Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom till Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jullie

Aktiv medlem
Jag har utan problem kunnat välja Edit in Photoshop men plötsligt från ena dagen till den andra är inte Photoshop valbart - eller rättare sagt - inget är valbart utan allt gråmarkerat. Jag förstår inte riktigt var kopplingen är och vad jag ska göra för att få tillbaka den. Någon som har ett tips?

Det kan bero på att Lightroom inte hittar originalfilen (masterfilen) längre. Detta syns genom att du har ett litet frågetecken i övre högra hörnet av bilden om du kör Grid view i Library modulen.

Har du flyttat på några filer eller mappar kanske?

Tack Joakim - det är själva "kopplingen" till Photoshop som fattas. Dvs - när jag är klar m min bild i LR så vill jag fortsätta redigera den i PSE7 men det finns inget program att välja att skicka bilden till. Tidigare har jag direkt kunnat välja PSE7.

Kör du Cs3 så är detta lösningen på problemet:
http://blog.rrdphoto.com/2007/05/how-to-fix-lightrooms-edit-in-photoshop.html

Kanske är lösningen annars också men jag vet inte säkert

Tack för den länken Simon!

Jag har också saknat kopplingen mellan LR och PSE7. Den försvann när jag avinstallerade testversionen av PSE8. Jag hade tänkt göra en ominstallation för att få tillbaka den, men nu slapp jag det. Jag följde anvisningarna för manuell ändring i registret (med korrigering för att det handlade om PSE7 istället för CS3) och nu finns kopplingen där igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto