Annons

Leica Q2 - bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut min Canon utrustning till en ngt mer kompakt allround kamera. Försökt läsa på om Leica Q2 som många verkar gilla. Hittar inget i detta forum men det finns kanske ägare av Q2 som vill dela med sig av sin erfarenhet plus och minus. Fotar mest när jag reser, vardagsliv.
 

Sabud

Aktiv medlem
Här har du plus och minus gällande Leica Q2 från en mycket respekterad recensent.


Själv skulle jag aldrig köpa en så här dyr kamera med fast 28:a utan att först ha provat den. Varför inte hyra en för några dagar. För det andra, kameran verkar ha sin styrka i RAW då Jpeg-färger är lite `tunna´. För det tredje, som rese-kamera skulle inte välja en med fast 28:a men det är jag det;)

/Stephan
 

MattiasL

Aktiv medlem
Allround är nog fel ord. Men vet man att man gillar 28 mm väldigt mycket så kan det vara ett mycket bra köp. Payman Hazheer här på Fotosidan, @paymannen på Instagram hanterar Q2:an mästerligt.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Fujifilm XS10 + XF35MM1.4
Sjukt bra bildkvalite/objektiv, IBIS, kompaktare än Q2, bättre grepp etc
4 ggr billigare, 35mm = 50mm FF perfect på resa
Kan dessutom byta objektiv
@Sufstreet
 

gagga

Medlem
Köpte en Leica Q2 Monochrom för ett par månader sedan. Använder sedan tidigare också Canon. Jag är verkligen supernöjd med Leican. Känslan i kameran och bildfilerna har gjort att det oftast är denna kamera som åker med i väskan. För mig har begränsningen i 28mm och sv/v verkligen blivit en boost i kreativiteten. Trots det kommer jag inte göra mig av med mitt Canon-system då jag vill ha kvar möjligheten till andra brännvidder och förstås färg 😃. Håller med föregående talare att bästa är nog att testa. Om den inte finns att hyra är återförsäljarna riktigt hjälpsamma.
 
ANNONS