Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom har tappat stacking-funktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Efter att ha stängt och sstart om lightroom märkte jag att stacking-funktionen var borta. Alla bilder som tidigare var stackade ligger nu lösa som enskilda bilder och det går inte heller att stacka dem igen manuellt (alla stacking-kommandon är gråa). Någon som vet vad som kan ha hänt och hur jag gör för att kunna stacka bilderna igen?

Just det, stackingen har bara försvunnit från den katalogen jag jobbade med vid stängningen. Öppnar jag en annan så funkar stackingen fortfarande (men jag vill ju stacka bilderna i den krånglande katalogen)

Snart åker nog Lightroom ut... Jag gillar många av funktionerna, men det är långsamt och inte alltid intuitivt. Och om stacking (och kanske även annan info) kan försvinna så finns det likosm inte så stor anledning att använda en databas längre. Får se hur långt mitt tålamod sträcker sig...

Löste problemet genom att exportera bilderna till en ny katalog, i vilken stacking funkar. Den gamla stacking-infon är till och med återskaspad.

Det gick ju bra den här gången, men det kan ju bli knas om något liknande händer igen utan att man märker det.

Lightroom skulle kunna vara bra, men det behöver nog ett par uppdateringar för att bli ett seriöst verktyg.

Senast ändrad:
Jag har också problem med stacking-funktionen; den kommer och går lite som den vill... Tidigare var alla stacking-kommandona utgråade, men nu funkar de hux flux igen, utan att jag gjort något speciellt...

Visst finns det buggar i Lightroom som måste fixas till, men generellt sett passar programmet mitt sätt att arbeta mycket bra. Men det är ju en smakfråga vad man gillar, förstås.

Ahh... tack!

Måste säga att det inte var speciellt intuitivt gjort... Adobe verkar ha gjort flera sådana skillnader mellan olika vyer, t.ex. om man trycker backspace eller delete i en collection vy, så plockas bara bilden bort från den kollektionen men gör man samma sak i en folder-vy så tar man bort bilden från katalogen och/eller hårddisken.

Tack Roine! Det stämmer, man måste ha en folder-vy (från librarys vänstgerpanel) för att stacking skall fungera.

Tyvärr ställer det här dock till lite problem om man (som jag) om man har definierat ett subset av bilerna i foldern mha av keywords och sedan vill skapa en web-sida med dessa bilder. Om jag växlar från foldervyn till en keyword-vy där jag gjort mina val så vips försvinenr stackningen och de bakomliggande arbetskopiorna kommer med på websidan. Inte så snyggt...

Det går förstås att komma runt problemet genom att ange någon annan (temporär) filtrerbar märkning (tex en label) för alla bilder med rätt keyword och sedna växla tillbaks till foldervyn och filtrera fram bilderna som skall med på web-sidan. Men jag blir alltmer tveksam till att databasen i lightroom är bättre och smidigare än att bara jobba i en filstruktur som man håller ordning på själv...

hej
enig
du kanske kan göra en temporär collection av ditt urval.

Jag jobbar nu hårt med att just skapa en vettig fysisk struktur innan jag helt på allvar ger mig på LR och iView (ME) igen, för jag har lite för stor oordning globalt sett på mina drygt 80 000 bilder och jag jobbar även på hur jag skall strukturera upp nyckelorden o vilka nyckelord som jag skall ha.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto