Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom-bilder ser dassiga ut på nätet.

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Har stött på ett litet problem. Jag sitter så gott som alltid och redigerar mina bilder i Lightroom. Fotar med en D80 i raw-format. Lägger in allt i Lightroom och fixar med bilderna där(är det något speciellt så kör jag i PS). Problemet är när jag exporterat bilderna och ska lägga upp dem på nätet ser de ut som skit.

Fotona ser inte alls ut som de gör nr jag fixat dem klart i LR.

d80+raw ---> Lightroom ----> exporterar som jpeg (sRGB) ----> upp på blogg alt iweb.

Det skumma är att bildederna ser bra ut när jag t ex lägger in dem i iWeb och kollar på den publicerade sidan i Safari. Men kollar jag i Firefox eller IE så ser bilderna bleka och tradiga ut.

Vad har ni för tips? är det något jag gör fel? När man ser på bloggar som Sartorialist mfl så ser det nästan alltid bra ut. vad gör de?

Alla tips är mer än välkomna :)

Jess, jag är säker.

Format - Jpeg
Color Space - sRGB
Quality - 90 (av100)
Pixels per inch - 240

Tar jag tex en röd skjorta som jag slänger upp på min blogg så ser den riktigt urtvättad och tråkig ut...

Har du provat att spara på den egna datorn och öppna bilden direkt i respektive webb läsare? För att undersöka om bilderna är fel direkt ur LR eller om det händer något när du laddar upp till iWeb eller blogg.

iWeb skall tidigare haft problem med att den betett sig konstigt när det gäller färgprofiler.

Vilken version av Firefox kör du? Stöd för färgprofiler kom inte in i Firefox förräns i version 3, och då är det default avstängt (Sen någon nyaare beta-version ska det tydligen vara aktiverat).

På Firefox 3.5 har de något mankemang med färgprofilerandet, det blir förfärligt kontrastriket och hemska färger, man gör bäst i att stänga av profilerandet på den.

Hej! Tack för alla svar. Jga testade att öppna bilderna direkt i webläsarna och den ser dassig ut i Firefox men inte i Safarai. Kör med Firefox 3.0.14 ... Var kan man stänga av färgprofilgrejje i Firefox om den nu råkat komma på? Finns det någon webläsare som genrellt är bättre för foto än andra?

Tack för hjälpen

Hej! Tack för alla svar. Jga testade att öppna bilderna direkt i webläsarna och den ser dassig ut i Firefox men inte i Safarai. Kör med Firefox 3.0.14 ... Var kan man stänga av färgprofilgrejje i Firefox om den nu råkat komma på? Finns det någon webläsare som genrellt är bättre för foto än andra?

Tack för hjälpen

Snarare så att den inte är påslagen, därav dassigheten. Safari stöder färgprofiler sen version 2, därför ser det bra ut där.

Tack för hjälpen

Firefox: skriv "about:config" i adressfältet, tryck enter.

En lång lista med "Config" grejer visas, skriv "gfx" i filterfältet och de olika inställningarna enligt nedan filtreras fram.

Gfx.color management.mode
0 Disable color management.
1 Enable color management for rendered graphics.
2 Enable color management for tagged graphics only. (Default)

Gfx.color management.rendering intent
-1 Honor the rendering intent specified in the image file.
0 Perceptual (Default)
1 Relative colorimetric
2 Saturation
3 Absolute colorimetric

Gfx.color management.display profile
A string containing the full path to an ICM profile for output.
Default is an empty string in which case the systems global profile is used.
If no global profile can be found a default sRGB profile is used.

Om alla dessa varianter på inställningar går att göra i 3.0.14 vet jag inte, dessa finns I alla fall i 3.5 för Windows.

ANNONS
Götaplatsens Foto