Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 (till slut) testad av DP Review

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer väldigt bra överens med mina intryck av kameran.
Dynamiskt omfång är medel, inte bäst och inte sämst. Upplösningen från RAW filer är mycket bra och bättre än resten av 10mp kamerorna tack vare inget lågpassfilter och något större sensor än de flesta. Hårfina skillnader mellan 5D och M8 i upplösning, möjligen till 5D:s fördel. Ska du använda vidvinklar kanske till M8:ans fördel pga knivskärpa över hela bilden.
JPEG:arna är som sagt pinsamt dåliga, men antagligen bryr sig inte 95% av M8 användarna om det, men det borde fixas. Förvånar mig att Dpreview fortfarande lägger sådan vikt av att testa JPEG:ar.

JPEG är underskattat. Jag kan mycket väl tänka mig att en del pressfotografer vill ha en M8 som komplement till sina större dslr:er. Då är oftast JPEG det vanligaste.

Calle,
Jag skrev:
"JPEG:arna är som sagt pinsamt dåliga, men antagligen bryr sig inte 95% av M8 användarna om det, men det borde fixas. Förvånar mig att Dpreview fortfarande lägger sådan vikt av att testa JPEG:ar."

Så jag tycker helt klart att det ska förbättras, men jag tycker det är förvånande att man fortfarande fokuserar mer på JPEG än RAW. Jag var nog bland de första som riktade riktigt skarp kritik mot JPEG:arna på Leicas forum.

MartinB skrev:
Calle,
Jag skrev:
"JPEG:arna är som sagt pinsamt dåliga, men antagligen bryr sig inte 95% av M8 användarna om det, men det borde fixas. Förvånar mig att Dpreview fortfarande lägger sådan vikt av att testa JPEG:ar."

Så jag tycker helt klart att det ska förbättras, men jag tycker det är förvånande att man fortfarande fokuserar mer på JPEG än RAW. Jag var nog bland de första som riktade riktigt skarp kritik mot JPEG:arna på Leicas forum.
Ja, det är kanske sant. Jag kan inget specifikt om M8:ans JPEG-hantering, bara pekade på att det är ganska många som, trots allt, använder det formatet.

Om M8 är så pass dålig på JPEG-hantering kanske man utesluter en viktig kundgrupp. Förr var det ganska vanligt att tidningsfotografer kompletterade sin utrustning med en Leica, just för att de är smidiga. Det borde inte vara någon skillnad idag, och då Leica har gjort en digital M7:a kanske de borde vara måna om att ta tillbaka pressplåtisen.

Jag är iallafall lite sugen, men det är mycket pengar...

Calle S skrev:
JPEG är underskattat. Jag kan mycket väl tänka mig att en del pressfotografer vill ha en M8 som komplement till sina större dslr:er. Då är oftast JPEG det vanligaste.

Det var ungefär åt det hållet jag "hintade". Är kanske Leica användbarhet som fotojournalistiskt redskap inte så viktigt längre? Är det mest prestigeanvändarna som lockas av en M8?

:)

Pressfotografer har väl aldrig varit de största kunderna? snarare dokumentärfotografer osv. Pressfotograferna kommer använda Nikon och Canon eftersom de är snabbare och har betydligt bättre omfång med zoomar, tele osv.
Bland dokumentärfotograferna finns det redan en hel del fotografer som använder M8.

MartinB skrev:
Pressfotografer har väl aldrig varit de största kunderna?
Kanske inte de största, men en relativt betydande del.

Pressfotograferna kommer använda Nikon och Canon eftersom de är snabbare och har betydligt bättre omfång med zoomar, tele osv.Bland dokumentärfotograferna finns det redan en hel del fotografer som använder M8.
Även pressplåtisar gör en hel del dokumentärinriktade jobb. Och då kan det vara skönt att slippa släpa på allt annat elände...!

Tycker iofs att om en kamera heter Leica M8 så borde den vara outstanding, som Leica alltid har varit. Innan dess borde den inte släppas ut.
Tycker inte att de bara ska plocka kultpoäng på sin retrostil.

PierreS skrev:
Tycker iofs att om en kamera heter Leica M8 så borde den vara outstanding, som Leica alltid har varit. Innan dess borde den inte släppas ut.
Tycker inte att de bara ska plocka kultpoäng på sin retrostil.

menar du att den har många konkurrenter ?

Pierre,
M8:an är en bra kamera, men den har brister precis som andra tillverkare har. Den kanske har mer än andra kameramodeller, men Leica är ett litet företag och har inte obegränsade resurser.
Hade inte M8:an kommit förra året hade det nog varit kört för Leica och som tur är har både den och objektiven sålt otroligt bra.
Baserat från min användning av kameran så har den gått som en klocka från första bilden.

Jag baserade mitt uttalande mest på de förutfattade meningar jag alltid haft om Leica som något av en småbildskamerornas Rolls Royce.
Jag har faktiskt aldrig hållit nån i handen. Jag har bara läst och hört alla lyriska åsikter om märket genom åren. Det gäller inte minst M-serien.

Jag tror nog det är handhavandet som mätsökarkamerorna alltid har stimulerat som separerat dessa kameror från andra produktsegment. Bra skärpa är det mång kameror som har, liksom kvalitetshus.

Även billighetsvarianten av mätsökare Voigtländer Bessa R** känns ju ruggigt robusta och ordentliga jämfört med de flesta kameror av idag.

Epson mätsökaren som på utsidan är en Bessa R** har jag läst många säga är bättre än Leica digitalen.
(Det sägs att Cosinas VD vägrar sätta Voitländernamnet på en dititalkamera, Cosina gör både Bessan, Zeiss Ikon och stora delar av Epson mätsökarkameran)

Finns det föresten några andra digitalkameror gjorda för manuel fokus idag, än Leica M8:an och Epson:en?

ANNONS
Götaplatsens Foto