** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och D500 (RAW) ihop.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Fick hem en D500 igår och tog några testbilder. Kameran ställde jag in på förlustfri komprimering RAW och försökte läsa in några biler i LR 4.4 (Ja, jag vet den är GAMMAL...) Det funkade ju naturligtvis inte.

Så min fråga är, skall man köpa LR 6 (ingen abonemangsvariant, hatar sådant) eller finns det några andra programvaror som är bättre?
Jobbar till 99% med lightroom.

Ha det gött alla!
 
Varför inte använda Nikons Capture NX-D för att konvertera till TIFF? Visserligen ett steg extra men då kan du fortsätta med den version av Lightroom som du har.
 
Så min fråga är, skall man köpa LR 6 (ingen abonemangsvariant, hatar sådant) eller finns det några andra programvaror som är bättre?
Jobbar till 99% med lightroom.

Jag tycker du skall uppdatera till version 6. Det kostar ju inte så mycket och eftersom du just har skaffat ny kamera så kommer du då ha en kombination som du kan använda i många år framöver. Kostnaden för LR måste väl vara näst intill försumbar i sammanhanget.
 
Jag tycker du skall uppdatera till version 6. Det kostar ju inte så mycket och eftersom du just har skaffat ny kamera så kommer du då ha en kombination som du kan använda i många år framöver. Kostnaden för LR måste väl vara näst intill försumbar i sammanhanget.
Jag skulle väntat med tanke på att LR7 sannolikt kommer i höst med ännu fler nya funktioner än LR6. Om det nu kommer att gå att köpa LR7, men det vet vi först när den släpps. DNG-filer fungerat utmärkt att använda några månader och sedan är det bara att kopiera över korrigeringarna till NEF i nya versionen.
 
Jag tycker du skall uppdatera till version 6. Det kostar ju inte så mycket och eftersom du just har skaffat ny kamera så kommer du då ha en kombination som du kan använda i många år framöver. Kostnaden för LR måste väl vara näst intill försumbar i sammanhanget.

Japp, det lutar åt det. Så slipper jag allt stök med nytt program, man har ju det lite mera inkört. Kommer det någon ny version som inte abonemang på? Någon som vet?
 
625:- kostar det att uppgradera från version 4.x, jag har också den versionen. Man behöver 6.5 för D500, uppdateras köpversionen av LR 6? Man kan ju inte se vilken version man köper. Hörde att man kanske inte har samma uppdateringar i köpsom den som ligger i cc
 
Jag skulle väntat med tanke på att LR7 sannolikt kommer i höst med ännu fler nya funktioner än LR6. Om det nu kommer att gå att köpa LR7, men det vet vi först när den släpps. DNG-filer fungerat utmärkt att använda några månader och sedan är det bara att kopiera över korrigeringarna till NEF i nya versionen.

Min tanke var att eftersom TS tycks vara nöjd med version 4 så kanske nya funktioner inte är prio ett. :) Och som du säger finns en osäkerhet om 7:an kommer att gå att köpa "stand-alone". Köper man 6:an nu så vet han ju att det kommer att funka och till en rimlig kostnad.

Men visst, det blir spännande att se vad som händer med version 7.
 
Japp, det lutar åt det. Så slipper jag allt stök med nytt program, man har ju det lite mera inkört. Kommer det någon ny version som inte abonemang på? Någon som vet?

Som diskuterats ovan så tror jag inte det är bestämt om det kommer någon traditionell licensform på 7:an.

Man kan ju konstatera att redan idag är det ganska svårt att köpa 6:an, allt styrs mot CC-versionen så jag skulle inte bli förvånad om version 6 är den sista med traditionell licens, hoppas dock att de fortsätter som "vanligt" med 7:an.
 
625:- kostar det att uppgradera från version 4.x, jag har också den versionen. Man behöver 6.5 för D500, uppdateras köpversionen av LR 6? Man kan ju inte se vilken version man köper. Hörde att man kanske inte har samma uppdateringar i köpsom den som ligger i cc

Köpversionen uppdateras också med nya kameror. Däremot så kommer inga nya funktioner till i köpversionen, det är bara i CC.
 
Som diskuterats ovan så tror jag inte det är bestämt om det kommer någon traditionell licensform på 7:an.

Adobe har gått ut med att Lightroom ska finnas kvar som traditionell licens även framöver. Med tanke på hur upprörda många över övergången till prenumerationer så skulle jag bli förvånad om man går från detta uttalande. Men större överraskningar har ju skett.
 
Adobe har gått ut med att Lightroom ska finnas kvar som traditionell licens även framöver. Med tanke på hur upprörda många över övergången till prenumerationer så skulle jag bli förvånad om man går från detta uttalande. Men större överraskningar har ju skett.

Låt oss hoppas att de håller kvar vid valmöjligheten!
 
Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas en LR7 fristående från CC, även om många tycks tro annorlunda. Adobe har antytt det, och jag kan inte se någon anledning till att de skulle backa, eftersom man ändå måste ha CC för att få nya funktion

Om någon har konkreta uppgifter om annat får ni gärna tipsa oss ...
 
och jag kan inte se någon anledning till att de skulle backa,

När man ser hur svårt det är att köpa den traditionella licensen idag för LR 6 så får man intrycket att Adobe verkligen jobbar stenhårt för att styra över alla till CC.

Jag har känslan att så fort de känner att tillräckligt många gått över till CC och antalet användare av traditionell licens är så få att man kan riskera att tappa dem så kommer de att sluta med traditionell licens.

Jag har gärna fel då jag själv kör på köpe-licensen och vill fortsätta med det.
 
625:- kostar det att uppgradera från version 4.x, jag har också den versionen. Man behöver 6.5 för D500, uppdateras köpversionen av LR 6? Man kan ju inte se vilken version man köper. Hörde att man kanske inte har samma uppdateringar i köpsom den som ligger i cc

Det är ju också så att Adobe har tillåtit uppgraderingspriser från två versioner bakåt. Så om TS uppgraderar sin Lr 4 är priset det lägre uppgraderingspriset, om TS väntar till LR 7 blir det att köpa en ny till fult pris. Åtminstone om de följer sin tidigare policy.
 
Det är ju också så att Adobe har tillåtit uppgraderingspriser från två versioner bakåt. Så om TS uppgraderar sin Lr 4 är priset det lägre uppgraderingspriset, om TS väntar till LR 7 blir det att köpa en ny till fult pris. Åtminstone om de följer sin tidigare policy.

Alla tidigare LR-versioner, version 1-5 kan uppgraderas till ver 6 för 625 kr enligt Adobes webbsida.
 
Var det bara för Photoshop de skärpte reglerna? Med tanke på hur dyrt Photoshop var att köpa var det ett rätt tufft beslut.

Det var väl ett sätt att locka oss att uppgradera PS hyfsat regelbundet innan de kom på att de kunde få ännu mer kontinuerliga betalningar med prenumerationer.
 
ANNONS