Annons

Lightroom + Epson SCP 1400 ger grönt färgstick...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Jag har införskaffat Adobe Lightroom 2.0 samt A3 skrivaren Epson Stylus Color Photo 1400, dessvärre blir resultatet allt annat än önskvart.

Efter bildehandlingen med bla uppskärpning så får utskriften en grönstickston och blir matta, långt ifrån vad bilskärmen visar.

Går det att säga rent generellt var felet sitter; skrivaren, datorn eller behövs det rent av en bildskärmskalibrering?


Vänligen
Conny, Limhamn
 
Samma här

Precis samma problem med kombinationen Photoshop CS4 och Canons printer Pixma 540 (kommer inte exakt ihåg modellen). Utskrifterna blir också mörkare än bilden på skärmen, men detta torde bero på att jag har bildskärmen för ljus.

Tacksam för svar.
 
Hej,

Jag har införskaffat Adobe Lightroom 2.0 samt A3 skrivaren Epson Stylus Color Photo 1400, dessvärre blir resultatet allt annat än önskvart.

Efter bildehandlingen med bla uppskärpning så får utskriften en grönstickston och blir matta, långt ifrån vad bilskärmen visar.

Går det att säga rent generellt var felet sitter; skrivaren, datorn eller behövs det rent av en bildskärmskalibrering?


Vänligen
Conny, Limhamn

Det kan vara flera orsaker.
1) För att kunna jämföra utskriften med bildskärmen måste den vara profilerad/kalibrerad. Annars vet man ju inte vad skärmen visar för färg...
2) Inställningar i Lightroom och Epsons drivrutin för färg hantering. måSte vara rätt.
3) ICC-profilen för skrivaren/pappret/bläcket måste vara korrekt.
 
Här hittar du en utmärkt guide över hur du ska ställa in din skrivare:

http://epsonfaq.wordpress.com/

Svart-vita bilder kan dock inte bli helt "perfekta" med din skrivare, du behöver separata grå patroner om du ska få det och det har inte din skrivare. Men du kommer säkert nära om du följer instruktionerna.
 
För det första behöver man ha en kalibrerad skärm. Annars vet man inte hur bilden ser ut mot en neutral färgskala.
När man skriver ut skall men använda rätt skrivarprofil till det papper man använder och låta datorn sköta färghanteringen.
Att bilden som är utskriven är mörkare än vad man upplever på skärmen är normalt. På skärmen har man bakgrundsljus och på utskriften reflekterande ljus. Jag behöver ibland höja ljuset över det jag tycket är bra för att få utskriften som jag vill ha den.
 
Här hittar du en utmärkt guide över hur du ska ställa in din skrivare:

http://epsonfaq.wordpress.com/

Svart-vita bilder kan dock inte bli helt "perfekta" med din skrivare, du behöver separata grå patroner om du ska få det och det har inte din skrivare. Men du kommer säkert nära om du följer instruktionerna.


Hej Kjell och Ni andra,

Bugar och tackar för svaren och se, det var inte bara att knacka på maskinen och hoppas på bättre resultat. Följde tipsen (en dröse inställningar och drivrutiner) och se, bilderna blev bra mycket bättre än tidigare och det som står närmast till hands är bättre skärm och eventuellt en kalibrator. Bara synd att pengarna ska räcka till mer än bara fotopryttlar, men vem har sagt att en hobby ska vara gratis...


Vänligen
Conny
 
ANNONS