bigsmooth
Aktiv medlem
Har stött på ett litet problem. Jag sitter så gott som alltid och redigerar mina bilder i Lightroom. Fotar med en D80 i raw-format. Lägger in allt i Lightroom och fixar med bilderna där(är det något speciellt så kör jag i PS). Problemet är när jag exporterat bilderna och ska lägga upp dem på nätet ser de ut som skit.
Fotona ser inte alls ut som de gör nr jag fixat dem klart i LR.
d80+raw ---> Lightroom ----> exporterar som jpeg (sRGB) ----> upp på blogg alt iweb.
Det skumma är att bildederna ser bra ut när jag t ex lägger in dem i iWeb och kollar på den publicerade sidan i Safari. Men kollar jag i Firefox eller IE så ser bilderna bleka och tradiga ut.
Vad har ni för tips? är det något jag gör fel? När man ser på bloggar som Sartorialist mfl så ser det nästan alltid bra ut. vad gör de?
Alla tips är mer än välkomna
Fotona ser inte alls ut som de gör nr jag fixat dem klart i LR.
d80+raw ---> Lightroom ----> exporterar som jpeg (sRGB) ----> upp på blogg alt iweb.
Det skumma är att bildederna ser bra ut när jag t ex lägger in dem i iWeb och kollar på den publicerade sidan i Safari. Men kollar jag i Firefox eller IE så ser bilderna bleka och tradiga ut.
Vad har ni för tips? är det något jag gör fel? När man ser på bloggar som Sartorialist mfl så ser det nästan alltid bra ut. vad gör de?
Alla tips är mer än välkomna