Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leitz Focomat V35

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Har köpt en V35a. Nyfiken som man är så skruvade jag lite för mycket på fokusringen så den släppte. Det ska sitta en liten kula i som markerar när man kör autofokus. Jag får inte tillbaks den rackaren igen - fjädern är dock kvar i hålet.

Någon som gjort likadant och har tips på hur man lyckas?
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Har köpt en V35a. Nyfiken som man är så skruvade jag lite för mycket på fokusringen så den släppte. Det ska sitta en liten kula i som markerar när man kör autofokus. Jag får inte tillbaks den rackaren igen - fjädern är dock kvar i hålet.

Någon som gjort likadant och har tips på hur man lyckas?
Om du har kvar den lilla kulan låser du den med lite fett i det lilla hålet där den ska vara och försiktigt placerar ringen tillbaks på sin plats och låser den med den lilla låsskruven. Om kulan är borta får man det lilla problemet att hitta en liknande först :)
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag lyckades trycka in den i fel hål... så ni sitter den där. Försökte ta en liten metallpinne med superlim för att försöka fiska upp den. Slutade bara med att jag lyckades limma fast kulan.

Nåväl, nu vet jag varför den finns iallafall - enkelt sätt att ta sig tillbaks till grundfokus.
 
ANNONS