Annons

Lightroom 15.4.1 korrupt katalogfil

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Lighroom har uppgraderats till 15.4.1 och då behövde den uppgradera katalogfilen, men då försvann alla bilder från Lightroom. Testade ett par gånger, men om man startade från äldre version av katalog file 13-3, så ville den uppgradera katalog filen igen, och alla bilderna borta.
Efter lång chat med chat gpt, så kom vi till slut fram att jag nedgraderade Lightroom till 15.3.1 och då fungerade allt som vanligt när jag startade från 13-3 filen. Så för tillfället har jag stängt automatiskt uppgradering för Lightroom.

Är det någon annan som har haft problem med 15.4.1?

Ja, vet inte riktigt vad som gick fel. Jag gick tillbaks till 15.3.1, då kom jag åt bilderna, men vid uppstart klagade den om AI-redigeringar. Sen gick det inte att optimera katalogen, blev felmeddelande, och inte skapa backup heller samma där. Men fick väldigt fin hjälp av chatgpt att fixa felen, och nu verkar allt fungera. Ska prova och uppgradera till den senare version om några dar. I det här fallet var problemet med lrcat-data filen. Så den döpte vi till lrcat-data.old. Då blir man av med AI redigeringarna, men har inte så mycket sånna i Lightroom, gör det mest i photoshop.

Min överlevde uppgraderingen - hittills iaf...

Kör du OS X eller Windows?
Windows 11, kan hända att det var nåt fel med data filen, gör nu så här ett tag till, sen kopierar jag över allt som backup och testar uppgraderingen igen, men väntar en vecka eller nåt sånt.

Lighroom har uppgraderats till 15.4.1 och då behövde den uppgradera katalogfilen, men då försvann alla bilder från Lightroom. Testade ett par gånger, men om man startade från äldre version av katalog file 13-3, så ville den uppgradera katalog filen igen, och alla bilderna borta.
Efter lång chat med chat gpt, så kom vi till slut fram att jag nedgraderade Lightroom till 15.3.1 och då fungerade allt som vanligt när jag startade från 13-3 filen. Så för tillfället har jag stängt automatiskt uppgradering för Lightroom.

Är det någon annan som har haft problem med 15.4.1?
Samma här. Alla bilderna borta. Och jag vet inte hur jag ska rätta till det. Jag kör Lightroom Classic. Hur gjorde du för att nergradera?

Jag tog hjälp av chatgpt, den guidade mig genom hela processen. Först kopierade för säkerhets skull hela Lightroom katalog mappen till en annan enhet. Sen nedgraderade jag till 15.3.1 och öppnade 13.3 katalogen, då vid öppnandet klagade den på AI redigeringar, optimering av katalogen och göra backup hjälpte inte. Eftersom jag hade inte använd jättemycket AI, så kom vi överens med chatgpt att ändra namn på filen lighroom-catalog-v13-3.lrcat-data till xxxxx-data.old då hittar den inte den mappen, och skapar en ny. Men det innebär att man förlorar AI redigeringarna. T ex denoise och lite annat. Jag använder photoshop och Topaz till sånt.
Men om jag hade behövt behålla dom, så tror jag att chatgpt hade andra möjligheter. Ibland bifogade jag skärmdumpar till chatgpt, tyckte det funkade jättebra.
Nu har kör jag med 13.3.1 en stund till, sen ska jag försöka uppgradera på nytt.
Viktigaste var att jag fick behålla mina nyckelord och sånt. Har ca 161000 bilder.

Chatgpt hjälpte mig också med nedgraderingen. I creative cloud appen alla program, vid Lightroom finns tre punkter, där är alternativ andra versioner, så där kan man installera en tidigare version och den andra tas automatiskt bort.
1782726736524.png

ANNONS
Götaplatsens Foto