Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 1.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir till att testa i helgen. Enligt vad jag läste på ett annat forum ska prestanda vara klart bättre nu.

/Per

Jag upplever helt klart att programmet är markant mycket snabbare i v. 1.2. Detta trots att filerna från 40D är 50% större än från 30D.
Bra jobbat Adobe!

Kanon

Håller på att ladda ner nu. Jag tycker verkligen Lightroom blir bättre och bättre för varje liten uppgradering.

För några dagar sedan uppgradera jag redigeringsdatorn med extra snabb startskiva och maxade med RAM och då blev det spurt i Lightroom, ska bli kul att se nu efter uppgraderingen till 1.2

Kan nån förklara denna förändring i Camera Raw resp. Lightroom? Kan man förvänta sig bättre brusreduceringsfunktion?

"Noise reduction adjustment for all cameras with Bayer Pattern sensor: The base point noise reduction applied at the demosaic stage of raw processing has been reduced. The resulting effect is that images with zero luminance noise reduction applied in Camera Raw 4.2 will contain more noise than the identical settings in Camera Raw 4.1 but less noise than identical settings in Camera Raw 4.0. (This Applies to Lightroom 1.2 as well)"
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/

Nyss uppgraderat på Pc med XP och skillnaden märks, det rör verkligen på sig redan från starten av lightroom och när man skrollar i bildbanken. Sitter ändå med 4½ år gammal dator utan varken dual eller quad på cpu'n, så lite imponerad vart jag allt.

/Håkan

Jag tycker också det går lite raskare.

Läsningen av RAW från 40D funkar som det skall verkar det!

Tomas Järnetun skrev:
Kan nån förklara denna förändring i Camera Raw resp. Lightroom? Kan man förvänta sig bättre brusreduceringsfunktion?
Man förbättrade brusreduceringen i LR 1.1 och CR 4.1 jämfört med tidigare versioner. Samtidigt ökade man brusreduceringen i grundläge, dvs även om du drar ner luminansbrusreduceringen till noll, så görs en viss brusreducering när bilden räknas upp från rawstadiet. Många ansåg att mikrodetaljerna i bilden blev lidande av detta.

I de nyligen släppta versionerna har man därför dragit ner denna grundbrusreducering något så att det fortfarande är mer än LR 1.0 och CR 4.0, men inte lika mycket som i version 1.1 och 4.1.

Någon förbättring i bemärkelsen bättre på att reducera brus lär du inte få, däremot lägre grundreducering när du helt drar ner brusreduceringen, vilket väl får betraktas som en förbättring för bilder som inte behöver brusreduceras.

verkar nog gå snabbare tycker jag! att bläddra mellan kataloger är inte lika tidsödande mera=)

MEN jag saknar fortfarande en beskärings funktion liknade den i PS, alltså att man kan beskära en bild enligt en dags tidnings förinstälda mått för en spalts bilder, två spalter, tre spalter osv.. dvs man kan skriva in mått och upplösning som förinställda beskärings mått.

Som det är nu kan man göra i princip alla redigeringar i lightroom men man måste gå til PS för att beskära.. eller är det jag som missat nåntig?

Du kan inte ange upplösningen vid beskärningen vad jag vet. Däremot kan du ange ett "custom format". T ex har jag skrivit in 210 x 297 för att få samma förhållande som A4 utskrift.

Vid exporten kan du sedan ange upplösning om så önskas.

I början tyckte jag crop verktyget var knepigt i LR. Från andra program är jag van att flytta runt "rektangeln" så att den hamnar rätt över bilden men i LR flyttar man bilden så att den hamar rätt under utsnittet. När man vant sig funkar det lika bra.

Något jag skulle vilja ha är att "cropens" storlek i pixlar och deras förhållande visas "live" när man jobbar med verktyget.

alfin skrev:

Någon förbättring i bemärkelsen bättre på att reducera brus lär du inte få, däremot lägre grundreducering när du helt drar ner brusreduceringen, vilket väl får betraktas som en förbättring för bilder som inte behöver brusreduceras.

Tack för klarläggandet!
Jag känner bara av det jag testat att jag inte hittar riktigt hem med brusreduceringen i Lightroom. Det brukar behöva bli en sväng i NeatImage för det häftiga brus som kan uppstå ur min D70. Vore skönt att slippa.

ANNONS
Götaplatsens Foto