Annons

Lektion i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna.J

Ny medlem
Någon som känner till någon bra sida om hur man arbetar med photoshop?? Jag är total nybörjare, så jag skulle behöva lära mig från grunden...

Inte webb, utan böcker.

Jag tycker boken "Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby (Pagina 2004, www.pagina.se/bok.html?20823 ) är kanonbra och innehåller det man som fotograf vill veta.

Heter på engelska "The Adobe Photoshop CS Book for Digital Photographers".

Är ytterst pedagogisk med massor av steg-för-steg-bilder. Kostade 180:- inkl moms plus frakt hos www.adlibris.se , men det var i något specialerbjudande i en av digitalfototidningarna. Ska du köpa en bok och du är nybörjare så är det denna som gäller!

Även "National Geographic Photography Field Guide Digital" av Rob Sheppard har begripliga Photoshopavsnitt (www.nationalgeographic.com/photography ), http://shop.nationalgeographic.com/shopping/product/detailmain.jsp?itemID=1479&itemType=PRODUCT . Kostar USD 21,95 + frakt.

Jag har även tegelstenen "Photoshop CS Bible" av Deke McLelland (Wiley Publishing, 295:- hos Scandinavian Photo), över 1000 sidor (!). Innehållsrik, men funkar inte som lärobok när man som jag är nybörjare på Photoshop.

Glöm inte bort att du har en inbyggd handbok under hjälpmenyn. Jag tycker att den är hyggligt pedagogisk faktiskt...och den är gratis om man har programmet.

Grundläggaande bildhantering är
- Förstå och använda histogram
- Justera nivåer så att du får en korrekt vit och svartpunkt
- Justera kontrasten (utan att använda reglaget för kontrast i Bild/justeringar-menyn).
- Förstå boxen med kurvor, som är ett utmärkt verktyg till många bildjusteringar
- Förstå hur 12/16 bitarsfärgdjup påverkar bildhanteringen
- Beskära
- Hur skärpverktygen fungerar och vad man bör och inte bör med det
- Färgkorrigeringar

Sen är man på god väg

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto