Annons

"leverfläckar" vid liten bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Garage

Avslutat medlemskap
Jag har nåt skumt med min kamera - det uppstår MYCKET störande prickar vid liten bländare. Dessa prickar blir långsamt utsuddade och försvinner helt, alltefter man förstorar bländaren...

Dessa prickar ser ut som leverfläckar och följer inte pixelsymmetrin. Därav tycker jag inte att det borde vara damm eller smuts utan nåt med sensorn...

Vad tror ni? Kamerahandlaren verkade inte bry sig allt för mycket och antydde att jag får leva med sånt när det gäller digitalkameror. Jag har inte alls förmågan att acceptera detta när jag köper en kamera för 10'000 kr.

Så vad gäller??? Har nån annan detta fel - va fasen är det, är det damm som kan göras rent eller vad???

Gör en sökning på "Damm på Sensorn" och kolla på de exempelbilder som det länkas till, det låter som att det skulle kunna vara just damm.

Tyvärr något man får lära sig att leva med, turligt nog är det ju inte så svårt att ta bort.

/M

Samma probs med olika objektiv...........

Men om det vore smuts borde det väl synas med alla sorters bländarinställning?

Kan inte ses med 1.8, men syns finemang med F18...

Det är ju just det som är utmärkande för damm på sensorn, det syns inte på stora bländare, men syns jättemycket på liten bländare.

Problemet har diskuterats många gånger här på FS, så gör en sökning och lär dig hur du avhjälper felet.
/M

Aha

Tack för rappa svar:

Nu har jag kollat runt och det ser onekligen ut som ett typexempel på damm.

Jag har sett nånstans att en rengöring går på en lusentapp. Det känns som om jag kan leva med dammkornet såsom det ser ut idag och vänta med en rengöring tills det är jävligare.. Det går ju att clona bort skiten..

För sensorn kan väl inte ta skada av att man låter ett dammkorn sitta där?

(jag är alldeles för feg för att prova göra rent sensorn själv - är alldeles för grön med en alldeles för dyr kamera :)

Testa köpe en blåsbälg, finns flera stycken oilka märken, skälv har jag en hama "Dust-ex" kostar runt hundringen och kan bläsa bort det som inte har "kladdat" fast.
/ Micke

Apoteket!!!

Gå till apoteket. Köp en sån där orange gummituta som man har till öronen. Kostar typ 25 kr.

Väl hemma, montera bort objektivet, ta hjälp av manualen för att göra spegeluppfällning (så att sensorn blottas)

Nu håller du kameran med öppningen NEDÅT och blåser med hjälp av gummitutan på sensorn. Du behöver inte stoppa in pipen på tutan mer än ett par millimeter så du kan inte förstöra sensorn.

Vitsen med att hålla kameran med öppningen nedåt är att smutsen skall trilla ut ur kameran, inte ner i botten på kamerahuset.

Det är ofarligt och jätteenkelt.

Lycka till.
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto