Advertisement

Annons

Lensbabie - fråga kring.

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Var idag på fotomässan, skitskoj att strosa runt med en god vän och bara insupa saker och information.

Jag fastnade stenhår för lansbabeie, frågan är vad skillnaden mellan lensbabie 2.0 och lensbabie 3g är?
Är det "bara" funktionen som gör att man kan låsa objektivet som är skillnad?

Jag blev helt frälst, verkar skitskoj liten pryl som man inte behöver skuldsätta sig resten av livet för att leka med.

Såg ut som man kudne få riktigt balla bilder med en lensbabie och macrotillbehöret.

Mvh
Markus

enda skillnaden mellan 2.0 o 3G är det du kan se i ytterhöljet.

optiken är densamma.

fördelen med att kunna tilta osv är om man behöver komma upp i slutartider, då 2.0's system är helt odugligt, eftersom det är svårt att hålla den rätt.

som jag skulle vilja använda en lensbaby behöver jag inte mer än en 2.0 för porträtt i bra ljus.

Om man gillar kvällar/nätter eller t.ex. makro (som troligen skulle se helt underbart ut med t.ex. lite försättslinser), skulle nog 3G sitta på sin plats. Men den kostar ju 1k till...

men det är väl upp till var och en.

Nackdelen som jag kan tänka mig med en 3G är att det skulle ta lång tid att skruva på skruvarna varje gång man vill ändra om man springer runt bland vänner o leker (som detta objektiv verkligen uppmuntrar till).

allt har sin baksida, men jag hade absolut skaffat mig en 2.0, och kommer nog göra det när jag har råd (vilket kommer ta ett tag).

///Gustaf

sukram skrev:

Det där med att den låser vet jag, men "you can fine focus".. vad menas med det? justera focusen bättre?

adjust the tilt har väl också med den där låsningen att göra antar jag.

Fokus ändras genom att flytta optiken längre bort eller närmare kameran. Vill du inte tilta utan bara fokusera, så skruvar du lika mycket på alla.

Gör en egen :) Billigt och i mitt tycke bättre bildkvalité. Även den sunkigaste förstoringsoptik klår en lensbaby. Lensbabybilder gör man lätt i PS, med quickmask->rund gradient tool och radial blur.

Finns exempelbilder i mina album på vad ett hemmabygge kan åstadkomma. Kolla bilden 'Sektion' och '17:e'.

Goro skrev:
Nackdelen som jag kan tänka mig med en 3G är att det skulle ta lång tid att skruva på skruvarna varje gång man vill ändra om man springer runt bland vänner o leker (som detta objektiv verkligen uppmuntrar till).
Detta är fel, de tre skruvarna används bara om man "låst" lensbabyn kring dem. I olåst läge funkar den som de tidigare lensbabys. Genom att trycka till en knopp låses det läge du har tryckt till den i kring de tre gängade tapparna. Därefter kan du vrida på tapparna för att vidare justera förställningen i olika ledder.

Jag stod och fingrade på en 3g på mässan och var imponerad över hur enkel men ändå finurlig den var. Dock så är det lite väl mycket pengar ur min fotobudget för något som jag skulle använda mycket sparsmakat. Fast man får väl se vad framtiden utröner.

ANNONS