Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica Digilux 2, test

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst, förstått och insett:

Suck

Och dessutom Epson R-D1 eller Voigtlander R-D1 eller något liknande. Det börjar bli roligt med digitala kameror.

Senast ändrad:
ha ha snacka om varumärkesmagi ;-)

"Byggkvalitet
Grym, grym, grym..."

"Bildskärm
Fet, fet, fet..."

"Digilux 2 är inte inte mest prisvärda kameran eller har ett bildresultat i absolut toppklass eller är kompakt, men den är... underbar..."

Såna tester e värdefulla ;-)

17.000 spänn, kom o köp!

/kg som tycker att Leica är respekt

Sorry!
Skulle nog inte köpa någon kamera efter den texten, inte ens en Leica - låter som om de vill skapa något som inte finns, framför allt med tanke på att det finns en identisk Panasonic (Panasonic DMC-LC1).
---
Leica menar att detta är den första "analoga" digitalkameran, eftersom den är designad som en kamera från den "gamla goda" analoga tiden. Charmigt med bländarring, fokusring och zoomring och en ratt för slutartiden - som det var förr i tiden.
---

/Daniel Nordenskjöld

Är det bara jag och min usla skärm, eller är bilderna helt enkelt askassa?

Eller har fotografen misslyckat så totalt att finna skärpa. O färgerna blöder så det stänker...

Nä, den här ska väl ändå inte få kallas Leica...
O priset verkar ju klart i överkant...

FÅR MAN GÖRA SÅ HÄR!?!

Abhraxxas skrev:

Eller har fotografen misslyckat så totalt att finna skärpa. O färgerna blöder så det stänker...

Nä, den här ska väl ändå inte få kallas Leica...
O priset verkar ju klart i överkant...

FÅR MAN GÖRA SÅ HÄR!?!

Nää, inte om man heter Leica.

Däremot så är Epsonmätsökaren mycket intressant med större sensor. Att den förmodligen kommer att kosta en förmögenhet är en annan sak, tar för givet att Leica kommer med en liknande som dock kommer att hamna i en astronomisk prisklass...

Epson R-D1 Digital Rangefinder Camera

Digilux 2; asläcker, absolut.
...men den har EVF. Vill de locka till sig gamla Leica-plåtisar håller nog inte det.

Det verkar som optik och allt annat har hög klass, men det går inte att trolla om sensorn är så liten.
R-D1 är EXAKT den kamera Leica borde byggt.

Abhraxxas skrev:
Bilderna ser inget vidare ut på min skärm heller, även om jag inte skulle kalla dem askassa.

Det finns hur många kameror som helst jag hellre skulle köpa än den.

16900:- för en ganske beskedlig, klumpig digitalkamera med minisensor och ytterst begränsat omfång..tror inte det :)

Senast ändrad:
Efter att ha klämt på Digilux 2 kan jag (som gammal Leica M fantasta) inte heller vara speciellt entusiastisk. Väga inte jämföra med en M-Leica. Digiluxen känns klumpig med sin kantiga form och är alldeles för djup för att man skall få ett bekvämt grepp.

Och EVF är inte kul. Inte ens med all min lojalitet till Leica, efter att ha ägt ett antal M-kameror, kunde jag förmå mig själv att tycka om den.

Och när vi nu ser bilder från kameran som inte är "state of the art" blir det definitivt att vänta på Digilux 3 och hoppas på bättring. Eller ännu hellre; vänta på M7D eller vad en digital M-Leica nu skulle kunna heta.

Med en budget på 17.000 är det bättre att satsa på en Nikon D70 eller något liknande. Eller varför inte en begagnad Leica M6 och en 50:a om man kan tänka sig arbeta analogt. Med lite prutande får man säkert också in en Minolta Scan Dual 4 också, dessutom.

Mvh

Fredrik

sagan skrev:
Vad tror du den kommer kosta då?
Enligt Imaging Resource:

"Pricing and availability haven't yet been announced, but Japanese digicam sites are speculating that the camera will ship this summer at a price of ¥300,000 without lens (approximately equivalent to US$2706 / €2194 / CAD$3564 / £1495 ignoring exchange rate fluctuations, taxes and duties.)"

Min gissning.

Jag tror priset blir bra mycket högre..den har till skillnad mot Leican stor senor..jag tror de kommer ta ett överpris på den oxå.

30 000:-...minst

Senast ändrad:
KanonCanon skrev:
Varför har den en frammatningsmojäng? Är det jag eller Epson som missat nåt?
Hmm.. hittade detta på http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0311/epson2.htm

"Having been attached because some? that, the film film advance lever which even at the meeting place of PMA2004 becomes topic. Moving this lever to emergency, it generates electricity, and so on with it sprang out to the theory which is said, but was in order to charge the shutter.

The analog camera it seems with this lever, pulls more and stands. Not only that, excluding the motor for charge, to make, the substance thin it was possible. Furthermore, whenever the shutter is cut, by the fact that charge operation is done, the rhythm is born in photographing, that it has done."

ANNONS
Götaplatsens Foto