Annons

Lightroom2, backup och krympa DB?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Några varianter av detta har redan diskuterats här, men här är ytterligare en variant av samma fråga.

När den bärbara nu börjar bli full, skulle jag vilja kapa endast en del av de gamla bilderna, ex vis "2008". Allt är sedan tidigare backuppat som en enhet på USB-disk.

* Räcker det med att radera "2008" bilderna? Hur kommer LR reagera att katalogen inte är komplett? Är det att rekomendera? eller bör jag:

* Exportera och radera "2008" och radera även "2008" ur katalogen?

Jag ser ett framtida logistisk problem med iof sammanhängade bildstrukture, men flera fragmenterade kataloger av olika ålder som täcker delar av bilderna.

Jag har även en lite kraftfullare stationär, är det bättre att bygga upp den till en komplett DB utav exporterade kataloger från den bärbara och sedan backuppa den på separat HD som en monolit? Jag ser iof att det så måningom bli samma problem där med full HD på den stationära.

mvh
/O

Fattar inte dilemmat. Även om du har en pyttelisten hårddisk så utgör databasen inget större besparing.

Har en databas i LR2.5 med 16 000 bilder på totalt 150GB.
Databasfilen är dock endast 425 MB.
Du vinner inget på att radera 2008. Låt den vara kvar i databasen, men flytta fysiskt 2008 bilderna till ex. en extern HD som du bara pluggar in när du behöver läsa eller skriva till filerna.

Glöm inte att radera backupfilerna om du du gör dom då och då för då har du ett par GB med backup databasfiler.

/Stefan

Precis, är det databasen eller bilderna som tar plats? Oavsett vad så är nog rådet: köp mer/större disk! Det är relativt billigt, och betydligt enklare att slippa uppdelningen.

Nej nej, det är bilderna som måste bort alltså. men hur Funkar LR med en mestadels tom DB, stör inte det?

DEt finns ett par saker som är gömda i LR.
För det första är det möjligt att lagra den mesta datan i RAW-filens XMP sidecar. Eller i JPG filen. Detta gäller t.e.x. alla framkallnigsinstälnningar samt keywords. Historik och Folders följer däremot inte med.
Jag tankar över alla filer till en Qnap nas-server med RAID. Det gör att alla filer ligger på 2 diskar.
Sedan importerar jag bilderna till andra datorer i nätverket från NAS servern. Förutsättningen är givetvis att alla har LR installerat.
Typiskt arbetsflöde.
1. Fotar på semester och tömmer bilderna till MacBaok Air dator. Gör vissa redigeringar.
2. Flyttar bilderna frän MacBook Air till NAS server. Redigeringar följer med.
3. Plockar upp bilderna från NAS servern på MacBook Pro med Extern skärm och slutredigerar bilderna.
4. Synkar filerna till andra datorer i LR. Hämtas forfarande från NAS.
5. Exporterar de filer jag vill ha portabelt till extern disk eller till bärbar dator i JPG-format och importerar till iPhoto eller LR.
6. Det går också att markera foldrar och exportera alla filer som en katalog. Då följer allt med. Sedan importera denna till en annan dator med LR. Det är bara att detta tar är ganska tidskrävande.

DEt finns ett par saker som är gömda i LR.
För det första är det möjligt att lagra den mesta datan i RAW-filens XMP sidecar. Eller i JPG filen. Detta gäller t.e.x. alla framkallnigsinstälnningar samt keywords. Historik och Folders följer däremot inte med.

Tack, hela flödet låter vettigt.

Jag skulle vilja lagra ändingar i XMP och JPG (eller DNG?) på det sättet. Kan man få LR att gå igenom DB och lägga in alla gamla ändringar, eller händer det bara i nya editeringar from nu?

/O

Tack, hela flödet låter vettigt.

Jag skulle vilja lagra ändingar i XMP och JPG (eller DNG?) på det sättet. Kan man få LR att gå igenom DB och lägga in alla gamla ändringar, eller händer det bara i nya editeringar from nu?

/O

Markera alla bilder och välj "spara metadata".

d.v.s. Ctrl-A och Ctrl-S

Under "Catalog settings" bocka i "Automatically write changes into XMP"
Kommer inte ihåg om detta är standard eller man måste välja detta själv.
Om man har det valt kan man i allafall glömma att spara till fil.

Under "Catalog settings" bocka i "Automatically write changes into XMP"
Kommer inte ihåg om detta är standard eller man måste välja detta själv.
Om man har det valt kan man i allafall glömma att spara till fil.

Ett förtydligande: det Mats beskriver gäller alla nya inställningar och förändringar man gör. De sparas till fil om man bockar i det valet. Alla gamla (redan gjorda) inställningar och förändringar påverkas inte av detta - de finns fortfarande bara i databasen - och måste manuellt sparas till fil med Ctrl-S.

Ett förtydligande: det Mats beskriver gäller alla nya inställningar och förändringar man gör. De sparas till fil om man bockar i det valet. Alla gamla (redan gjorda) inställningar och förändringar påverkas inte av detta - de finns fortfarande bara i databasen - och måste manuellt sparas till fil med Ctrl-S.

Och att det slöar ner LR rätt ordentligt. Slår du på funktionen så skriver LR ner varje liten förändring i filen till xmp hela tiden...... Jag har slagit av funktionen och tagit för vana att spara ner ändringarna efter varje LR session istället....

Jag har även en lite kraftfullare stationär, är det bättre att bygga upp den till en komplett DB utav exporterade kataloger från den bärbara och sedan backuppa den på separat HD som en monolit? Jag ser iof att det så måningom bli samma problem där med full HD på den stationära.

Jag har samma sits som du -- jag använder min stationära som min primära Ligtroom-dator, där har jag hårddiskar så att alla mina 45000 bilder får plats.

Min bärbara använder jag enbart när jag är ute och rör på mig, då importerar jag nya bilder från kameran och börjar jobba med dom i Lightroom. När jag kommer hem häller jag över dom i den stora datorn genom att göra "export catalog" i ena änden och "import from catalog" i den andra.

Och att det slöar ner LR rätt ordentligt. Slår du på funktionen så skriver LR ner varje liten förändring i filen till xmp hela tiden...... Jag har slagit av funktionen och tagit för vana att spara ner ändringarna efter varje LR session istället....

Ok, jag är lite ovan med LR, men detta verkar hända:

I catalogue settings har jag har checkat för:
Include development settings... JPEG TIFF PSD
Auto write ... XMP

Sen provar jag lite olika editeringar och kollar på bildmapparna i explorer:

* CtrlA CTrlS funkar inte i "film strip", men verkar funka i "kontaktkopievyn" i Library

* Även om jag har ovanstående icheckade verkar inte LR skriva ner ändringen direkt efter jag har modifierat bilden, inte ens om jag lämnar fokus. Om jag däremot gör CtrlS sparas informationen. Verkar inte stämma med era observationer, eller hur?

* Det blir inga "sidecar-filer", däremot updateras DNG filerna (XMP informationen är inbäddad, eller hur)

* Liknande DNG, updateras även JPG filerna, inbäddas XMP-information där också?

Nej nej, det är bilderna som måste bort alltså. men hur Funkar LR med en mestadels tom DB, stör inte det?

Jag såg inte om någon hade svarat på den här frågan, så jag gör det :)

Lightroom har inga som helst problem att jobba mot externa hårddiskar som inte alltid är igång eller inkopplade, det fungerar hur bra som helst (Lightroom har vettig visning av det dessutom, så det är ingen slump).

Det du måste komma ihåg är att flytta filerna från Lightroom, annars blir det betydligt jobbigare för dig. Koppla in nya disken, skapa en mapp på den från Lightroom, och flytta över bilderna från Lightroom, så går det hur smidigt som helst :) Sen är det bara att du kopplar in den disken när du behöver jobba med bilder som ligger på den disken (du kan normalt se bilderna även om disken är urkopplad eftersom Lightroom sparar previewbilden i databasen).

Ok, jag är lite ovan med LR, men detta verkar hända:

I catalogue settings har jag har checkat för:
Include development settings... JPEG TIFF PSD
Auto write ... XMP

* Det blir inga "sidecar-filer", däremot updateras DNG filerna (XMP informationen är inbäddad, eller hur)

* Liknande DNG, updateras även JPG filerna, inbäddas XMP-information där också?

Vad händer nu, jag antar att ändrinagarna sparas BÅDE i databasen och Katalogen (LR-manualen verkar antyda antingen eller), rätt?

Databas och katalog är ju samma sak...

Ändringar sparas ALLTID till databasen/katalogen, sen kan man välja om de ska sparas till fil OCKSÅ.

ANNONS
Götaplatsens Foto