Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica-objektiv till d-slr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Min morfar (som nyligen fyllt 90!) undrar om det finns någon digitalkamera med vilken han kan använda sina gamla leica-objektiv. Jag har för mej att jag läst någon notis om det men kan inte hitta nåt.. Någon som vet?

Jag vet inte, har inte så stor koll på Leica, råkade bara hitta den där adaptern när jag letade efter en Minolta-adapter till min kamera.

Leica släpper nu i höst sin Digital Modul-R som är ett digitalt backstycke som passar Leica R8 och R9, men antagligen är det inte R-serien som din morfar har. Frlängsningsfaktorn är 1,3 och priset runt 50 000, exklusive kamerahus.

Epson-modellen använder m-objektiv men har tyvärr en liten sensor som ger en förlängning på 1,6x. Så det blir till att skruva på 21:an för att få lagom vidvinkel. Sökaren visar tydligen motsvarande normal vilket är konstigt.

2006 kommer Leica ur med sin Digital-M. Lär inte bli billig men säkert större sensor. Gissningsvis fullformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto