Annons

Lee linjär polfilter och Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

isamag

Avslutat medlemskap
Jag undrar om någon som har erfarenhet av LEE linjära polfilter och moderna digitala systemkameror. Jag ska köpa ett 105 mm polfilter från LEE för att använda med deras hållare.
De linjära ska enligt vissa tillverkare, påverka autofokus (vilket inte gör något för mig) men också exponeringsmätaren (värre för mig).
Prisskillnaden är stor, så om någon har erfarenhet av att det funkar med linjärt filter eller inte vore jag tacksam.

Enligt säljare på Photax så är det inget problem att använda det linjära till en Nikon D800.

Magnus

Jag undrar om någon som har erfarenhet av LEE linjära polfilter och moderna digitala systemkameror. Jag ska köpa ett 105 mm polfilter från LEE för att använda med deras hållare.
De linjära ska enligt vissa tillverkare, påverka autofokus (vilket inte gör något för mig) men också exponeringsmätaren (värre för mig).
Prisskillnaden är stor, så om någon har erfarenhet av att det funkar med linjärt filter eller inte vore jag tacksam.

Enligt säljare på Photax så är det inget problem att använda det linjära till en Nikon D800.

Magnus

Blev det något köp? Jag funderar nämligen också på det här.

/Jonas

Här finns en bra förklaring till varför man kan behöva cirkulära polfilter till moderna kameror, men det går förstås att göra en testexponering och kompensera efter behov. http://www.bobatkins.com/photography/technical/polarizers.html

Tack. Men om jag ska köra polfilter med mina andra lee-filter så behöver jag dels en LEE Front Holder Ring 105mm ( 579 kr ) och dels tex LEE Polfilter 105 Landscape ( 2569 kr ) för den nätta summan av 3148 kr på photax.se.

Finns det några andra alternativ?

Jag kör linjärt Lee polfilter med Fuji X-T1, D7100 och D810. Min setup är oftast stativ, manuell fokus och ND-filter typ Big/Little stopper eller graderade ND i kombination med polfiltret.

Om det funkar bra med autofokus vet jag faktiskt inte riktigt då jag mest fokuserar manuellt. Exponeringarna med flera filter kan vara trixiga och jag testar först vad kameran tror och vad jag själv uppskattar och slutligen kompenserar tills jag är nöjd. Allt såklart beroende på vilka filter jag kombinerar. Upplever inte att det är något problem med den linjära polfiltret under dessa förutsättningar/omständigheter. Inte annat än den ökade risken för flare med den stora frontlinsen. Men det här är alltså "långsam" landskapsfotografering som jag pysslar mest med och inte actionfoto direkt.

Rekommenderar linslocket 105mm (ej Lee) som Photax säljer, smidigt att sätta på när man förflyttar sig och inte vill demontera hela riggen.

ANNONS
Götaplatsens Foto