Annons

Leverans av R5

Produkter
(logga in för att koppla)

JanG

Aktiv medlem
Intressant, då skall jag testa min R5 med 1000mm. Kameran har ju funnits ett tag och hunnit testas ganska ordentligt men jag har inte läst något om detta problem. Kanske Jan Gustafssons kamera behöver kontrolleras av Canon ?

/Stephan
Efter ytterligare tester med flera olika Canon R5 är orsaken till de oskarpa bilderna identifierade.
I filmen får du också tipps om hur du undviker oskarpa bilder med Canon R5: https://jangustafsson.se/utrustning/min_egen_utrustning/r5/#strul3

Fler än jag har identifierat liknande problem: https://www.dpreview.com/forums/thread/4519238
 

Sabud

Aktiv medlem
Efter ytterligare tester med flera olika Canon R5 är orsaken till de oskarpa bilderna identifierade.
I filmen får du också tipps om hur du undviker oskarpa bilder med Canon R5: https://jangustafsson.se/utrustning/min_egen_utrustning/r5/#strul3

Fler än jag har identifierat liknande problem: https://www.dpreview.com/forums/thread/4519238
Se där, har sett din video och lösningen på problemet, Märkligt att Canon inte sagt något, de måste rimligtvis känna till `problemet´. Du säger att de senare serienumren är drabbade i lite mindre grad. Kollade det angivna numret på den kamera jag skall få och det är 038021000451 så det är ytterligare lite färskare än 033021000075 som du visade i videon. Skall bli intressant att testa.

/Stephan
 

esbtse

Aktiv medlem
Intressant, då skall jag testa min R5 med 1000mm. Kameran har ju funnits ett tag och hunnit testas ganska ordentligt men jag har inte läst något om detta problem. Kanske Jan Gustafssons kamera behöver kontrolleras av Canon ?

/Stephan
Elektronisk slutare är ok enligt Jan. Han har skickat in kameran till Canon och fått en låne kamera under tiden och denna kamera har samma fel.
 

p-3

Medlem
Hur många är det som väntar fortfarande på sin R5 leverans? Jag börjar ruttna rejält på detta då man inte får några som helst besked från Canon eller leverantören, de kan inte säga om den kommer om en vecka eller om 13 år.

Jag har nu väntat på leverans i 6 månader och det känns lite magstarkt även fast det är pandemi, man börjar nästan tro på dessa återkallanings rykten.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Jag väntar också (otåligt) fortfarande. Beställde från CyberPhoto i augusti och fick beskedet "leveranstid 4-8 veckor" ..........
 

p-3

Medlem
Jag väntar också (otåligt) fortfarande. Beställde från CyberPhoto i augusti och fick beskedet "leveranstid 4-8 veckor" ..........
Det som är mest skrattretande är att när jag frågan om status i onsdags från Canon Sverige så fick jag svaret att om jag har bråttom så tyckte de att jag ska avboka kameran och beställa nått annat istället för att ge någon hint om när den kan komma.

Så att byta till Sony börjar mer aktuell nu även fast man har alltid varit trogen Canon användare.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag sitter i liknande väntesits men gällande deras adapter EF-EOS R. Har en R6 på gång in men adaptern finns ingenstans att få tag i. Beställde för en månad sedan och det går fortfarande inte att få ens en ungefärlig bedömning kring leverans. Läste på någon amerikansk sida 4-8 veckor men vem vet...
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag sitter i liknande väntesits men gällande deras adapter EF-EOS R. Har en R6 på gång in men adaptern finns ingenstans att få tag i. Beställde för en månad sedan och det går fortfarande inte att få ens en ungefärlig bedömning kring leverans. Läste på någon amerikansk sida 4-8 veckor men vem vet...
Det finns även adapters av andra fabrikat, t.ex. här:


Den funkar lika bra, men saknar vädertätning (o-ring mot kamerahuset).
 

Curt L

Aktiv medlem
Det som är mest skrattretande är att när jag frågan om status i onsdags från Canon Sverige så fick jag svaret att om jag har bråttom så tyckte de att jag ska avboka kameran och beställa nått annat istället för att ge någon hint om när den kan komma.

Så att byta till Sony börjar mer aktuell nu även fast man har alltid varit trogen Canon användare.
Kolla med Mattssons Foto i Lund. Jag fick min R5 på en vecka där.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns även adapters av andra fabrikat, t.ex. här:


Den funkar lika bra, men saknar vädertätning (o-ring mot kamerahuset).
Man kan väl också köpa en ruggigt dyr adapter och få en EOS R eller RP "på köpet". :rolleyes:
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag sitter i liknande väntesits men gällande deras adapter EF-EOS R. Har en R6 på gång in men adaptern finns ingenstans att få tag i. Beställde för en månad sedan och det går fortfarande inte att få ens en ungefärlig bedömning kring leverans. Läste på någon amerikansk sida 4-8 veckor men vem vet...
Jag beställde min R5 av Cyberphoto i juli och fick leverans i september.

EF-adaptern (den enklaste versionen) fick jag gratis av Canon, genom en kampanj som de har. Det tog väl en och en halv vecka från registrering på deras hemsida tills att jag fick leverans.


/ Kiwi
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag beställde min R5 av Cyberphoto i juli och fick leverans i september.

EF-adaptern (den enklaste versionen) fick jag gratis av Canon, genom en kampanj som de har. Det tog väl en och en halv vecka från registrering på deras hemsida tills att jag fick leverans.


/ Kiwi
Jag tror bara den kampanjen fanns när man skulle förboka sin kamera. Har inte sett att den finns någonstans nu.
 

Curt L

Aktiv medlem
Den finns fortfarande här iaf. Det tråkiga är att den inte går att utnyttja förrän man faktiskt har kameran hos sig, eftersom serienummer och kvitto måste visas upp.


/ Kiwi
Dessutom måste orderbekräftelsen av EOS R5, vara daterad mellan 9 juli och 30 oktober 2020 enligt kampanjreglerna.
 

Martin F

Aktiv medlem
Den finns fortfarande här iaf. Det tråkiga är att den inte går att utnyttja förrän man faktiskt har kameran hos sig, eftersom serienummer och kvitto måste visas upp.


/ Kiwi
Jag fattar ärligt talat inte vad Canon menar med texten:
"Du har köpt paketet som består av antingen Canon EOS R5 eller Canon EOS R6 och en standardmonteringsadapter EF-EOS R (”Paket”). Monteringsadaptern (”Monteringsadapter”) ingår inte i paketet, och du kan köpa loss den genom att göra ett anspråk online. Inköp kan endast göras inom följande period: "

Betyder det att jag måste ha köpt en kamera och en adapter för att få ytterligare en adapter från Canon?

Min orderbekräftelse är daterad 2020-11-05 och jag har nu fått leveransinfo med serienr på kameran så det borde räcka? För R6 var det ju 2020-11-30 som gäller.

Eller måste man ha köpt kameran via Canons sida för att det ska gälla?
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag fattar ärligt talat inte vad Canon menar med texten:
"Du har köpt paketet som består av antingen Canon EOS R5 eller Canon EOS R6 och en standardmonteringsadapter EF-EOS R (”Paket”). Monteringsadaptern (”Monteringsadapter”) ingår inte i paketet, och du kan köpa loss den genom att göra ett anspråk online. Inköp kan endast göras inom följande period: "

Betyder det att jag måste ha köpt en kamera och en adapter för att få ytterligare en adapter från Canon?
Det är en väldigt konstig formulering, med tanke på att det väldigt tydligt på framsidan står »Köp antingen EOS R5 eller EOS R6 och får en EF-EOS R adapter på köpet«. Varför skulle jag vilja ha ytterligare en adapter, om jag nu redan har köpt en?

Hur som helst så köpte jag enbart en R5, använde mig av sidan och fick så småningom en adapter. Enkelt och bra.


Min orderbekräftelse är daterad 2020-11-05 och jag har nu fått leveransinfo med serienr på kameran så det borde räcka? För R6 var det ju 2020-11-30 som gäller.
Ja, för din kamera borde det också fungera. Så länge du kan visa upp serienummer och kvitto.


/ Kiwi
 

Martin F

Aktiv medlem
Det är en väldigt konstig formulering, med tanke på att det väldigt tydligt på framsidan står »Köp antingen EOS R5 eller EOS R6 och får en EF-EOS R adapter på köpet«. Varför skulle jag vilja ha ytterligare en adapter, om jag nu redan har köpt en?

Hur som helst så köpte jag enbart en R5, använde mig av sidan och fick så småningom en adapter. Enkelt och bra.




Ja, för din kamera borde det också fungera. Så länge du kan visa upp serienummer och kvitto.


/ Kiwi
Det lustiga är att den engelska texten är i stort sett lika förbryllande. Jag trodde först att det var en automatöversättning men den engelska sidan gjorde mig inte heller klokare...

Jag har ju en orderbekräftelse som uppfyller deras krav datummässigt. Sedan att fakturadatum är ett senare datum beror ju enbart på att Canon inte kunnat leverera kameran tidigare och att Cyberphoto är ett så schysst företag att de faktiskt inte fakturerar innan de levererar varan. Jag gör ett försök.
 

Mattias U

Aktiv medlem
Jag var i kontakt idag med Cyberphoto ang leverans av R5. Tydligen vet varken dem eller Canon om/när R5 kommer igen. Möjligen februari, men osäkert tydligen.
 
Senast ändrad:
ANNONS