Annons

Lightroom cc eller lightroom Classic?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hur mycket data har du?
Lightroom blir dyrt med mer än 1 TB i molnet.
Själv är jag på väg mot min fjärde TB så Lightroom är inget alternativ.
Classic blir det du som får hålla med backup själv.

Sen är väl inte Lightroom i närheten av Classic i funktionalitet ännu men det kommer väl med tiden.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Har du en eller flera externa backup diskar välj Classic, annars är CC praktiskt och enkelt att använda om du klarar dig med 1 TB lagring på molnet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
CC för "enkelhet" när som helst och var som helst.
Classic för "noggrannare" redigering med flera funktioner bättre för vidare redigering i andra mjukvaror.
Jag kör Classic prenumerationen, och då får man ju CC med på köpet med 20GB lagring. Tankar upp bilder jag vill kunna hantera utanför kontoret och så används den också på plats med enstaka bilder.
Kör du CC prenumerationen så får du heller inte PS.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns inget Lightroom som heter CC längre.
CC, eller Creative Cloud, är det samlade namnet för alla programmen och den app som håller koll på dina uppdateringar av Adobes olika program.
 
Vilken ska jag välja? För o nackdelar?
För mig är det inget val utan de två programmen kompletterar varandra.

Lightroom Classic är basen. Utgångspunkten. Alla originalfiler lagras lokalt, utanför Adobes ekosystem.

Lightroom använder jag för enklare redigering. Dels mobilt men även på min stationära dator när jag ska göra något snabbt.

Än så länge är den nya versionen av Lightroom alldeles för begränsad för att fungera ensam. Framför allt är exportdelen inte alls tillräcklig. Däremot kompletterar programmen varandra.

Jag skulle dock inte kunna klara mig utan Lightroom CC. Däremot skulle jag klara mig utan nya Lightroom.



www.bilderavmig.se
 

janc

Aktiv medlem
Moderskeppet ( https://moderskeppet.se/kurser/ ) har ett antal kurser för bägge varianterna och hur de samverkar.

Ska inte i onödan upprepa vad andra redan påpekat men två saker till. Ifall du vill använda tillägg kräver det vad jag vet Classic. Fundera också på hur beroende du kan och vill vara av att ständigt behöva skyffla en massa data över nätet.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Jag har nästan helt gått över till Lightroom CC. I början upplevde jag det något begränsat och som ett mycket enkelt komplement till Classic.

Nu tycker jag att programmet är otroligt lättarbetat och en fröjd att använda. Mycket sällan går jag till Classic och då slås jag alltid över hur föråldrat och rörigt gränssnittet är. Upplever att jag blir mycket mer kreativ i nya LR då den inte dränker mig i fula kontroller etc. Bilden i fokus!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bara så att vi talar om samma sak. Jag har Lr i iOS 13 som aldrig används, det går mycket snabbare att använda den mjukvara som redan finns i iOS. Vid redigering på riktigt är det Lr Classic som funkar bäst för mig, också att kunna skicka bildfilen mellan PS och olika plugins.

Vill man göra enklare redigeringar kan det finnas andra lösningar som är lika effektivt och billigare.
 
ANNONS