) och får lämplig bländare.

10 meter från blixt till motiv ger bländare 3,2.

2,9 meter ger bländare 11

5 meter ger bländare 6,4 vilket nästan motsvarar 5,6 och 1/3.

Men om jag då ställer in den givna bländaren, så får jag väl en slutartid efter den, för korrekt exponering. Men om jag då vill ha en längre slutartid, då blir ju filmen över exponerad. Eller bryr man sig inte om slutartiden över huvud taget när man kör med blixt?
*very confuzzled* :)

För vanlig blixtfotografering inomhus brukar man ställa in blixtsynktiden, typ 1/250, och låta blixten stå för allt ljus.

Vill du fotografera utomhus och blanda med befintligt ljus så får du tänka lite mer, ja.

Vill du ha en lång slutartid, som i sig ger rätt exponering, och lägga till blixten dessutom så blir det överexponerat.

Berätta vad du vill göra för bild.

Men som sagt, vanligen använder man blixt för att det är för mörkt och använder kort slutartid.

Har du en någorlunda modern kamera så räknar den själv ut exponeringen och kan blanda olika ljus med olika inställningar till rätt exponering.

Tack för era svar. Nu hajar jag.

mipert: det var ingen speciell bild jag funderade över, utan bara över tekniken etc.

ANNONS
Götaplatsens Foto