Annons

Lightroom 4.2 uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Då jag enbart använt LR i några månader har jag lite undringar om hur uppgraderingar funkar för denna skapelse.

Nu har ju 4.2 släppts och jag har hämtat den från Adobes hemsida, det står att man ska dubbelklicka på "The updater file" men det finns ju bara en generell EXE fil som är en ren install, den verkar dessutom vilja installera till en parallell folder "Adobe Photoshop Lightroom 4.2" och hamnar därmed parallellt med min "Adobe Photoshop Lightroom 4.1". Det står i installationshjälpen att den kommer att byta ut EXE filen om man redan har en tidigare version installerad, det verkar dock inte stämma överens med installationsprogrammets beteende.

1.) Kommer både 4.2 och 4.1 att samexistera efter uppdateringen på samma sätt som PS CS5 och PS CS6 gör?

2.) Vad händer med alla plugins som jag lagt till själv, måste dom installeras om i den nya foldern?

3.) Kommer LR 4.2 att använda sig av 4.1 katalogen eller måste den importeras in i 4.2?

Detta gäller LR i Windows 7.
 
Inte helt hundra på mina svar men så här tror jag det är:

1) När du installerar 4.2 "försvinner" 4.1. Om man däremot går från 3.x til 4.x ligger den gamla versionen kvar.

2) Jag tror de följer med, men inte helt säker.

3) Vid uppgradering från .1 till .2 sker ingen förändring av katalogfilens struktur. Den förblir den samma.

Bottom line - det är nog bara att köra uppgraderingen/installationen så bör allt funka automatiskt. Det tänker i alla fall jag göra.

Jag återkommer ikväll med resultatet! :)
 
OK, såhär funkar det.

Uppdateringen skapar ny folder, ex "Adobe Photoshop Lightroom 4.2".

Den tar bort allt utom plugins i i den gamla men lämnar pluginsen på det gamla stället,

Katalogen rörs ej.
 
När jag startade Lightroom (4.1) i morse dök rutan med meddelande om uppdatering upp, jag hämtade hem den, stängde Lightroom och startade uppdateringen. Som vanligt för uppdateringar försvann den gamla, när jag startade den nya var allt precis som vanligt förutom att det nu står Lightroom 4.2.6. Alla plugins finns där, kataloger, förinställningar osv. Så brukar det funka för mig (förutom då vid versionsskifte, som nämnts tidigare). Det enda jag behöver göra är att fästa den nya på startmenyn ;-)
 
Körde min uppdatering nu - tycks ha fungerat (nedladdningen var lite seg).

Ser till min glädje att nu fungerar direktfångst med 5D mkIII.
 
ANNONS